INTERVJU

Dizajner Igor Todorović: 'Osnaživanje žena u današnjem vremenu znači dati im modni identitet, a ne globalnu estetiku'

Sanda Milinković Frank

Njegova aktualna kolekcija L'OVeRsized za sezonu jesen/zima 2025./26.,  ističe volumen i udobnost, a prikazana je u veljači ove godine u Milanu

Dizajner svjetskog glasa, Igor Todorović, nedavno je svoju modnu kolekciju predstavio u Parmi što smo iskoristili kao povod za razgovor o dizajnu i modi koji se pretvorio u puno više od pukog “grebanja po površini”, uranjajući kroz intervju u brojne slojeve mode koja se, baš poput tkanine, končić po končić, rastavlja u više dimenzija i pritom nudi pogled iz različitih kutova. 


Pričati smo počeli o iskustvu predstavljanja kolekcije u Parmi na što Todorović kaže da je bilo divno te da mu je bila čast biti dio Verdijevih dana u tom gradu.


Na reviji su predstavljene većinom signature haljine Ateljea Igor Todorovic i nekoliko komada najnovije kolekcije L’OVeRsized, a dizajner kaže da je bio okružen divnim ljudima te da se već raduje pokrenutim idejama za naredne godine.


Sada s velikim nestrpljenjem čeka ponovno druženje sa, kako kaže, divnim ljudima u Zadru na Moderni 2025. gdje će 4. studenog premijerno u Hrvatskoj biti predstavljena kolekcija OMNIA resort 26. Što bi dizajner kazao, sve to čini ljepotu stvaranja, a on je uvjeren da će upravo ljepota spasiti svijet. 


Njegov rad često spaja luksuzne materijale s elementima tradicije pa nas je zanimalo kako pronalazi balans između suvremenog dizajna i očuvanja kulturne baštine, na što kaže da su tkanine za njega iznimno važan segment modne komunikacije koje, osim što danas prikazuju suvremeni dizajn i tehnologiju, jasno govore o povijesti i značaju tkanine u odijevanju unazad tisuće godina. 


“Kada ih u određenim kolekcijama stavljam u kontekst s onim što je kulturna baština, trudim se pokazati da niti, koje su osnova svake tkanine,  spajaju i povezuju modu u univerzalni jezik kojim možete komunicirati i pokazati svoj osjećaj ali i odgovornost stvaranja i kreiranja”, pojašnjava dizajner. 


Ističe da je stvar uvijek u mjeri i shvaćanju odnosno razumijevanju prošlosti, poznavanju sadašnjosti i pažljivom pogledu u budućnost, dodajući da regija u kojoj živimo nudi nepresušnu inspiraciju u tom smislu. 



Komunikacija bez riječi


Njegova aktualna kolekcija L’OVeRsized za sezonu jesen/zima 2025./26.,  ističe volumen i udobnost, a prikazana je u veljači ove godine u Milanu. Inspiracija za modne komade dizajneru je žena koja prati suvremene trendove, ali pritom gaji osjećaj autentičnosti. 


“Formama koje smo prikazali potvrdili smo da razumijemo suvremeni modni izraz, što je bila potvrda da smo na pravom putu. Tkanine sam birao oslonjen na veoma važan segment aktualnog trenutka, a to je svijest o ekološkim i biorazgradivim materijalima”, naglašava dizajner.


Zato je svaka tkanina birana primarno po toj osnovi, a potom ovisno o strukturi sastava i drugih važnih elementa stvaranja svake kolekcije. 


“Ono što je suštinski važno je to da u ovoj kolekciji u krojnim linijama nalazimo volumene koji prestaju biti samo trend i postaju statement sezone koji je vrlo pozitivno prepoznat od strane naših klijenata”, dodaje.


Za spomenutu L’OVeRsized kolekciju rečeno je da osnažuje žene koje biraju modu kao izraz vlastite snage pa smo upitali dizajnera kako vidi ulogu mode u osnaživanju žena u današnjem društvu.


“Moda je veoma važan suputnik u emancipaciji žena još od Coco Chanel.


Svaki etičan dizajner treba uvijek imati u vidu da je njegov posao ujedno i stvar odgovornosti. Dakako da su se vremena promijenila od Coco, ali danas je to jedna nova dimenzija koja nije samo odijevanje već i manifestacija vrijednosti u koje suvremena žena vjeruje.


Osnaživanje žena u današnjem vremenu znači dati im modni identitet, a ne globalnu estetiku. Zato je važno uvijek imati u vidu da je žena suštinska inspiracija i ljepotom i sviješću što ona danas predstavlja”, pojašnjava.


Todorović je jednom prilikom spomenuo da moda ima moć komunicirati bez riječi pa nas je zanimalo kako njegova odjeća prenosi poruke o ženi koja je nosi. Pojašnjava da je uvjeren da je moda neverbalna kraljica i inicijator mnogih razgovora koji nisu površni, kako se to možda učini na prvu.


“Kada je riječ o odjeći s mojim potpisom, privilegiran sam, većinom, ženama koje govore o sebi i svom stilu, a ne trendu, i onima koje govore da su protagonistice svog života i modnog izraza.


Upravo je to taj dragocjeni  neverbalni razgovor sa mnom, pa se bez izgovorene riječi žene prepoznaju u odjevnim komadima s mojim potpisom na čemu sam veoma zahvalan”, skromno će dizajner. 



Konzumerizam je poput švedskog stola


Njegov cjelokupni rad obuhvaća različite aspekte mode, od dizajniranja do stiliziranja i pedagoškog rada, što su uloge koje se međusobno nadopunjuju u njegovom stvaralaštvu. Kaže da je sve to dio jedne modne slagalice koju slaže kroz svoj profesionalni rad. 


“Podjednako me raduje i ispunjava svaki dio modnog stvaralaštva i stvara veze sa svakom pojedinačnom aktivnosti koje utječu jedna na drugu.


Pokretanje Amo Akademije kao online koncepta je nešto što mi je trenutno posebna preokupacija i neki novi način modne komunikacije, različite od one koju sam imao kao predavač na Accademia dell Lusso prije nekoliko godina.


Mislim da je ta spomenuta slagalica neophodna da bude tako sadržajna da bih ja bio uvijek dovoljno maštovit i inspiriran”, kaže dizajner. 


U smjeru stiliziranja, upitali smo ga za komentar na fenomen trendova koji se mijenjaju iz dana u dan te, ima li savjet kako umanjiti uniformiranost koja je sveprisutna na ulicama. 


Konzumerizam je poput švedskog stola na kojem se nalazi bezbroj delicija, a sve bi voljeli probati.


U novoj modnoj stvarnosti suština je u pravim izborima odjevnih komada, a ne u količinama”, naglašava dizajner. Savjetuje pritom biranje modnih komada na ispravan, a ne impulzivan način, ma koliko to bilo teško u ogromnoj ponudi kojoj svjedočimo i brzini izmjene trendova. 


“Moda nudi sadržaj koji može graditi stil, a ne otvara stalne trke za posljednjim trendovima.


Jer, ako krenete u ovu trku, vjerujte mi da nećete iz nje nikada izaći kao pobjednik. A život trebate uvijek živjeti kao pobjednik, a ne kao gubitnik, zar ne?”, pita Todorović. 


Kroz svoj rad stilizira i brojne poznate ličnosti, ali iskreno će reći da nije sklon dijeliti ljude na javne i privatne jer moda postaje stvarnost čim izađemo na ulicu, bilo da smo na naslovnicama ili portalima pa postajemo tzv. javna ličnost ili smo pak akter vlastitog života van svjetala javnosti. 


“Kada radim sa javnim ličnostima, a sa mnogo njih sam imao prilike raditi, vodim se time da je jako važno da se razumijete sa klijentom u modnom jeziku koji govorite oboje, da tako kažem, “tečno”.


Važno je da identitet te osobe ne bude narušen vašom potrebom da je styling iznad njegove pojavnosti, odnosno da unaprjeđujete, a ne rušite njegove stilske odlike ili odluke. To je svakako proces koji ne podrazumijeva donijeti odjevni komad i ostaviti ga da se obuče.


To je živ razgovor i interakcija između dvoje ljudi koji na kraju pošalju dobru i točnu neverbalnu poruku“, pojašnjava. 


“Moda je birala mene, a ne ja nju”

Iza vas je dugi niz godina rada u ulozi modnog urednika, stilista i dizajnera. U čemu se od ovoga naviše pronalazite i zašto?


“Zahvalan sam na svakoj prilici da sudjelujem u svim spomenutim segmentima onoga što je moj profesionalni život u modi. Imao sam uvijek privilegiju raditi na vodećim pozicijama i mnogo toga naučiti kroz različite zadatke i izazove.


I nekako na kraju, uvijek sam sklon kazati da je moda birala mene, a ne ja nju. Presudan u tom našem odnosu bio je trenutak kada sam nakon studija grafike otišao na modni dizajn, ali duga je to priča…”, kaže Todorović.


Jedna fotka s revije nije dokaz uspjeha


Njegov brend prepoznatljiv je po ručnom radu i pažljivoj izradi. Pitamo ga zato koliko je važno zadržati takvu tradiciju u industriji koja sve više teži masovnoj proizvodnji…


“Veliko je ovo pitanje uzme li su u obzir koliko je moda veliki zagađivač, pogotovo u masovnoj proizvodnji koja želi osvojiti globalna tržišta. Pomoću suvremenih koncepata koje u modu uvodi AI, shvaćamo da moda okreće novi list i to je veoma dobro.


Moda je oduvijek pratila sva društvena i socijalna događanja pa nije ni čudo što tako dobro osluškuje i 21. stoljeće”, zaključuje dizajner.


Ručni rad, jedinstvenost i način na koji gradi svoju modnu priču je poseban i u posljednje vrijeme aktualan, a njemu i svakako draži. 


“Isto tako je važno reći da je u masivnoj produkciji ključna riječ odgovornost prema ljudima koji čine lanac izrade, prema tkaninama koje birate i načinu plasmana ali i prema publici koja postaje ne samo konzument nego i pažljivi promatrač novih socijalnih i društvenih normi“, dodaje.  


Kao predavač na modnom dizajnu, ključnim za razvoj mladih dizajnera u današnjem modnom okruženju smatra vjeru, ljubav i nadu.


Pojašnjava da dizajneri moraju imati vjeru u svoj dizajn, ljubav prema poslu i ljudima sa kojima rade i nadu da će na pravi način odgovoriti na izazove nove modne stvarnosti. Naglašava da sve to zahtjeva posvećen i kontinuiran rad te da, ma koliko to postalo floskula, ostaje veoma istinito. 


S obzirom na to da je jednom prilikom spomenuo da je moda više od jednostavne slike s revije, zanimala nas je njegova definicija uspjeha u modnom dizajnu. Komentira da živimo u vizualnom svijetu gdje je preko 70 % svega sadržano u slikama, a ostatak u riječima, dodajući da je za njega uspjeh u modnom dizajnu trajanje, a ne prolazni utisak nekog vizuala.


“Zato je važno da u modnom dizajnu budete prepoznati i prihvaćeni, a ne primijećeni i zaboravljeni. Jedna slika sa revije nije dovoljan dokaz da ste uspjeli i potrebno je više od toga, a to je da postane suština, a ne manifestacija”, pojašnjava. 


Vjerovanje u vlastitu estetiku

Što biste savjetovali mladim dizajnerima u našoj regiji danas, kako da se izbore za svoje mjesto pod modnim nebom?


“Imamo zaista sjajne mlade ljude koji se bave modom na našim prostorima koji moraju shvatiti da je put ka modnom nebu oslonjen na tri stvari: poštovanje prema ljudima sa kojima rade jer je moda stvar tima, a ne pojedinca, istraživanje i neumornost u pronalasku nove i jasne poruke o tome što je moda sutra, i posljednje, ali ne i najmanje važno, da ne odustaju ako vjeruju u svoju estetiku, poručuje Todorović.

U završnom dijelu razgovora, dotaknuli smo se i dizajnerovih budućih kolekcija, upitavši postoje li novi pravci ili inspiracije koje i sam planira istražiti.


Prisjeća se da je prije dvije godine, nakon sada već dinamičnog sudjelovanja na tjednu mode u Milanu, pokrenut Resort kao dodatna sezonska kolekcija pa će ove godine u OMNIA resort 2026. predstaviti dizajne tkanina i koncepta koji odlazi u domenu lifestyle kroz nakit, pokućstvo i još mnogo planova koje razvija za narednu sezonu.


“Pored toga, u tijeku je prezentacija kolekcije Macarons SS26, i uvelike se radi na novoj kolekciji za jesen/zimu čije nas predstavljanje čeka u veljači naredne godine. Istražujemo mnogo i to je stalan ciklus koji je osnova inspiracije svake nove priče.


Radim i na jednom zanimljivom projektu za narednu godinu kojem se posebno radujem jer će biti nešto potpuno novo u mom modnom jeziku…”, misteriozno zaključuje Igor Todorović. 


Pet savjeta za odabir vlastitog stila

– kupujte sa stilom, a ne impulzivno,
– gradite stil od temelja koji se nalazi u vašem ormaru, a ne na lutki u
izlogu,
– ne pokušavajte ličiti na nekoga već potražite vlastiti odraz u ogledalu,
– birajte boje koje vam stoje, a ne koje se nose,
– uvijek znajte da je nečije “IN” vaše “OUT” i obrnuto.