Štorija od mašte

Domaći brend prirodne kozmetike osvaja svojim wildpicking procesom ubiranja ljekovitog bilja

Mija Dropuljić

uchka

uchka

Brend uchka nudi kozmetičke proizvode na bazi ljekovitog bilja

Troje dugogodišnjih prijatelja, Boris Duras, Ozren Milisavljević i Ivana Šimatović, odlučili su udružiti snage, znanje i iskustvo te svoju ljubav prema prirodi i ljekovitom bilju pretočiti u posao. Tako je nastao brend uchka koji postaje sve popularniji među ljubiteljicama vrhunske kozmetike, a dodatno osvaja činjenica kako je u pitanju hrvatski proizvod! uchka je osnovana još 2018. godine i bavila se promicanjem benefita proizvoda na bazi ljekovitog bilja, a ono što je osnivače najviše inspiriralo za novi pristup svemu jesu pozitivne reakcije klijenata na kvalitetu samih proizvoda.


“Prepoznali smo da u tome leži veći potencijal i odlučili izvidjeti mogućnosti razvoja poslovnog projekta koji je podrazumijevao profesionalizaciju svih elemenata procesa: od pronalaženja adekvatnog prostora za veći laboratorij, razvoja portfelja proizvoda, nabave, proizvodnje sirovina i finalnog proizvoda, do pakiranja i distribucije“, započinje priču o uchki Ivana. 



Polazišna točka i inspiracija kada se radi o projektu s proizvodne strane, dakle kozmetičkog proizvoda kao okosnice, su bili rituali wildpickinga u koje su se upuštali u potrazi za opuštanjem i bijegom od užurbane svakodnevice. Ideja je bila da se branju samoniklog ljekovitog bilja pristupi holistički, od pristupa prirodi i bilju do zatvaranja ciklusa tako da ono što se uzima od prirode na kraju u nju i vraća – to se odnosi na ostatke biljnog materijala nakon proizvodnje hidrolata i macerata za uchka proizvode koji se na kraju odlažu u kompost. 


„Najzahtjevniji dio je svakako bilo pronalaženje izvora financiranja i adekvatnih partnera koji su nas mogli podržati u kvaliteti i rokovima. Uspješno smo se prijavili i realizirali sufinanciranje iz Europskog fonda za regionalni razvoj i to je bio vjetar u leđa koji je omogućio realizaciju ideje te da u travnju 2022. uchka kozmetika ugleda svjetlo dana“, naglašava Ivana te nastavlja kako je važno napomenuti da se “prirodna kozmetika” može razlikovati jedna od druge te je potrebno obratiti pažnju prilikom odabira i  pažljivo proučiti sastojke i certifikate proizvoda kako biste bili sigurni da se radi o autentičnoj prirodnoj kozmetici.



Naravno, i prirodna kozmetika treba proći sva zakonski propisana testiranja i, poželjno, dermatološka ispitivanja da se potvrdi da je finalni proizvod prvenstveno siguran za uporabu, a potom i da se ocijene njegova potencijalno iritativna svojstva. Ako govorimo o kvalitetnoj prirodnoj kozmetici, ona je po Ivaninom mišljenju nježnija prema koži, manje agresivna i više usklađena s našim organizmom koji je i sam dio prirode.


Sastojci iz prirode, dobiveni različitim metodama ekstrakcije iz bilja, sadrže bogatstvo spojeva neophodnih i blagotvornih za našu kožu i ukupni organizam, kao što su antioksidansi koji štite kožu od slobodnih radikala, esencijalne masne kiseline koje su bitne za normalno funkcioniranje kožne barijere, hidratantni spojevi, protuupalni  spojevi, spojevi koji stimuliraju proizvodnju kolagena – sve je to dostupno u prirodnim proizvodima.



Dodatno, prava prirodna kozmetika ne sadrži tvari koje mogu naštetiti našem organizmu i koje treba izbjegavati i ne nanositi ih na kožu, kao što su parabeni, SLS/ SLES, petrokemijske kemikalije i slično. Osim toga, prirodna kozmetika obično ima manji utjecaj na okoliš od konvencionalne. Proizvođači svoje procese proizvodnje obično postavljaju tako da su efekti proizvodnje manje štetni za okoliš. Sastojci se uzgajaju na načine koji minimiziraju upotrebu pesticida i umjetnih gnojiva, pakiranje se često izrađuje od recikliranih ili biorazgradivih materijala. Po meni, osim što je prirodna kozmetika usklađenija i sigurnija za korištenje na koži, uz to promiče vrijednosti ekološke osviještenosti i održivosti“, pojašnjava Ivana.


Posebno nas interesira postupak proizvodnje prirodne kozmetike u uchka brandu, a Ivana otkriva kako je svaki korak procesa proizvodnje brižljivo osmišljen kako bi osigurao maksimalnu kvalitetu i svježinu proizvoda u trenutku isporuke krajnjem kupcu. Od samog trenutka ubiranja divljeg bilja, tj. wildpickinga, preko izrade sirovina od samoniklog ljekovitog bilja (hidrolata i macerata), do finalizacije proizvoda, sve se radi „inhouse“ i sve prolazi kroz njihove ruke. To je bitna razlikovna odrednica u odnosu na tržište masovne proizvodnje kozmetičkih proizvoda. Svakom koraku procesa posvećuju maksimalnu pažnju koju ovi proizvodi zahtijevaju da bi ispunili obećanje prema klijentu i pružili proizvod jedinstvene kvalitete.



 U našem portfelju trenutno imamo sedam proizvoda koji su primarno namijenjeni anti-ageing njezi te regeneraciji kože lica i tijela. S obzirom na to da to nije velik broj proizvoda, i da smo ih definirali tako da je svaki od njih relevantan u njezi kože, podjednako se prodaju ako se gleda period od cijele godine te više ovisi o godišnjem dobu kada neki proizvod preuzme primat. Na primjer, u ovo ljetno doba jako dobro idu novi proizvodi Balancing Mist i Bi-Phase Body Elixir – zbog namjene cjelodnevnoj rehidraciji, osvježenju kože i podršci u lijepom tamnjenju kože prilikom sunčanja“, otkriva Ivana.


U jesen i zimu poraste potražnja za uljnim Nourishing Serumom koji sjajno  revitalizira kožu nakon izlaganja nepovoljnim vremenskim uvjetima kao što su jako sunce, vjetar i hladnoća. Također je tražena Rich Cream, o kojoj kupci uvijek pričaju u superlativima i koju obožavaju osobe u zreloj dobi, a koriste je i žene i muškarci. Zbog izuzetnog sastava na bazi hidrolata divljeg bušina te visokog udjela bakuchiola (tzv. phyto retinola) ova krema je idealna za borbu protiv svih markera starenja te pomaže održavanje mladenačkog izgleda. Ali, posebnost ne leži samo u proizvodima, već u tome što uchka promiče održivost i zaštitu okoliša u svojem poslovanju. uchka proizvodi su namijenjeni svim tipovima kože, za cjelodnevnu anti-ageing skincare rutinu. Ipak, kao preporuka se mogu istaknuti sljedeće kombinacije:


  •  Za mlađu kožu, koja nije suha već normalna, mješovita ili masna: Meta-Light Cream + Eye Cream + Gel Serum
  •  Za mlađu kožu, koja je suha: Meta-Light Cream + Eye Cream + Gel Serum + Nourishing Serum
  •  Za zreliju kožu koja je masna: Rich Cream + Eye Cream + Gel Serum
  •  Za zreliju kožu koja je suha, mješovita ili normalna: Rich Cream + Eye Cream + Gel Serum + Nourishing Serum

„Ekološki smo osviješteni te sve svoje procese maksimalno usklađujemo s prirodom, odgovornim poslovanjem i održivim razvojem. U svojim wildpicking postupcima poštujemo prirodu i vodimo brigu o očuvanju bioraznolikosti biljnih populacija i njihovog staništa. Zbrinjavamo bio nusproizvode jer u proizvodnji koristimo sirovinske osnove od prerađenih bio nusproizvoda istarskih proizvođača vina i maslinovog ulja: sjemenke grožđa i list masline.


U pripremi biljnih ekstrakata koristimo manufakturne ekološke procese te koristimo staklenu ambalažu koja se može više puta ponovno koristiti i reciklirati. Potičemo klijente da nam vraćaju staklenu ambalažu, podvrgavamo je procesu čišćenja i sterilizacije te je ponovno koristimo za naše proizvode. Za svakih pet vraćenih pakiranja, klijent dobiva 25% popusta na sljedeću kupnju. Svi naši procesi od trenutka ubiranja, preko oblikovanja, do isporuke proizvoda su jedinstveni i predstavljaju brižljiv ciklus odnosa čovjeka i prirode“, s ponosom naglašava Ivana.



Prirodni sastojci su osnovni zahtjev koji postavljamo pred sebe i srž su uchka obećanja. Pored sastojaka koje sami izrađuju od samoniklog ljekovitog bilja i lokalno nabavljenih sirovina, npr. list masline od istarskih maslinara s ekološkom proizvodnjom, koriste isključivo sirovine proizvođača koji imaju relevantan ekološki certifikat, najčešće COSMOS. Tu ne prihvaćaju nikakav kompromis i to su jedini sastojci koji dolaze u obzir. Ipak, najviše nas je oduševio upravo pristup wildpickingu za kojeg nas je zanimalo kako točno funkcionira.


Wildpicking je naša posebna metoda ubiranja divljeg bilja, vođena održivim razvojem i ljubavlju prema prirodi. Izvedena je iz tradicijskih vrijednost i usklađena s brigom za očuvanje bioraznolikosti i delikatnog balansa prirode. Bilje beremo na autohtonim, čistim, nezagađenim staništima gdje samoniklo raste i to u doba godine i dana kada biljka sadrži najviše aktivnih sastojaka, a poznato je da samoniklo divlje bilje sadrži čak do 30% više aktivnih supstanci u odnosu na uzgojeno bilje – navedenim osiguravamo iznimno visoku kvalitetu sirovina za naše proizvode“, provodi nas kroz koncept Ivana, 


Brigu o održivosti iskazuju time što bilje ubiru samo na mjestima gdje ga ima u izobilju i beru samo manji dio jedne biljke (svega nekoliko listova ili cvjetova) zatim se premještaju nekoliko metara dalje do sljedeće – osiguravajući time da svaka biljka nastavlja neometano rasti i razvijati se. Također, sakupljaju umjerene količine bilja, dovoljne da potraju samo godinu dana, a sljedeće godine ponovno ubiru nove darove prirode.



Dakako, postoje i određeni izazovi s kojima se susreću kao mladi brend na tržištu, a najviše su vezani uz pronalazak odgovarajućih dobavljača i partnera za suradnju u domeni nabave repromaterijala, certificiranih organskih sirovina te kanala distribucije. Ivana navodi kako je sve puno jednostavnije kada tvrtka naraste do određene veličine, a dok god je u domeni malog proizvođača ima ograničenja u vidu dostupnosti ambalaže, sirovina i prodajnih kanala. No, sve to su izazovi kojima pristupaju pozitivno i kroz koje rastu i uče te stječu neophodno iskustvo za budućnost. A planovi, entuzijazam i motivacija su veliki!


„Ove godine smo još uvijek fokusirani na osvajanje domaćeg tržišta, ali polako pripremamo teren za izlazak na inozemno, EU, tržište te povezano s time  povećanje proizvodnje i distribucije. U tijeku su pripreme da na jesen izađemo na tržište s još tri nova proizvoda koja će biti posebno pogodna za korištenje u hladnijim vremenskim uvjetima: melemi za njegu usana, ruku i kože tijela s iznimno visokim udjelom sastojaka od samoniklog ljekovitog bilja – prava poslastica za ljubitelje prirodne kozmetike i esencijalni proizvodi za svaku žensku torbicu“, zaključila je Ivana, a mi jedva čekamo isprobati sve divote uchka proizvoda!