Galerija Pasaž

Istaknut autorski rukopis i snaga vizualne misli. Otvorena izložba Salon crno-bijele fotografije 100+1

Ervin Pavleković

Foto Nikola Blagojević

Foto Nikola Blagojević

Ovogodišnji Grand Prix za rad »Jutarnja igra« pripao je Dinku Neskusilu, za pojedinačne fotografije nagrađeni su Valentina Bunić, Borislav Bogojević i Marija Kordić



Da crno-bijela fotografija koja kontrastom, tonom i kompozicijom dubinski razotkriva prizor te upućuje na suštinu zabilježenog trenutka zauzima posebno mjesto i u povijesti fotografije i u suvremenoj fotografskoj praksi, svake godine dokazuje i Salon crno-bijele fotografije 100+1 koji već više od desetljeća donosi selekciju onih najboljih crno-bijelih fotografskih radova. U svom dvanaestom izdanju, i ovogodišnji Salon crno-bijele fotografije 100+1 izvrsnim radovima potvrđuje crno-bijelu fotografiju kao autonomni medij u kojem se jasno očituju autorski rukopis, estetska dosljednost te napose snaga vizualne misli.


Od 117 prijavljenih autora iz zemlje i inozemstva, za ovogodišnje 12. izdanje salona crno-bijele fotografije 100+1 odabrana su 42 autora sa sto i jednim radom, koji se izdvajaju po estetskim kriterijima te pokazuju izražajnost i snagu crno-bijele fotografije.


Od radova koji se već ističu i pristupom i odabirom tema, Grand Prix »Fernando Soprano« nagrada pripala je Dinku Neskusilu iz Karlovca, za fotografiju »Jutarnja igra«.


Foto Dinko Neskusil


Nagrađeni radovi




Od pojedinačnih fotografija prvonagrađena je rad »Trofeji vremena« autorice Valentine Bunić iz Velikog Trgovišća, drugonagrađene je »Sound of the street« Borislava Bogojevića iz Beograda, a trećenagrađena je rad »Getruda i tata« Marije Kordić s Raba. Od kolekcija fotografija prvonagrađena je Lidija Novković iz Zagreba za radove »Classic«, »Mark of Motion«, »Nosey« te »Začudno«, drugonagrađen je Željko Jerneić iz Rijeke za radove »Uhvaćeni pogled 1«, »Uhvaćeni pogled 3« te »Uhvaćeni pogled 4«, dok je trećenagrađena Maja Mavrić iz Izole za radove »Circles«, »I Am Late«, »Underpass« te »View Point«.


MARIJA KORDIĆ /GALERIJA PASAŽ


Od ostalih fotografija pohvaljen je Miran Rojko iz Slovenije za rad »One tree and mill«, Nenad Martić iz Zagreba za fotografiju »Unidentified Object 3«, Urška Gradišnik iz slovenskog Gornjeg Grada za rad »Curves«, Marko Buntić iz Mostara za fotografiju »One and Only« te Čedomil Gros iz Zagreba za rad »Three Generations And A Dog«.


Sudjelovanje na grupnoj izložbi Salon crno-bijele fotografije 100+1 koja se sada već tradicionalno održava koncem godine, govori predsjednik Fotokluba Color Ivica Nikolac, »nosi određenu težinu i prepoznatljivost u široj fotografskoj zajednici«.


ČEDOMIL GROS/ GALWRIJA PASAŽ


– Salon 100+1 specifičan je jer su jedini kriteriji vrednovanja estetika, autorski rukopis i cjelovitost vizualnog mišljenja. Zato se i selekcija povjerava osobama čiji profesionalni integritet i senzibilitet jamče nepristranost. Ove godine tu je odgovornost preuzela dr. Weronika Kobylinska, ugledna povjesničarka umjetnosti iz Poljske. Njezino znanje, iskustvo i posvećenost fotografiji potvrda su kvalitete koju želimo njegovati, a suradnju s njom planiramo i u budućim projektima. Naš cilj od početka bio je – prestiž. Ako je fotografija odabrana, ona će biti izrađena klasičnim kemijskim postupkom, na vrhunskom fotopapiru i izložena u Galeriji Pasaž. Umjesto uobičajene inflacije nagrada, odlučili smo se za jasnu i strogu strukturu: tri nagrade za pojedinačne fotografije, tri za kolekcije, do deset pohvala te za fotografiju koja se estetski izdvaja iz cijele selekcije Grand Prix »Fernando Soprano«, ističe Nikolac.


BORISLAV BLAGOJEVIĆ/ GALERIJA PASAŽ


Važnost Grand Prixa


Na važnost same izložbe, kao i činjenicu da glavna nagrada nosi naziv po Fernandu Sopranu osvrnula se i riječka gradonačelnica Iva Rinčić, naglasivši kako će Grad i dalje podupirati programe Galerije Pasaž.


Foto Nikola Blagojević


– Fernando Soprano bio je jedan od utemeljitelja Fotokluba Color šezdesetih godina i jedan od fotografa koji su ostavili dubok trag u riječkoj i hrvatskoj fotografiji, ne samo kao autor već i kao, jedno vrijeme, predsjednik Hrvatskog fotosaveza. Uz Ivicu Nikolca koji je također obavljao tu dužnost, imali smo dva Riječana na toj važnoj funkciji, što nas čini ponosnima, kazala je Rinčić.


Foto Nikola Blagojević


Na ovu uglednu natječajnu izložbu prima se najviše do stotinu crno-bijelih fotografija, uz jednu fotografiju koja se estetskim kriterijima izdvaja od drugih, kojoj selektorica dodjeljuje Grand Prix »Fernando Soprano«. Ljubaznošću obitelji Soprano, ova se nagrada od 2017. godine dodjeljuje za najbolju fotografiju i izniman uspjeli pristigli autorski rad. Fernando Soprano (1922. – 1977.) jedan je od klasika nacionalne fotografije i pripada generaciji koja se afirmirala pedesetih i šezdesetih godina protekloga stoljeća, a bio je i jedan od osnivača Fotokluba Color.


Foto Nikola Blagojević


Izložba koja je dio godišnjeg programa Galerije Pasaž sufinancirana je sredstvima Grada Rijeke te Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade – Odsjeka za sport i tehničku kulturu, a otvorena je do 10. siječnja 2026. te se može pogledati radnim danom od 18 do 20 sati i subotom od 10 do 12 sati.


Selektorica i kustosica


Kustosica ovogodišnje izložbe i selektorica radova je povjesničarka umjetnosti, predsjednica Zaklade za arheologiju fotografije te izvanredna profesorica na Filmskoj školi u Lódzu dr. sc. Weronika Kobylinska, koja je doktorirala na Odsjeku za povijest umjetnosti Sveučilišta u Varšavi, gdje je vodila i izvanredni studij (2019. – 2021.). Predavala je na Sveučilištu Martina Luthera, na Akademiji likovnih umjetnosti u Varšavi te na Varšavskom tehnološkom sveučilištu. Kurirala je privremene izložbe u institucijama kao što su Nacionalni muzej u Varšavi i Galerija Studio. Završila je poslijedoktorski stipendijski program na Kulturwissenschaftliches Institut Essen (KWI). Autorica je brojnih znanstvenih članaka, popularnih eseja te dviju knjiga o fotografiji.