Karijera strojovođe

Željeznica je put u sigurnu budućnost: 'Ovo je posao koji te ispunjava. Voziš tisuće tona kroz prekrasne krajolike'

Life Native Team

Strojovođe Dalibor Milaković i Vinko Falak, Fotografirala: Ana Križanec

Strojovođe Dalibor Milaković i Vinko Falak, Fotografirala: Ana Križanec

"Tek kada sjednete u kabinu i preuzmete odgovornost za vlak i ljude koji se oslanjaju na vas, shvatite koliko je posao strojovođe ozbiljan", zaključuju naši sugovornici



“Strojovođa vozi putnički ili teretni vlak, surađuje pri sastavljanju kompozicije vlaka, provjeravanju ispravnosti vučnog vozila i kočnica, manevriranju vagona za utovar uz sudjelovanje pri istovaru, popravcima, carinjenju i slično”, stroga je definicija opisa posla strojovođe u našem obrazovnom sustavu.


Upitate li nekoga od nas tko je s njima proveo dan na terenu tko je strojovođa, odgovorili bismo da je strojovođa odgovorna i izrazito sposobna osoba koja upravlja vlakom u gotovo pa svim vremenskim uvjetima, zna svaki pedalj pruge i svaki vijak unutar strojarnice, a pritom je uz osmijeh spreman odgovoriti na sve i jedno pitanje koje mu postavite.


Bio bi to ujedno i savršen opis naših sugovornika, mladog i nasmijanog Vinka Falaka te nešto starijeg, ali ništa manje nasmijanog Dalibora Milakovića koji su nas proveli kroz svoj radni dan, ali i svoje karijere na radnom mjestu strojovođe u kompaniji ENNA Transport.




“Oduvijek sam volio vlakove i tehniku, a još kao dijete fascinirale su me lokomotive i sama ideja putovanja po tračnicama. Kako sam odrastao, tako je ta strast prerasla u ozbiljan interes, pa sam se odlučio školovati u tom smjeru.


U jednom trenutku sam jednostavno znao, željeznica je ono čime se želim baviti cijeli život, otkriva nam Vinko. Dalibor pak kaže da su ga, prije svega, privukli financijski benefiti i to što se, nakon terenskog posla u prijašnjoj firmi, vratio, kako kaže, normalnom poslu nakon kojeg može biti kod kuće nakon svake smjene.


Obojica se s nostalgijom prisjećaju svog prvog dana za upravljačem vlaka pa nam Dalibor priznaje da mu prvi dan za kontrolama malog radnog pružnog stroja koji je vozio na prijašnjem poslu i nije bio toliko “strašan”, ali da je prelazak na lokomotive bio nešto drugo.


U rukama imate gotovo 90 tona, a snaga lokomotive je 6,4 MW. Kada to preračunate, to je oko 8 i pol tisuća konjskih snaga. Kao i s autom u početku, morate prihvatiti da vi vozite stroj, a ne on vas”, kaže Dalibor.


Vinku je pak prvi dan za upravljačem bio nešto posebno, a od osjećaja tog trenutka, prisjeća se uzbuđenja, ponosa i velikog poštovanja prema poslu.


“Tek kada sjednete u kabinu i preuzmete odgovornost za vlak i ljude koji se oslanjaju na vas, shvatite koliko je taj posao ozbiljan. Bio sam svjestan da nema mjesta pogreškama i da svaka odluka mora biti promišljena”, otkriva.



Vinko Falak

Trenutak urezan u pamćenje

Vinko nam priznaje da mu je jedan od posebnih trenutaka bio kada je prvi put samostalno vozio vlak do Rijeke. Zauvijek su mu urezani ostali pogled na more iz upravljačnice lokomotive uz osjećaj odgovornosti i slobode, podsjetivši ga zašto voli ovaj posao.

Najveći nagib u Europi


Ne postoji kod naših sugovornika prosječan “dan na tračnicama” jer, kako kažu, svaka je vožnja drugačija. Nekad zbog vremenskih uvjeta, nekad zbog tereta, a nekad zbog dionice.


“Svaki put donosi nešto novo, ali to i jest čar ovog posla jer nikada nije monotono, a svaki dan na tračnicama nosi svoj ritam i priču”, kaže Vinko.


Riječka pruga jedinstvena je po tome što ju krasi najveći nagib u Europi pa nas je zanimalo kako je voziti vlak u tako izazovnim uvjetima i koje situacije traže najviše koncentracije.


“Izazov je u svakoj smjeni, koncentracija i uživanje. Sve odjednom. Kiša u kombinaciji s povećom masom koju vučete povlače najviše stresa.


I drugo, vožnja gušće naseljenim područjima, a otkad je otvoren Rijeka Gateway, to je svakodnevni prolazak više puta kroz centar i kroz Sušak. Poslije Drage je već lakše jer nema šetača”, pojašnjava Dalibor.


I Vinko se slaže da je riječka dionica pravi izazov te da je zahtjevna, ali i prekrasna.


“Osjećaj kad savladate takav teren je poseban ponos. Najviše koncentracije traže spuštanja i kočenja, posebno u nepovoljnim vremenskim uvjetima, kada se svaka sitnica mora pratiti. To je trenutak kada iskustvo i smirenost dolaze do izražaja”, dodaje.


Riječka pruga od Rijeke do Moravica zahtjevna je zbog svojih uspona i padova, a Vinko pojašnjava da je riječ o brdskoj pruzi s usponima i padovima 25 promila, a na nekim dijelovima i više.


Kaže da joj zahtjevnost daju vremenski uvjeti poput kiše, magle i snijega te soli koju bura nanosi na tračnicu zbog čega dolazi do smanjenja trenja i proklizavanja vlakova.


U tim trenucima koriste pijesak koji im služi za pjeskarenje ispod kotača lokomotive čime povećavaju adheziju, odnosno prianjanje.


Pitamo ih usput koliko je važna psihološka stabilnost i sposobnost koncentracije u ovom poslu te kako ostaju pribrani tijekom dugih vožnji na što Vinko odgovara da je psihološka stabilnost ključna.


“Tijekom vožnje ste sami, bez puno prostora za dekoncentraciju. Pomaže disciplina, dobra priprema prije svake smjene i naravno, ljubav prema poslu.


Kada voliš ono što radiš, lakše je ostati fokusiran i pribran”, kaže. Dalibor se na odgovor nadovezuje duhovitim komentarom, kazavši kroz smijeh da čovjek “mora biti malo lud da vozi ovom prugom”.


Pojašnjava da se psihološka stabilnost prilikom vožnje podrazumijeva i da je to nešto čemu se naglasak daje i na liječničkom pregledu, iako kaže da nije lako zadržati pribranost nakon puno sati vožnje.



Dalibor Milaković

Izazovan trenutak

Posao strojovođe pun je neplaniranih trenutaka zbog kojih doista ne postoji prosječan dan na poslu pa se Dalibor prisjeća izazovne situacije u kojoj je došlo do puknuća kvačila na strmom dijelu pruge.


“Kada tisuću tona ostane visiti na pruzi, potrebna je hladna glava da se sve osigura i odradi sve po pravilima struke”, komentira.

Strojovođe i zajedništvo kakvo se rijetko viđa


Obojica strojovođa naglašavaju da zbog prirode posla i razine stresa te odgovornosti, u Enni Transport vlada iznimna kolegijalnost i međusobna pomoć.


“Među strojovođama postoji veliko zajedništvo, svi prolazimo kroz slične izazove i razumijemo jedni druge, što u Enni Transport posebno dolazi do izražaja. Pomažemo si, dijelimo iskustva i ponosni smo što nosimo istu oznaku na uniformi. To je više od posla, to je zajednica”, kaže Vinko.


ENNA Transport hrvatski je željeznički cargo prijevoznik koji zapošljava više od 200 ljudi u Hrvatskoj i regiji te ima tvrtke u Srbiji, Sloveniji i Mađarskoj. Trenutno u floti ima 17 lokomotiva te je ključni prijevoznik tereta s novog kontejnerskog terminala Rijeka Gateway.


Dalibor pojašnjava da svakodnevni posao uključuje javljanje, odlazak na smjenu kolegi ili na početak rada u kolodvoru, vožnju prve polovice vlaka do Lokava i povratak po drugu u Rijeku.


Dodaje da se potom čeka na termin ili vuču drugog dijela, ali i sastavljanje vlaka u Lokvama te slijedi vožnja prema Zagrebu do dolaska smjene, a potom vožnja natrag u domicil i, kako kaže, zasluženi odmor.



ENNA Transport trenutno ima otvorene natječaje za radna mjesta:

  • Strojovođa (m/ž)
  • Dispečer željezničkog prijevoza (m/ž)
  • Pregledač vagona (m/ž)
  • Pregledač vagona – pripravnik (m/ž)

Natječaji su otvoreni do 1. prosinca 2025.., a više informacija o prijavama može se pronaći na web stranici ENNA Transport.


Vinko pojašnjava da je posao vrlo zahtjevan i pun odluka koje se donose u sekundi

Nakon što smo malo detaljnije naučili o njihovom svakodnevnom poslu, zanimalo nas je s kojim se stereotipima susreću kao strojovođe na što Vinko spremno odgovara: “Mnogi misle da strojovođa ‘samo vozi ravno’, ali to je daleko od istine”.


Pojašnjava da je posao vrlo zahtjevan i pun odluka koje se donose u sekundi, dodajući da bi trebalo više isticati koliko sigurnosti, znanja i discipline stoji iza svake vožnje.


Uz nabrojane osobine potrebne za obavljanje posla strojovođe, na popis dodajemo i potrebu za kontinuiranim edukacijama jer se vlakovi i tehnologija upravljanja kroz godine mijenjaju.


Vinko komentira da je tehnologija u posljednjih desetak godina znatno napredovala, objašnjavajući da su danas lokomotive modernije i opremljene sofisticiranim sustavima koji olakšavaju upravljanje, ali i povećavaju odgovornost.


“Posao je drukčiji jer je veća potreba za tehničkim znanjem, a manja za fizičkim radom. No, srž posla, koncentracija i odgovornost, ostali su isti”, dodaje.



Dalibor nam je na početku razgovora kazao da mu je jedna od prednosti rada u ENNA Transportu financijska sigurnost

Nagrada je voziti tisuće tona kroz prekrasne krajolike


Dalibor nam je na početku razgovora kazao da mu je jedna od prednosti rada u Enni Transport financijska sigurnost pa smo sugovornike upitali smatraju li željeznički sektor sigurnim i perspektivnim izborom za budućnost.


Ulaganje u izgradnju i remont pruga očiti su pokazatelj koliko je posao siguran u pogledu budućnosti i sigurnosti oko radnih mjesta i plaće”,  komentira Dalibor. Slaže se s njime i Vinko koji naglašava da su željeznice budućnost prijevoza kao ekološki, efikasan i sve traženiji način transporta.


Dodaje da ENNA Transport ulaže u modernizaciju i ljude, što stvara stabilnost i sigurnu perspektivu za sve njih koji su dio te priče.


Za kraj našeg razgovora, obojica su imali spremne poruke za mlade koji razmišljaju o poslu strojovođe pa im tako Vinko poručuje da od želje ne odustaju, ako im je to san.


“Posao je zahtjevan, ali i izuzetno ispunjava. Treba vremena, truda i discipline, ali nagrada je velika jer voziš tisuće tona kroz prekrasne krajolike i znaš da o tebi ovisi nešto važno”, zaključuje Vinko.


Dalibor pak dodaje da ih čeka puno učenja i stvaranja dobrih navika i rutina, a kada se osamostale, pred njima je zanimljiv i vrlo dobro plaćen posao.


“Ako usvoje spomenute navike, posao će im postati ‘pjesma’. Ponekad doslovno i pjevam dok vozim jer je moje pjevanje jedino tada sigurno za ljudske uši”, pojašnjava Dalibor kroz smijeh.



*Sadržaj nastao u suradnji s partnerom ENNA grupom.