Štorija od mašte

Slovenka Špela pokrenula brend inspiriran jugoslavenskim dizajnom

Sanda Milinković

Foto: Made in Yugoslavia

Foto: Made in Yugoslavia

"Made in Yugoslavia" odnosno stvoreno u Jugoslaviji, brend je koji prikazuje vintage komade nekadašnje državne tvorevine

Nostalgija prema definiciji označava tugu ili čežnju za nečim što više ne postoji, ali život ponekad piše najneobičnije priče pa će se nostalgičnim ljubiteljima vintage stvari definicija pojma potpuno promijeniti ako zavire na Instagram profil naše sugovornice Špele Golčar koja živi u Ljubljani te kojeg prati više od 64 tisuće ljudi.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Made in Yugoslavia (@made.in.yugoslavia)



Širenje svijesti o dosezima jugoslavenskog dizajna


Njezin profil nosi naziv “Made in Yugoslavia” i kao što samo ime govori, bavi se predmetima prepoznatljivog dizajna koji je obilježio Jugoslaviju. I dok će starije generacije vjerojatno proživjeti određene osjećaje kada vide mnoge predmete s profila, mlađe će imati priliku upoznati se s jedinstvenim dizajnom koji je obilježio tu državu.


“Brend ‘Made in Yugoslavia’ nastao je prije pet godina zbog moje fascinacije izuzetnim dizajnom Jugoslavije, koji još nije našao mjesto koje zaslužuje na svjetskoj karti dizajna.


Budući da smatram da se jugoslavenski dizajn danas još uvijek ne cijeni dovoljno, brendom želim širiti svijest o iznimnim dosezima jugoslavenskog dizajna kako na lokalnoj razini tako i izvan granica zemalja bivše Jugoslavije”, kaže Špela.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Made in Yugoslavia (@made.in.yugoslavia)



Pozitivni i negativni komentari


Našu je sugovornicu ljubav prema vintage stvarima navela da prije četiri godine pokrene projekt “Made in Yugoslavia” zbog kojeg je prije dvije godine ostavila redovni posao i posvetila se samo razvoju brenda.


“Studirala sam povijest i umjetnost, ali već tijekom studija počela sam raditi u području marketinga, pa zatim kasnije i u reklamnim agencijama”, dodaje Špela i potom objašnjava kako je dobila inspiraciju za naziv brenda.


“Ime se shvaća na ‘prvu loptu’ i stvarno sve govori. jer piše da je sve što vidite na profilu proizvedeno u Jugoslaviji. U početku sam dosta dugo tražila pravo ime, ali tada sam se upitala što je zajedničko svim tim predmetima. Odgovor je bio tu na dlanu, Made in Yugoslavia (stvoreno u Jugoslaviji, op.a.)“, objašnjava Špela.


S obzirom na duhove prošlosti koji često dijele strane, upitali smo ju i susreće li se s pozitivnim ili negativnim komentarima zbog naziva profila.


“Povratne informacije su jako pozitivne, ljudi su oduševljeni, mnogi komentiraju da ih svojim objavama vraćam u djetinjstvo i šalju mi ​​fotografije predmeta koji su nastali u Jugoslaviji. Svih godina otkako postoji brend, nailazim i na pregršt negativnih komentara, a oni su obično povezani s politikom”, otkriva.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Made in Yugoslavia (@made.in.yugoslavia)



Nepresušno vrelo inspiracije


Špela kaže da su joj cijeli period Jugoslavije, estetika i dizajn, nepresušno vrelo inspiracije zbog kojih ima brojne poslovne ideje od kojih su se neke već ostvarila, a neke još uvijek čekaju pravi trenutak.


“Ideja imam puno, vremena nikad dovoljno. Želim nastaviti razvijati brend i dodavati nove proizvode, a uskoro izbacujem plakate i majice s novim motivima”, dodaje.


Kod nje ne postoji prosječan dan na poslu jer je baš svaki drugačiji.


“Radim od kuće, tako da svoj posao rasporedim tijekom dana. Aktivnosti tijekom dana su mi popravak i čišćenje starih predmeta, njihovo fotografiranje, pakiranje prodanih proizvoda, objavljivanje i komunikacija s pratiteljima na društvenim mrežama, rad na računalu, razvoj novih ‘Made in Yugoslavia’ proizvoda, komunikacija s kupcima i tiskarom, uređivanje mrenih stranica… a našlo bi se i još nešto. Posla nikad ne nedostaje”, komentira uz osmijeh.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Made in Yugoslavia (@made.in.yugoslavia)



Najčešći kupci vintage proizvoda brenda su stranci, ali zato najjači kupci popratnih komada kao što su majice, dolaze uglavnom iz zemalja bivše Jugoslavije.


Pitamo ju i koji su najpopularniji predmeti na što brzo odgovara  – oni s motivom legendarne Kravice.


“Šalica s motivom Kravice jedno je od najživljih sjećanja mog djetinjstva. I mislim da je to zajedničko svima nama koji smo odrasli u Jugoslaviji. Budući da Kravica ima tako snažno simboličko značenje, učinila mi se idealnom kao prvi motiv za nove proizvode brenda, a to su majice i torbe od organskog pamuka”, zaključuje Špela Golčar.


Harvey Guzzini

Jedan od najpopularnijih vintage komada je stolna lampa koja se nalazila u brojnim domovima diljem bivše države, a danas joj se cijena na etsy-u i sličnim stranicama kreće od oko petsto dolara.