"Autorizirao" Donald Trump

Iako Amerikanci dokazano preziru male aute, Fiat se namjerio prodavati im svoj najmanji model Topolino

T.I.

Foto: Fiat

Foto: Fiat

Fiat 500 se prodaje duže od desetljeća u SAD-u, a sad se tamo izvozi i električna verzija. No, rijetko tko ga je kupovao i kupuje. Amerikanci jednostavno ne vole male automobile



U nizu nepredvidivih i kontraverznih izjava američki predsjednik Donald Trump prošli je tjedan dodao još jednu. Za vrijeme sastanka s izvršnim direktorima velikih auto kompanija, nahvalio je male azijske automobile tako zvane „Kei-cars“, popularne posebno u Japanu i Južnoj Koreji i na licu mjesta „autorizirao“ njihovu proizvodnju u SAD-u što god to značilo. Ljubitelj američke tradicije golemih automobila i pobornik „drill, baby drill“ politike vađenja fosilnih goriva kako bi se ti veliki automobili mogli jeftino voziti, ovaj je put valda suočen sa smanjivanjem popularnosti uskočio u vlak zvan „priuštivost“. Ova je riječ postala nezaobilazni dio vokabulara američkih političara posljednjih mjeseci, i svima su puna usta priuštivog stanovanja, priuštivog zdravstva i obrazovanja, priuštive hrane. Pa je Trump tom popisu dodao i „priuštive“ automobile. Kako je sam pojasnio, bilo bi lijepo kad bi si svaki Amerikanac mogao priuštiti novi auto, pa makar i minijaturni poput onih u Korejanaca i Japanaca.




Kao što mnoge stvari ne zna, tako američki predsjednik ne zna da takvih, odnosno po gabaritima sličnih, kako je rekao „slatkih“ mikro automobila, već ima na američkom tržištu. Malo, ali ima. Recimo, Fiat 500 se prodaje duže od desetljeća u SAD-u, a sad se tamo izvozi i električna verzija. No, rijetko tko ga je kupovao i kupuje. Amerikanci jednostavno ne vole male automobile, tamo je ogromni pick-up kamionet Ford F-150, „mrcina“ duga šest metara godinama najprodavaniji model automobila.


Hoće li se to Trumpovim prošlotjednim „dekretom“ da su „kei cars“, odnosno mikro automobili poželjni u SAD, to promijeniti, čisto sumnjamo, no njegove riječi su neke auto kompanije odmah shvatile kao zeleno svjetlo za njihov uvoz.


Tako je Stellantis grupacija koja obuhvaća i Fiat objavila ovaj tjedan da će u SAD-u početi prodavati svoj najmanji model Topolino. Skoro da i nije riječ o klasičnom automobilu, već mu je službeni opis električni kvadricikl, dug samo 2,53 metra, širok 1,4 i 1,53 metra visok.




Ugrađena baterija garantira do 75 kilometara s jednim punjenjem, a brzina mu je ograničena na 45 kilometara na sat. U Europi košta deset tisuća eura, a kad se pojavi u SAD-u na proljeće 2026. cijena bi mu na tamošnjem tržištu mogla biti slična, oko 11.500 dolara. To je gotovo dvostruko jeftinije od najjeftinijeg automobila na američkom tržištu Nissana Versa (kod nas poznat kao Almera), ali veliko je pitanje hoće li to ikome u SAD-ubiti dovoljan jak poticaj da kupi auto koji je minijaturan čak i za hrvatske standarde.