UVODNIK

I digitalnom mančom do uređene destinacije

Dražen Katalinić

Foto Marin Gospić, Zadarski list

Foto Marin Gospić, Zadarski list

S fiskalizacijom napojnice dobit ćemo zadovoljnijeg radnika, kvalitetniju uslugu i poštenu zaradu te u konačnici zadovoljnog gosta

placeholder


Sve je spremno, ili bi sve već trebalo biti spremno za uspješan početak nove, nadamo se još jedne rekordne sezone, koja je doslovce iza ugla jer su nam uskrsni blagdani ove godine već u ožujku, kad očekujemo i prve goste. No, izgleda da su s pripremama malo zakasnili ugostitelji, iako uopće ne sumnjamo da će i oni biti na razini zadatka i to još u popularnoj destinaciji kao što je Hrvatska. Naime, iako su početkom godine stupile na snagu izmjene zakona kojima je omogućeno ostavljanje napojnice konobarima i prilikom bezgotovinskog, odnosno kartičnog plaćanja, čini se da većina ugostitelja još nije uradila potreban korak za fiskalizaciju napojnice, a to je nadogradnja softvera na POS uređajima. Nemojmo odmah misliti da su ugostitelji lijeni ili da žele konobarima uzeti »manču« – ceh ugostitelja je bio među prvima koji je tražio fiskalizaciju napojnica, a konobari nemaju ništa protiv – problem je još uvijek u nizu nedoumica koje Hrvatska gospodarska komora dobiva s terena, zbog čega su u suradnji s Ministarstvom turizma i sporta pokrenuli niz edukacija, a jedna je već održana u Osijeku.


Osim edukacija i informativnih letaka za ugostitelje, pripremili su i posebne naljepnice koje će goste obavještavati da je moguće napojnicu ostaviti i prilikom kartičnog plaćanja, a naljepnice su otiskane na engleskom i četiri hrvatska jezika! U Komori su si zaista dali mašti na volju pa ćete u Zagrebu, primjerice, vidjeti naljepnicu s natpisom »Tringeld možete dati I karticom!«, a na obali će vas dočekati naljepnica s natpisom »Hej, manču možeš pustiti i karticom«, uz književni »Primamo kartične napojnice!«. Originalno, nema što.


Cilj im je da se do dolaska gostiju što većem broju zaposlenih u turizmu i ugostiteljstvu omogući primanje napojnice kada se račun plaća i bezgotovinski. Ovaj hvalevrijedan potez ne samo da će omogućiti legalnu dodatnu zaradu konobarima, nego će i od Hrvatske napraviti ozbiljnu i financijski uređenu turističku destinaciju s obzirom na to da su gosti iz zapadnih zemalja skloni sve plaćati karicama, pa i uslugu u kafiću ili restoranu, jer puko uvođenje eura u Hrvatskoj stranim turistima nije dovoljno – oni uopće ne bi podizali gotovinu s bankomata, ako je ikako moguće! Zbog toga su konobari uvijek »škripali zubima« na takve goste jer im oni, sve da su i htjeli, nisu mogli ostaviti napojnicu. Pa bi kod takvih gostiju naši konobari uredno ostajali kratkih rukava.




Ako je, pak, suditi po podacima Porezne uprave koji kažu da je u prva dva mjeseca ove godine fiskalizirano 365 tisuća eura ili prosječno samo jedan euro po kartično plaćenom računu, onda su nam konobari usred veljače ostali kratkih rukava. Jer se od gosta koji plaća karticom – a mnogi se vole takvim načinom plaćanja pohvaliti da im cijela terasa vidi crni American – nekako očekuje da ostavi i malo veću napojnicu. Nije da darovanom konju gledamo u zube, ali…


No, nema razloga panici. Prosječna manča od jednog eura po računu odnosi se, dakle, samo na siječanj i veljaču, kada nas baš turisti i ne posjećuju pa se napojnica od jednog eura u stvari odnosi na domaće goste, što za hrvatske prilike i nije toliko loše; premda će mnogi ugostitelji reći da nema gosta do domaćeg gosta.


Možda bi malo glavobolje konobarima mogao zadati maksimalan godišnji iznos neoporezive manče od 3.360 eura po djelatniku. Mnogi konobari, i oni koji to inače nisu, hrle raditi na sezonu upravo zbog napojnice, a mnogi od njih ovaj iznos planiraju zaraditi samo tijekom ljetnih mjeseci. Sve iznad tog iznosa je podložno oporezivanju. No, uopće ne sumnjamo da će se konobari već nekako snaći, i nekako se dogovoriti s gazdom, samo što bi u tom slučaju kratkih rukava nakratko mogao ostati državni proračun.


Ipak, omogućavanje fiskalizacije napojnice i kod kartičnog i gotovinskog plaćanja svakako će sektor ugostiteljstva učiniti zanimljivijim i privlačnijim tražiteljima posla, i onima u domovini i onim radnicima koje uvozimo. Ugostitelji u ovome vide priliku da dodatno privuku radnike jer će nam i ove sezone već tradicionalno nedostajati radne snage. S fiskalizacijom napojnice dobit ćemo zadovoljnijeg radnika, kvalitetniju uslugu i poštenu zaradu te u konačnici zadovoljnog gosta. A takvi nam se gosti onda i vraćaju.