Dan zaljubljenih

Ovo su tri najčešća razloga zašto mnogi ljudi preziru Valentinovo

Dijana Ljubanović

FOTO/Pexels

FOTO/Pexels

Tko nije upoznat sa sintagmom „veljača - mjesec ljubavi“?

 Već se od sredine siječnja marketinški kurs zaokreće u smjeru zaljubljenosti, srca, ruža i uživanja u partnerstvu i tako sve do 14. veljače. Kako smo zakoračili u ovaj mjesec, sve nam je bliži dan čokolada, ruža i srdačnih čestitki pa gotovo da se nameće nužnost uživanja u romantičnim trenucima u dvoje.


Mnogi baš zbog toga iskazuju otpor prema Valentinovu. Pogotovo buntovnici koji ne vole biti dio mainstreama.


Zanimljiv je podatak da gotovo polovica populacije opisuje Valentinovo kao “precijenjeno”, pokazalo je to istraživanje iz 2017. godine. Ipak, 43 posto nazvalo ga je “romantičnim“, što ukazuje na ozbiljnu polarizaciju vezanu za ovaj dan proslave ljubavi.


O Valentinovu u znanstvenoj literaturi nema mnogo podataka, ali nekoliko različitih studija nagovještava zašto potiče preziranje kod mnogih. Pročitajte je li za vas istinit bilo koji od navedenih razloga za preziranje Valentinova.


Foto: iStock


Valentinovo se doživljava kao potrošački “praznik”


U marketingu postoji pojam koji se naziva “teorija otpora”. U osnovi, ako se ljudi osjećaju kao da se od njih traži poštivanje propisanog ponašanja, malo je vjerojatno da će to učiniti.


Valentinovo je zrelo za otpor, prema studiji iz 2008. u časopisu Journal of Business Research. Ne doživljava ga se kao vjerski praznik već kao korporativni i potrošački, način da tvrtke zavire u vaš novčanik i osobni romantični život.


Prema anketama, prikupljenim između 2000. i 2006. godine, ljudi osjećaju snažan osjećaj otpor prema darivanju povodom Valentinova, iako očekuju poklon od simpatije.


Osjećaj obveze ubio je svaki osjećaj smisla koji je dolazio s darivanjem. Kao odgovor na to, mnogi su sudionici uveli novčana ograničenja za darivanje.


No, 88 posto muškaraca u vezama i 75 posto žena ipak je nešto poklonilo, otkrili su istraživači, iako je to često bio ručno izrađeni predmet ili domaća večera.


Činilo se da Valentinovo najviše pogađa one u novim vezama i samce. 81 posto muškaraca i 50 posto žena u novim vezama izjavilo je da se osjećaju obveznima darivati. U međuvremenu, neki su se samci posebno naljutili zbog marketinga oko Valentinova.


“Želio bih toplo zahvaliti Hallmarku, službenom pokrovitelju Valentinova, što me podsjetio da je bez romantične partnerice, moj život uistinu bezvrijedan”, napisao je jedan sudionik, kako su istraživači zabilježili u svojoj studiji, prenosi  Live Science.


Važno je istaknuti da Valentinovo nije jedini praznik koji ljude ispuni tjeskobom zbog obaveznog darivanja.


Istraživanje Pew Research-a o Božiću iz 2013. pokazalo je da glavne stvari koje Amerikanci ne vole kada je riječ o Božiću imaju veze s konzumerizmom: trećina (33 posto) mrzi materijalizam; 22 posto mrzi trošak; i 10 posto gnuša se prepunih trgovina.


FOTO/Pexels

FOTO/Pexels


Nije vam ugodno u vezama


Studija iz 2014. anketirala je pojedince u vezama o tome kako je Valentinovo utjecalo na njihove procjene vlastitih veza. Istraživači su se usredotočili na koncept nazvan “vezanost”, koji je ukorijenjen u istraživanju interakcija roditelja i djeteta. Ljudi koji izbjegavaju vezanje pokušavaju ne postati previše bliski sa svojim partnerima i ne pružaju veliku emocionalnu podršku.


Pokazalo se da je izbjegavanje vezanosti ključno za način na koji ljudi doživljavaju svoje veze u kontekstu Valentinova. Znanstvenici su ljudi anketirali na mrežnim anketama na Valentinovo i slučajnim danom u travnju o svojim vezama. Neke su ankete pratili oglasi s romantičnim temama.


“Jedna od glavnih poruka je da Valentinovo zapravo ne čini razliku za većinu ljudi”, rekao je autor studije William Chopik, znanstvenik sa Sveučilišta Michigan, za Live Science. A za ljude koji su skloni izbjegavanju vezanosti, čak ni „bombardiranje“ Valentinovom i podsjetnici na romantiku nisu učinili da probude romantiku u svojim vezama.


Neka su prethodna istraživanja otkrila da su godišnjice, blagdani i rođendani pomogli dodatnom povezivanju parova, napisali su. Međutim, druga istraživanja sugerirala su, da su slabe veze posebno sklone plamenu oko Valentinova, rekao je Chopik.


Individualni stil vezanosti osobe mogao bi odrediti baca li Valentinovo ružičasto svjetlo na vezu.


valentinovo

FOTO/Unsplash


Trenutno ste pomalo melodramatični


Pa opet, možda Valentinovo ipak nije tako velika stvar. Sve što sada osjećate u vezi s tim, možda će jednostavno ispariti.


Studija emocionalnog iščekivanja iz 2010. zatražila je od sudionika da izvjeste kako će se osjećati povodom Valentinova sredinom siječnja. Nakon Valentinova, 16. veljače, isti su sudionici ponovno upitani, izvještavajući kako se osjećaju.


Oni koji često izlaze s partnerom su vjerovali da će se za Valentinovo osjećati pozitivnije nego što su se zapravo osjećali. Samci su mislili da će se osjećati negativnije.


Zapravo, nakon što je prošao dan, ispostavilo se da su se i jedni i drugi osjećali otprilike isto na Valentinovo.


Istraživači su otkrili da su ekstroverti skloni svoje buduće osjećaje promatrati ružičastije, dok su ljudi s tjeskobnim, neurotičnim sklonostima očekivali da će se posebno loše osjećati zbog Valentinova (pogotovo ako su slobodni). Ispostavilo se istinitim da su ekstroverti izvijestili da su se nakon Valentinova osjećali bolje nego neurotični pojedinci, ali obje su skupine ipak precijenile svoj emocionalni odgovor.


FOTO/Unsplash

FOTO/Unsplash


Stoga sljedeći put kad prođete pored ruža ili vidite dijamantne prstene, duboko udahnite i sjetite se –proći će i ovo Valentinovo.