Cinestar

Hidra s dvije glave: “Nerazuman čovjek” novi je film Woodya Allena

Dragan Rubeša

Film Woodyja Allena temelji se na dvostrukoj naraciji – s jedne strane imamo glas u offu studentice koju igra Emma Stone, a s druge tu je i glas njena profesora Joacquina Phoenixa. Allenov film tako postaje i policijska komedija i metafizička drama



Filmovi Woodyja Allena preživljavaju zahvaljujući nekom »dragom i dalekom sjećanju«. Stalno živimo u sramežljivim pokušajima reaktiviranja »magije na mjesečini«, a autor nas umjesto mjesečine opet vraća racionalizmu, predstavljajući nam prototip »nerazumnog čovjeka«.


On je Joaquin Phoenix u ulozi profesora filzofije Abea koji se doima kao da je zalutao sa seta »Skrivene mane« (2014) Paula Thomasa Andersona. Sada nanovo portretira lik koji gubi smisao svijeta koji ga konstantno otuđuje. Imamo u Allenovu filmu čak i jedan identičan kadar koji priziva Andersonov komad, iako je ta vizualna rima očito bila nenamjerna. Ali tko je u stvari taj nerazuman čovjek?

Za Allena, on je još jedna varijacija na Dostojevskog koji ga proganja još od sedamdesetih, kad se u »Ljubavi i smrti« u ulozi »militantnog kukavice« natjecao sa slavnim ruskim piscem tko je od njih dvojice veći mizantrop. Nešto kasnije, nanovo će se vratiti Dostojevskom u »Zločinima i prekršajima«. Tu ljubav sada podcrtava njegov lik sveučilišnog profesora Abea (»Volim ruske pisce, posebno Dostojevskog, on je kužio stvari« – kaže profesor).


Zločin kao vitalni serum


Riječ je dakle o čovjeku koji pokušava sabotirati racionalni filozofski pristup, pri čemu Allenovi citati sežu u rasponu od Kanta i Kierkegaarda do Husserla i Hannah Arendt. A ubojstvo jednog  nepravednog čovjeka treba Allenu da reaktivira mehanizam hitčkovskog McGuffina (»Nepoznati iz Nord Expressa« samo je jedna od brojnih poveznica). No ovdje nije riječ o zamjeni ubojstva, već o ubojstvu bez motiva, što bi policiji trebalo otežati istragu. Ubojstvu korumpiranog suca u nadi da će njegovom smrću svijet, »barem u sićušnoj mjeri«, postati bolje mjesto za život. Ubojstvu kao terapiji kojom se profesor Abe rješava impotencije i započinje živjeti punim plućima.




Opsjednut Dostojevskim, on će izvršiti zločin da bi nanovo okusio život. Poput »Zagonetnog ubojstva na Manhattanu« (1993) i »Senzacionalne vijesti« (Scoop, 2006), zločin postaje vitalni serum, nešto poput afričke šljive koja ne pada.


Allenov lik studentice Jill (glumi je Emma Stone, ona ista koja u finalnom kadru »Magije na mjesečini« iz 2014.  biva združena sa svojim mađioničarem), nanovo preuzima ulogu Allenove muze i alter ega. U njoj ima puno više Allena nego u Abeu, čija je »konzervativnost na liberalni način« naizgled puno bliža njegovim svjetonazorima. Partner joj je alkoholizirani i depresivni profesor koji se ukazuje u njenom obalnom gradiću. Film se, dakle, temelji na dvostrukoj naraciji – s jedne strane imamo glas u offu same studentice, a s druge tu je i glas profesora. Time Allenov komad postaje svojevrsna hidra s dvije glave. Policijska komedija i metafizička drama.


Allenovska heroina


Komedija je u stvari anti-romantična jer su Stone i Phoenix portretirani kao nemogući par.


Emma Stone je dakle tipična allenovska heroina, u isti mah nevina i metodična, ali i maštovita gotovo na nivou delirija. Za nju je istraga ubojstva svojevrsni izvor nemira, ali i takmičenja, spajajući etiku i strategiju. U tome i jest ljepota njena lika, iako su naše simpatije na strani sumanute Parker Posey u ulozi usamljene profesorice Rite koja traži od svog povremenog ljubavnika Abea da je spasi od nesretnog braka.


Što dakle ostaje od Allenove kinematografije? Možda odgovor može dati profesor Abe u onom sjajnom dijalogu tijekom večere sa studenticom, kad ju je pokušao odvratiti da se zaljubi u njega. »Zašto?« – upita ga ona. »Zato jer si ti bolja od mene«, kaže joj on, poklonivši joj staru knjigu poezije. Allen dakle još ima snage pronaći svoju »muzu« i pokloniti joj film, ona emotivna »sjećanja na zvjezdanu prašinu« kao jedini mogući odgovor na autorovu ljudsku i profesionalnu krizu. Film je to koji stavlja zarez na autorovu karijeru. Onaj famozni truffautovski »noćni vlak« koji je Allenov opus nekoć citirao.