Torpedirani i potopljeni

Kako su riječka torpeda potopila riječke brodove

Danilo Prestint

Podvodno oružje izgrađeno u Rijeci potopilo je više brodova u Prvom i Drugom svjetskom ratu



Sudbina katkad ispisuje nesretne priče – torpeda izumljena i izgrađena u Rijeci potopila su više brodova riječkih brodara u Prvom i Drugom svjetskom ratu.


Poslijeratna povijest spominje samo torpediranje brodova pod jugoslavenskom zastavom…


Parobrod »Kupa« izgrađen u brodogradilištu Hall, Russell & Co. Ltd., u Aberdeenu 1912. godine za Societa in Azioni Ungaro-Croata di Navigazione Marittima a Vapore iz Rijeke. Francuska podmornica Archimede ispalila je torpeda na njega 29. prosinca 1915. godine kod punte Planka, odnosno rta Ploče).


Parobrod Kupa




Da se spriječi potonuće, brod je nasukan, ali je proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom. Stradala su dva strojara i kuhar. Nažalost, njihova imena nisu ostala zabilježena.


Stradali Kostrenjani


Parobrod »Joszef Agost Foherczeg« (Hungaro-Levant S.S. & Co. Ltd., Fiume) izgrađen je 1907. godine u brodogradilištu J.L. Thompson & Sons Ltd., u britanskom North Sandsu. Početak Prvog svjetskog rata dočekao je u raspremi u luci Mogadishu u Somaliji, a 23. svibnja 1915. zapljenjuje ga Italija.


Niti godinu dana kasnije, 22. travnja 1916. godine torpedira ga i topi podmornica U-19 oko 150 nautičkih milja zapadno od Land’s End u plovidbi Barry-Livorno s teretom ugljena.


Parobrod Antonio Sciesa (Ferrovie dello Stato) torpediran je i potopljen 3. svibnja 1917. godine od podmornice U-14, čiji je zapovjednik bio Georg Ritter von Trapp (rođen u Zadru, poznat po muzikalnoj obitelji) u plovidbi Napoli-Torre Annunziata oko 24 nautičke milje jugo-jugoistočno od Sapienze.


Izgrađen je 1887. godine kao »Matlekovits« za Royal Hungarian Sea Navigation Co. Adria Ltd. iz Rijeke u brodogradilištu Richardson, Duck & Co., u Stockton-on-Teesu u Thornabyju. Početkom Prvog svjetskog rata bježi u prema Italiji, ali je dolaskom zaplijenjen te 1915. postaje »Antonio Sciesa«.


Putničko-teretni parobrod »Zagreb« (Societa in Azioni Ungaro-Croata di Navigazione Marittima a Vapore, Fiume) torpedirala je francuska podmornica Archimede 14. siječnja 1917. kod punte Planka. Izgrađen je 1892. godine u brodogradilištu Grangemouth Dockyard Co. u Alloi, u Kelliebanku.


Pri potapanju stradalo je 13 članova posade i 43 putnika (po drugim izvorima 24/28 članova posade i putnika). Među stradalima bili su Ahil Tuhtan, prvi časnik palube, i Remo Adamić, drugi časnik palube, oba iz Kostrene.


Parobrod Zagreb


Motorni brod »Sebastano Venier« (Societa Italiana di Armamento Sidarma, Fiume) napada 9. prosinca 1941. godine velika britanska minopolagačka podmornica HMS Porpoise pod zapovjedništvom Pizeyja kod rta Methoni, dok je na njemu oko dvije tisuće ratnih zarobljenika zemalja Commonwealtha.


Brod je teško oštećen, te je nasukan, a u napadu je stradalo oko 400 zarobljenika. Tjedan dana kasnije podmornica, HMS Torbay opet torpedira podrtinu, onemogućivši bilo kakvo promišljanje o spašavanju broda.


Brod je izgrađen 1940. godine u brodogradilištu Cantieri Riuniti dell’ Adriatico u Monfalcone za riječkog brodara, ali je odmah prodan kao »Jason« (Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij Oceaan NSMO, Amsterdam).


No, brod su zaplijenile talijanske vlasti i predale na uporabu riječkom brodaru. Brod je 1941. godine rekviriran od strane Njemačke.


Parobrod »Ariosto« (Tirrenia SA di Navigazione, Fiume) torpedirala je u veljači 1942. godine britanska podmornica P-38 oko 12 nautičkih milja od rta Africa u plovidbi Tripoli-Palermo. Stradalo je oko 140 članova posade i britanskih zarobljenika.


Parobrod Ariosto 1902. godine


Brod je izgrađen kao »Baro Feyervary« (Adria Royal Hungarian Sea Navigation Co. Ltd., Fiume) u brodogradilištu Wigham Richardson & Co. u Neptune Yardu, u Low Walkeru. U kolovozu 1914. godine postaje »Bulganak« (Ruska carska mornarica), a 1918. vraćen je riječkom brodaru. Tek 1922. godine postaje »Ariosto«.


Motorni brod »Francesco Barbaro« (Societa Italiana di Armamento Sidarma, Fiume) izgrađen je 1940. godine u brodogradilištu Cantieri Riuniti dell’Adriatico u Monfalcone, a krajem rujna 1942. torpedira ga i oštećuje britanska podmornica HMS Umbra P-35 pod zapovjedništvom S. L.C. Maydona, 35 nautičkih milja južno od rta Marathia na otoku Zakynthos.


Brod je potonuo slijedećeg dana, 50 milja jugozapadno nakon drugog torpediranja iste podmornice.


Motorni brod Francesco Barbaro


Brod »Petrarca« (Tirrenia SA di Navigazione, Fiume) 15. veljače 1943. torpedirala je britanska podmornica HMS Una kod rta Vergadoro, deset nautičkih milja sjeverno od luke Crotone. Brod je nasukan, te je eksplodirao i potonuo nakon napada savezničkog zrakoplovstva.


Izgrađen je kao »Szent Istvan« (Royal Hungarian Sea Navigation Co. Adria Ltd., Fiume) 1910. godine u brodogradilištu Clyde Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. u Glasgowu. Godine 1919. je u floti Adria Co. iz Rijeke, 1921. mijenja ime u »Petrarca« (Adria SA di Navigazione Marittima, Fiume), a od 1937. je u floti Tirrenie.


Brod »Ugo Bassi« (Tirrenia SA di Navigazione, Fiume) torpedirala je i potopila britanska podmornica HMS Severn pet milja od rta Monte Santo u zaljevu Orosei na Sardiniji u plovidbi Civitavecchia-Cagliari.


Izgrađen je 1902. godine kao »Duna« (Royal Hungarian Sea Navigation Co. Adria Ltd., Fiume) u brodogradilištu William Dobson & Co. u Walkeru. »Ugo Bassi« postaje 1915. godine, a od 1923. do 1937. plovi u floti Adriatica SA di Navigazione Marittima, Fiume.


Parobrod »Enrichetta« (Regia Marina/SA Cooperativa di Navigazione Garibaldi, Genova) torpedirala je i potopila britanska podmornica HMS Unison 14. listopada 1942. godine pet milja od otoka Preti, sjeverozapadno od Navarina, u plovidbi Brindisi-Navarino.


Na brodu je prije potonuća eksplodirao teret avionskog goriva u bačvama. Izgrađen je 1907. godine kao »Kossuth Ferencz« (Atlantic Sea Navigation Co. Ltd., Fiume) u brodogradilištu J. L.. Thompson & Sons Ltd. u North Sandsu.


Brod je 1920. u floti SA di Navigazione Marittima Atlantica (Fiume), a 1922. u floti Atlantic Trust Co. Ltd. (Fiume). Dvije godine kasnije mijenja ime u »Alberto Fassini« (Fiumana Societa di Navigazione, Fiume/Atlantic Trust Co., Budapest), 1932. postaje »Presto« (Salvatore Cappiello, Genova), a slijedeće godine »Enrichetta« (Industrie Navali SA, Genova).


Lošinjski brodovi


Parobrod »Carlo Margottini« (talijanska vlada) torpediran je 10. veljače 1943. kod Orašca na Gružu od britanske podmornice HMS Unbending, brod je napušten, te se nasukao kod Ulcinja. Plovio je iz albanske luke San Giovanni di Medua, danas Shengjin, za Antivari (Bar).


Izgrađen je 1893. godine kao »Villam« (L. Schwarz, Fiume) u brodogradilištu Gourlay Brothers & Co. u Dundee. U flotu Ungaro-Croate (Fiume) ušao je 1901. godine (od 1914. do 1918. brod je u raspremi u Novigradskom moru), 1919. je u floti Hrvatskog dioničkog pomorskog parobrodarskog društva, Rijeka da bi 1922. promijenio ime u »Slovenac« (Jadranska plovidba dioničko parobrodarsko društvo, Sušak).


Iste godine mijenja ime u »Piceno« (cavaliere Alessandro Gorup de Slavinski, Volosca), 1925. ponovno je »Slovenac« (Jadranska plovidba SA di Navigazione, Sušak), a 1926. je u floti Jadranske plovidbe d.d. (Sušak). Osam godina kasnije mijenja ime u »Bled«, a 1941. postaje »Carlo Margottini«.


Parobrod »Eridano« (SA di Navigazione Ave, Genova) torpedirala je i potopila britanska podmornica HMS Trusty 4. prosinca 1941. godine šest milja od rta Ducato u plovidbi Krf-Patras. Izgrađen je 1912. godine kao »Zvir« u brodogradilištu R. Thompson & Sons Ltd. u Sunderlandu za riječkog brodara Ungaro-Croata.


Početkom Prvog svjetskog rata bio je u raspremi u talijanskoj luci Siracusa pa ga je 1915. godine zaplijenila Italija i slijedeće godine uvrstila u flotu kao »Monviso«.


Vraćen je 1922. godine Ugarsko-Hrvatskoj slobodnoj plovidbi d.d., Rijeka. pod starim imenom – »Zvir«, a slijedeće godine je u floti Prekomorske plovidbe d.d. (Sušak). Godine 1925. postaje »Risano« u floti Navigazione Libera Triestina S.p.A., Trieste, a šest godina kasnije matična luka mu je Genova.


Parobrod Vila


I na kraju spomenimo da su torpedirana i potopljena i dva broda brodara iz Malog Lošinja i Visa. Parobrod »Carmen« je torpediran 29. rujna 1940. godine od britanske podmornice HMS Osiris pred lukom Drač, a izgrađen je 1925. godine za Marca u Martinicha iz Malog Lošinja.


Parobrod »Vila« (Topich S. & Co., Lissa) torpediran je i potopljen 30. lipnja 1918. godine od nepoznate talijanske podmornice u plovidbi između Rijeke i Primoštena. Stradalo je šest putnika i članova posade.