Sagorijevanje

Ove 4 osobnosti su najviše izložene riziku od stresa na poslu, jeste li i vi među njima?

Šarlota Brnčić

Foto Pexels

Foto Pexels

Identificirana su 4 arhetipa koji bi više od ostalih bili izloženi riziku



Sindrom – koji proizlazi iz kroničnog stresa na radnom mjestu s kojim se nije uspješno upravljalo – karakteriziran – osjećajima iscrpljenosti ili pomanjkanja energije, povećanom mentalnom udaljenošću od posla ili osjećajima negativizma ili cinizma povezanim s poslom i smanjenom profesionalnom učinkovitošću.


Ovo je definicija sagorijevanja Svjetske zdravstvene organizacije, koja ga, iako ga ne svrstava u medicinsko stanje, prepoznaje kao sindrom koji je posljedica kroničnog stresa, a koji je vrlo raširen.


Toliko da je uvršten u 11. reviziju Međunarodne klasifikacije bolesti (ICD-11).




Pa, prema životnoj trenerici Selini Barker, sagorijevanje je jedan od glavnih simptoma našeg ubrzanog društva, pojava koja pogađa mnoge ljude, iako postoje osobe koje su predisponiranije od drugih.


U svojoj knjizi “Burnt Out”, Barker identificira četiri od njih i definira ih kao arhetipove sagorijevanja.


Otkrijmo njihove glavne karakteristike i Selinine savjete kako sagorijevanje na vrijeme prepoznati i s njim se nositi:


1. Pretjerani davatelj


Sagorijevanje se kod osoba koje daju previše manifestira kao emocionalni slom. Ove osobe inače rado pomažu drugima, kojima su uvijek na raspolaganju, ali kada dođu do visoke razine iscrpljenosti, počinju osjećati da nemaju dovoljno vremena za sebe, jer su prezaposleni da bi zadovoljili okolinu.


Barker im savjetuje da se prepuste malim i velikim osobnim zadovoljstvima bez osjećaja krivnje, provodeći kvalitetno vrijeme sami sa sobom i učeći ne samo davati ljubav, već je i primati.


2. Pretjerana osoba


Ovo su klasični tipovi puni resursa, učinkoviti i praktični, oni kojima je “žao odmarati se“. Čine se neumornima barem dok im se sagorijevanje ne uvuče u živote.


U tom trenutku postaju iscrpljeni, bez snage, nesposobni za obavljanje bezbrojnih dnevnih zadataka.


Prema Barker, proizvod su kulture koja nagrađuje naporan rad, napredak i pozitivnost, ali odbija pojam odmaranja.


I iako to ne žele priznati, upravo je odmor ono što trebaju pronaći u trenucima iscrpljenosti, detoksicirajući se od pretjeranih podražaja kojima se okružuju. Preporučene aktivnosti? Crtanje ili kuhanje.


3. Pretjerano uspješan


Klasičan hrabar, ambiciozan, odlučan, samouvjeren vođa. U razdobljima iscrpljenosti, ovi se ljudi mogu početi suočavati sa svojim ambicijama s još tvrdoglavijom odlučnošću, koja ipak skriva strah od neuspjeha.


Kad ih pogodi sagorijevanje, događa se da počnu gubiti povjerenje u sebe i riskiraju krah, dok ostaju u obrambenoj poziciji ako im netko pokuša pomoći. Preporučene aktivnosti za oporavak? Vrtlarstvo i šetnje prirodom.


4. Pretjerani mislilac


Pretjerani mislilac ima briljantan um, ali kada se iscrpi, postaje mu najgori neprijatelj. Zapravo, počinje razmišljati previše (i loše), ali ne može povući utikač i zaustaviti frenetičnu mentalnu aktivnost.


Prema Barker, u tim slučajevima najvažnije je izaći iz glave i vratiti se u svoje tijelo, primjerice bavljenjem tjelesnom aktivnošću ili drugim zadacima koji mogu privući punu pozornost, poput sudokua ili slagalica.