KOMPAKTNE KLASE

Kadett i Astra: 85. rođendan Opelovih modela koji su mijenjali svijet

Edi Prodan

Opel Kadett i Astra: bestseleri kompaktne klase već punih 85 godina.



Opel Astra i u svojoj šestoj generaciji postavlja nove standarde u svom segmentu čime nastavlja tradiciju Opelovih modela kompaktne klase. Uspješnu već 85 godina jer još je 1936. godine upravo proizvođač automobila iz Rüsselsheima prvi na tržište doveo obiteljski i, prije svega, pristupačan automobil kompaktne klase: Kadett.


U godinama njemačkog »gospodarskog čuda« Kadett A doživio je pravi uzlet – praktični, kompaktni i pristupačni automobili tada su bili vrlo traženi. Tako je 1962. Opel u Bochumu izgradio potpuno novi proizvodni pogon namijenjen posebno za proizvodnju Kadetta. Još jedna čarobna riječ za kontinuiran uspjeh bile su inovacije. Tako je svaka nova generacija modela unijela inovativne tehnologije u segment kompaktnih automobila.


Mjerilo standarda


Opel već 85 godina postavlja standarde u klasi kompaktnih automobila. Sve je započelo prvim Kadettom iz 1936. godine. Nakon Opel Olympije – prvog njemačkog automobila sa samonosivom karoserijom, izrađenom u potpunosti od čelika – Kadett se također oslanja na tu revolucionarnu tehnologiju. Prednosti ovog konstrukcijskog principa u usporedbi s klasičnom konstrukcijom koja se sastoji od šasije i drvene nadgradnje su sljedeće: Niža masa ide u korist performansama i potrošnji goriva, a razina sigurnosti povećava se zahvaljujući čvrstoj kabini za putnike i nižem težištu.
Kadett A od 1962. do 1965. osvaja dodatne bodove zahvaljujući brzom jednolitarskom motoru, velikom prtljažniku i mnogo prostora za putnike. Uspjehu doprinosi vanjski poklopac rezervoara koji se u to vrijeme nije mogao pronaći na vozilima drugih proizvođača.




»Nikad nećete osjetiti miris benzina u prtljažniku« – tako je glasio Opelov marketinški slogan uz namigivanje konkurenciji u Wolfsburgu. Zahvaljujući toj inovaciji prostrani prtljažnik ostao je namijenjen isključivo za smještanje prtljage.
Novo poglavlje u kojem postavlja trendove Opel je otvorio i modelom Kadett D (1979. – 1984.). Prvi put nova generacija automobila ne vozi na stražnji, nego na prednji pogon »made by Opel«. Zahvaljujući poprečno postavljenom pogonskom sklopu koji štedi prostor Kadett je postao još prostraniji – radilo se o dizajnu koji nije bio nalik nijednom do tada. Naime, iako je Kadett D bio kraći od svog prethodnika, nudio je više prostora od njega, a prije svega više i od svojih brojnih konkurenata.


Rodila se Astra


Kada je Opel Astra F premijerno predstavljena 1991. godine, svijet se nalazio u procesu velikih promjena. Ako postoji model koji savršeno predstavlja to razdoblje, onda je to Astra, sedma generacija uspješne Opelove kompaktne klase. U to vrijeme na kontinentu nije bilo novo samo njezino ime, preuzeto od sestrinskog proizvođača Vauxhalla iz Velike Britanije; Astra je nudila i niz novih sigurnosnih sustava. Nova Astra zauzela je vodeće mjesto i kada je u pitanju ušteda resursa: brojne materijale koji su upotrijebljeni u njenoj konstrukciji bilo je moguće reciklirati. Taj cjelokupni koncept bio je uvjerljiv i impresivan i kupcima: od 1991. do 1997. na traci je proizvedeno oko 4,13 milijuna Astre F, što je do danas čini najprodavanijim modelom Opela.


U 2021. potpuno nova Astra vodi Opel u novu eru kompaktne klase. CO2 je nova valuta automobilske industrije. Elektromobilnost predstavlja odlučujući čimbenik u smanjenju emisija stakleničkih plinova. Nova Astra ima važnu ulogu u elektrifikaciji portfelja modela – 11. generacija Opelove kompaktne klase prvi će put biti dostupna kao plug-in hibridno vozilo.
Uz to, u novoj je Astri sadržan koncept dizajna ovog proizvođača automobila. Ona Opelovu novu filozofiju dizajna, koju karakterizira smjelost i jasnoća, podiže na sljedeću razinu. Lice marke Opel Vizir, mišićavo oblikovani lukovi kotača i uzbudljive linije Astri daju sportski i samopouzdan izgled.


Atraktivne i cijene


Opel Kadett, s brzinom od gotovo 100 km/h, osvojio je srce javnosti nakon svog prvog predstavljanja, a uz to je zadobio i naklonost novinara: »Kao što su nam potvrdile prve testne vožnje, Kadett nipošto nije uobičajeno vozilo za ovaj cjenovni rang«, pisalo je 5. prosinca 1936. u dnevnim novinama Braunschweiger Tageszeitung. Šasija sa sinkronim ovjesom i stražnjom osovinom s lisnatim oprugama potjecala je iz Opel Olympije, a četverocilindrični motor s bočnom kontrolom, 23 konjske snage i obujmom od 1073 cm3, izrađen od lijevanog željeza, naslijeđen je od modela Opel P 4. Preuzimanje tehnologija iz modularnog sustava rezultiralo je novim prednostima: Kadett se tako kupcima mogao ponuditi po posebno atraktivnoj cijeni. Kao i njegova velika sestra Olympia, kojoj i vizualno nalikuje, Kadett je potpuno moderan automobil. Krase ga skladne proporcije, hatchback i integrirana prednja svjetla. Kadett je 1938. godine u sklopu nadogradnje modela, između ostalog, dobio šiljati hladnjak u stilu kasnog art décoa – stručnjaci ovu verziju ubrajaju u srednju generaciju.