Judita za sva vremena

Ansambl Dialogos i Katarina Livljanić večeras u Kristalnoj dvorani hotela Kvarner

Svjetlana Hribar

Katarina Livljanić utjelovljuje sve uloge: pripovjedača, moćnog generala Holoferna, krotku no ipak zavodljivu ženu, te dušu i tijelo u dijalogu, pri čemu koristi široki spektar vokalnih nijansi, a prate je fantastični glazbenici Norbert Rodenkirchen (flauta, dvojnica) i Albrecht Maurer (viela, lirica)



OPATIJA » Večeras, s početkom u 20. 30, u Kristalnoj dvorani hotela Kvarner u Opatiji, publici se pruža iznuzetna prilika da čuje srednjevjekovni ep »Judita« u glazbenoj izvedbi diljem svijeta proslavljenog francuskog ansambla Dialogos, koji od 1997. godine djeluje pod vodstvom svoje osnivačice Katarije Livljanić, jedne je od vodećih specijalista za izvedbu srednovjekovne glazbe u svijetu.


Njezina uglazbljena kazališna izvedba »Judite« temeljene na remek-djelu Marka Marulića, hrvatskog pjesnika iz 16. stoljeća, premijerno je izvedena 2006. godine na Ambronay Festivalu u Francuskoj s velikim uspjehom, potom je doživjela ovacije na izvedbama diljem svijeta, uključujući svjetske metropole, a prošle je godine snimljena na DVD kao izdanje Alpha production.


Pučko glagoljaško pjevanje


»Judita« je glazbeno-scenska interpretacija slavnog Marulićevog epa, koji se temelji na biblijskoj priči o Juditi i Holofernu. Glazba koju pjeva Katarina Livljanić inspirirana je gregorijanskim, beneventanskim i glagoljaškim izvorima iz srednjovjekovne Dalmacije, kao i proučavanjem tradicije pučkoga glagoljaškog pjevanja. Katarina Livljanić utjelovljuje sve uloge: pripovjedača, moćnog generala Holoferna, krotku no ipak zavodljivu ženu, te dušu i tijelo u dijalogu, pri čemu koristi široki spektar vokalnih nijansi, a prate je fantastični glazbenici Norbert Rodenkirchen (flauta, dvojnica) i Albrecht Maurer (viela, lirica). Priča o Juditi obnavlja se kroz sva vremena, ostajući čitkom i u vremenu u kojem živimo. Njena svevremenost nam je omogućila da je ispripovjedimo bez povijesno konotiranoga dekora i kostima, stalno u potrazi za bitnom okosnicom pomoću jednostavnih scenskih rješenja, kaže Katarina Livljanić.




Režiju, scenu i kostim ovog jedinstvenog upšrizorenja potpisuje Sanda Hržić, a koncept i realizaciju svjetla Marie Bellot.


Liturgijsko kazalište


Katarina Livljanić rođena je u Zadru, već u ranoj mladosti fokusirala se na srednjovjekovnu glazbu. Diplomirala je na Muzičkoj Akademiji u Zagrebu, a zatim se u Francuskoj usavršavala u pjevanju te u muzikologiji gdje je i doktorirala. Vodi vokalni sastav »Dialogos«, osobito se posvečujući srednjovjekovnim napjevima i liturgijskom kazalištu. Za promociju hrvatske glazbe odlikovana je ordenom Danica hrvatska s likom Marka Marulića 2002. godine za vrhunska postignuća u kulturi. Radi kao redovni docent srednjovjekovne glazbe na Sorbonne u Parizu gdje je suravnateljica Master programa za izvedbenu praksu srednjovjekovne glazbe. 1997. je bila gost predavač i vodila je vokalni ansambl na sveučilištu Harvard u Sjedinjenim Američkim Državama. Na sveučilištu u Limericku u Irskoj, 1998. godine osnovala je odjel za izvedbu gregorijanskoga korala.


Brojna sveučilišta u Europi, SAD i Kanadi redovito je pozivaju kao predavača i kao rezidentnog umjetnika. Katarina Livljanić objavljuje članke u specijaliziranim časopisima diljem svijeta. 2002. godine bila je gostujuća umjetnička savjetnica na Festivalu rane glazbe u Utrechtu, Nizozemska. Vodila je masterclasseve u brojnim međunarodnim institucijama (Schola Cantorum Basiliensis, Konzervatorij u Genevi, sveučilište u Vancouveru, Limericku, Fondacija Royaumont…). Zajedno sa Benjaminom Bagbyem (Sequentia), dobitnik je „Cornille Visiting Professorship“ na Wellesley College (SAD) za 2007. godinu. 

Inovativne interpretacije


Od svog osnutka 1997. godine, vokalni ansambl Dialogos kojeg je osnovala i vodi Katarina Livljanić, razvio se u jedan od najvrsnijih ansambala nove generacije za srednjovjekovnu glazbu. Projekti ansambla povezuju nova muzikološka istraživanja s inovativnim interpretacijama, kazališnu dimenziju i izraženu muzikalnost. Dialogos sačinjavaju muški i ženski glasovi, prema specifičnostima svakoga pojedinoga projekta. Od svojih početaka Dialogos je bio hvaljen od kritike u novinama kao što su »Le Monde«, »Le Figaro«, »Diapason«, »New York Times« i nastupao je u mnogim europskim zemljama na svim važnijim festivalima rane glazbe u Europi, SAD, Kanadi, Sjevernoj Africi i Latinskoj Americi, uključujuci radio i TV produkcije. Njihovi nosači zvuka »Terra Adriatica« (izdan kod Empreinte digitale), »Lombards & Barbares« i »La Vision de Tondal« (diskografska kuća »Arcana«), »Chant Wars« (u koprodukciji sa ansamblom »Sequentia«, u izdanju Sony-BMG), »Abbo Abbas« (izdan kod Ambronay Editions) dobili su nagrade kritike u međunarodnim glazbenim časopisima – »Diapason d’or«, »Choc du Monde de la musique«, »Goldberg 5 Stars«.