»Giuseppina V.«
U područnom pomorskom uredu u Malom Lošinju 1940. godine bilo je registrirano: trabakula šest, guleta 20 i nava guleta - jedna. Nakon Drugog svjetskog rata, vrlo mali broj je vraćen vlasnicima, a onda su nacionalizirani. Najveći dio je stradao u ratu
povezane vijesti
U Drugom svjetskom ratu na Jadranu veliku ulogu odigrali su drveni (motorni) jedrenjaci koji su plovili, uglavnom, kao ophodni brodovi talijanske Regia Marina, budući da je velik dio obale i otoka bio pod Italijom. Prema talijanskim podacima o izgubljenim jedrenjacima doznajemo sudbine velikog broja jedrenjaka. Naravno, uz mnoštvo pogrešnih podataka.
Prema podacima od 27. kolovoza 1940. godine o motornim jedrenjacima (jedrenjacima s pomoćnim motorom) iz Nerezina koji su bili registrirani u područnom pomorskom uredu u Malom Lošinju: trabakula je šest, guleta 20 i nava guleta – jedna. Nakon Drugog svjetskog rata, vrlo mali broj je vraćen vlasnicima, a onda su nacionalizirani. Najveći dio je stradao u ratu.

Jedrenjak »Adua« potopili su Nijemci
Teretni motorni jedrenjak, gulet »Esperia«, od 385 bruto registarskih tona izgrađen je u brodogradilištu F. & G. Terrizzano 1925. godine u talijanskom mjestu Imperia za F. Terrizzana. Prilikom gradnje nije bio ugrađen motor. Godine 1939. kupuje ga Nicolo Luxardo iz Nerezina, a kasnije Giorgio ili Girolamo Luxardo iz Zadra koji je bio u društvu s drugim zadarskim i nerezinskim brodarima. Među njima je bio Matteo Nesi, a drugi karatist je bio Rico Nesi iz Nerezina.Te godine u Anconi jedrenjaku je ugrađen motor… U prosincu te iste godine motorni jedrenjak je imao incident u Šibeniku u plovidbi Zadar-Gallipoli. No, uskoro je počeo Drugi svjetski rat te je »Esperia« sedmog lipnja 1940. rekvirirala talijanska Regia Marina te je upisan u popis pomoćnog brodovlja kao »V.73« sa zadaćom odobalne ophodnje. Zapovjednik Rico Nesi plovi njime u Taranto i dobiva novu namjenu – lovac na podmornice do 24. listopada, kada je vraćen vlasniku, ali ostaje u Tarantu i preživljavau noći 11. na 12. studenoga napad britanski torpednih zrakoplova koji su poletjeli s nosača »Illustrious«. Nekoliko dana kasnije, početkom prosinca ponovno je rekviriran… U 9.30 sati 28. listopada 1941. gulet plovi iz Bengazi za Dernu, britanska podmornica »HMS Thrasher« (zap. Hugh Stirling Mackenzie) ga slijedi kod Sidi Sueichera. Podmornica ispaljuje prvi torpedo, promašuje, ali je dovoljno blizu guleta da ga posada vidi i počinje ga napuštati. Podmornica izranja u otvara topovsku vatru, pogađa gulet devet puta, nakon čega ponovo uranja. »Esperia« je potonula u 10.36 sati sjeveroistočno od libijske luke Bengazi. Posada se spašava…
NEREZINCI
Motorni jedrenjak, brigantin/gulet »Adua«, od 148 brt, izgrađen 1907. u brodogradilištu A. Marzio u Castellammare di Stabia kao »Andrea« u vlasništvu Costante Lechi iz Nerezina, rekviriran je od 3. srpnja 1940. do 3. srpnja 1944. te je postao »V.37« namijenjen odobalnoj ophodnji. Nasukao se 21. siječnja 1941. kod ušća rijeke Neto (Calabria), a u odsukavanju mu pomaže parobrod »Tergeste« koji ga tegli u luku Crotone. U noći 29. na 30. studenoga potopile su ga njemačke motorne torpiljarke u vodama San Benedetto del Tronto dok je bio u savezničkoj službi.
Trabakul »Maria Assunta« od 78 brt izgrađen je 1900. u brodogradilištu Ottavia Picinicha u Malom Lošinju te je u vlasništvu Mattea i Giovannija Zoricha iz Neresina. U plovidbi Rijeka-San Giovanni di Medua (danas Shengjin, Albanija), 31. svibnja 1941. godine kod Budve nalijeće na minu. Stradavaju Pietro Soccolich i Giuseppe Zorovich. Prvi je to nerezinski brod koji je stradao u Drugom svjetskom ratu.
Gulet »Maria Camali« od 196 brt izgrađen je 1940. u brodogradilištu Pietra Tarabochije u Malom Lošinju. U vlasništvu je Giusta Camali iz Nerezina. Četvrtog travnja 1942. godine rekvirira ga Regia Marina u Bengazu i postaje »V. 298«, a šestog svibnja 1943. bombardiraju ga i potapaju Wellington zrakoplovi (142. eskadrila R.A.F.-a) u vodama Trapanija.

»Drin«
Bark-beštija (tri jarbola) od 392 brt »Fidente« izgrađen je 1922. u brodogradilištu E. Gotuzzo u Chiavari, kasnije mijenja ime u »Basilio«, a krajem tridesetih godina je u Genovi u raspremi (jedrenjak bez motora). U siječnju 1938. kupuju ga Giorgio i Nicolo Luxardo (iz Zadra), R. Scopinich i Matteo Nesi (iz Nerezina) i daju ime »Giuseppina« i u Anconi ugrađuju četverocilindrični motor Deutsche Werke od 47 KS. Od sredine lipnja do kraja listopada 1940. rekvirira ga Regia Marina i postaje »V.65«, a početkom kolovoza 1941. ponovno je rekviriran. Oko 21 sat 12. veljače 1942. »Giuseppina« plovi iz luke Tripoli u Tunis s teretom ugljena, kada ga granatira poljska podmornica »Sokol« (zap. Borys Karnicki), jer je primijetio da ne vije nikakvu zastavu. Kad je pogođen, posada gasi motor i napušta brod bez da je uništila brodske dokumente, pa se na njega penju poljski mornari pod zapovjedništvom Tadeusza Bernasa i pronalazi mapu s ucrtanim talijanskim minskim poljima. Poljaci su aktivirali postavljeni eksploziv, »Giuseppina« je potopljena topničkim hicima.
POTAPANJA
Brik »Fabiola«, 200 brt, izgrađen 1900. u brodogradilištu Francesco Terrizzano u Imperiji kao »Domenico«, vlasnici Giuseppe Marinzulich pok. Giuseppe iz Nerezina, a od 1932. Giovanni Gobbo, Domenico Glavicich i Antonio Vidas iz Rapca. Od veljače 1941. rekviriran kao »V.216«, 28. kolovoza 1943. granatiran i potopljen od britanske podmornice »HMS Unseen« kod albanskog otoka Saseno (danas Sazen).
Brik/gulet »Maria Grazia«, 188 brt, izgrađen je 1920. u brodogradilištu Francesco Terrizzano u Imperiji, vlasnik Matteo Nesi, Nerezine. Od listopada 1940 rekviriran – »V.36«. Petog listopada 1940. u plovidbi Drač-Bari potopljen u sudaru s britanskom podmornicom »HMS Regent« 75 milja od Capo Laghi.
Gulet »Nicolina madre«, 179 brt, izgrađen 1921. u brodogradilištu F. Celli,Viareggio kao »Dina«. Kasnije »Elisa« i »San Giuseppe«. Vlasnik Gaudenzio Zoroni & C., Nerezine, rekviriran je od 17. veljače 1941. do kapitulacije Italije kao »V.219«. Iako se u dokumentima navodi da je 1943. potopljen u grčkim vodama, u nekim dokumentima naveden je podatak da je zarobljen od partizana u Šibeniku nepoznatog datuma.
Gulet »Nuovo impero«, 118 brt, izgrađen je 1905. u brodogradilištu G. Benetti u Viareggiu kao »La sola immacolata«, kasnije je »Raffaele Sigona«, a od 1937. je vlasnik Antonia Zoroni pok. Nicolo & C., Nerezine. Rekviriran je u listopadu 1940., a izgubljen je devetog veljače 1941. u bombardiranju grčke luke Corint.
Gulet »Risveglio« od 122 brt, izgrađen 1920. u brodogradilištu A. Terrizzano, Imperia. Vlasnik braća Camali, a kasnije Antonio Camali, Nerezine. Rekviriran od 17. ožujka 1941. do kapitulacije Italije kao »V.228«. Potopljen je 18. rujna 1943. od Nijemaca u Napulju. Kasnije spašen.
Jedrenjak »S. Francesco«, 117 brt, izgrađen 1915. u brodogradilištu A. Terrizzano, Imperia kao »Dolores« (kasnije »Armenia« i »Giuseppe«). Vlasnik Domenico Matteoni & C., Nerezine. Potopljen u bombardiranju Civitavecchije 30. kolovoza 1943. godine. Poginuo Giuseppe Carlich iz Nerezina.
OSTALI
Brigantin »Argentario« izgrađen 1921. (vlasnik Glussich & C. Santa Marina (Labin) rekviriran 17. veljače 1940. kao »V.202«, Nijemci ga potopili miniranjem 12. rujna 1943. u Napulju. Trabakul »Argentina« (vl. Vittorio Cobaich & C., Labin) izgrađen 1883. torpediran je i potopljen 11. studenog 1943. kod grčkog otoka Amorgos. Nava/gulet »Drin«, izgrađen 1920. (vlasnici, najprije Guido Ferraguti iz Milana, a kasnije Gino Treleani iz Zadra) rekviriran 15. listopada 1940. u Rijeci – »V.48«. Od travnja 1941. »DM 20« (minolovac). Devetog lipnja 1941. naletio na magnetsku minu u Tripoliju, puknuo na dva dijela i potonuo. Trabakul »Elvira« izgrađen 1913. (vl. Edoardo Zagabria e C., Plomin) rekviriran 11. ožujka 1941. u Porto Nogaru – »V.306«. Zarobljen od Grka 8. rujna 1943. u Argostoli i proglašen ratnim plijenom. Brigantin/gulet »Fabiola«, izgrađen 1900. (vl. Domenico Glavicich, Labin) rekviriran je 15. veljače 1941. – »V.216«. Granatiran je i potopljen od brit. podmornice »HMS Unseen« 28. kolovoza 1943. kod Saseno (Albanija). Motorni jedrenjak »Francesca da Rimini« izgrađen 1942. (vl. Rodolfo Gattoni e C., Rijeka), od kapitulacije Italije pod njemačkom upravom. Udario je o minu i potonuo 24. siječnja 1944. kod Pule. Trabakul »Giovannina«, izgrađen 1898. (vl A. Corsi e C., Pula) nakon kapitulacije Italije u rukama NDH mornarice u Dubrovniku. Do 25. studenog, kao »Ivanka«, plovi pod njemačkom upravom za zapovjedništvo luke u Dubrovniku. Kasnije je nasukan i potopljen kod Orebića. Brigantin »Italia«, izgrađen 1915. (vl. Luigi Rocco, Rovinj) više je puta rekviriran – »V-31«. Potopljen je od Nijemaca 15. rujna 1943. u Torre del Greco. Brigantin/gulet »Maria Madre«, izgrađen 1905, (vl. Andrea Linardi, Sv. Martin, Cres) rekviriran je 1941. – »V.233«. Potopili su ga Nijemci 15. rujna 1943. u Castellammare di Stabia. Trabakul »Primavera« izgrađen 1927. (vl. Innocente Giuricich, Mali Lošinj) bio je rekviriran kao »Z.63« Bombardiran je i potopljen 13. lipnja 1944. u Trstu. Ribarski trabakul »Quarnero«, izgrađen 1903. (vl. Luigi Millevoi, Pula) potopili su partizani 22. veljače 1944. godine u Raškom kanalu kako ne bi pao u ruke Nijemcima. Motorni jedrenjak »Ricordo«, izgrađen 1943. (vl. Crisigono Trabica, Zadar) od kolovoza 1943. plovi pod upravom Gruppo Navi Uso Locale iz Rijeke. U drugoj polovici 1944. potopljen je od Nijemaca u Ravenni. Nakon rata je izvađen i izrezan. Motorni jedrenjak »San Giovanni«, izgrađen 1904. (vl. Giovanni Burburan, Cres) u plovidbi Rodos-Patmos 11. lipnja 1943., kod otoka Piscopi, granatiran i potoljen od britanske podmornice »HMS Taurus«. Trabakul »Amelia B.« izgrađen 1910. godine, vlasnici Bertotto & Polione iz Pule, drugog veljače 1944. izgubljen je u Puli iz nepoznatih razloga. »Due Fratelli C.«, gulet od 92 brt, izgrađen 1887. godine u Malom Lošinju u vlasništvu Eugenia Camali iz Nerezina 26. rujna 1943. potonuo je nakon požara u Malom Lošinju. »Nuovo Impero«, brigantin/gulet od 118 brt izgrađen 1905. u brodogradilištu G. Benetti u Viareggio kao »La Sola Immacolata« u vlasništvu Antonije Zoroni pok. Nicolo & C. iz Nerezina od 1937.: rekviriran je od 26. listopada 1940. do 8. rujna 1943. Izgubljen je devetog veljače 1944. u savezničkom bombardiranju u korintskoj luci.
JEDRENJACI SVECI
»S. Antonio«, bivši »San Giorgio S.«, trabakul od 57 brt, izgrađen 1889. u Chioggi u vlasništvu Giovannija Soccolija iz Nerezina, 20. travnja 1945. potonuo je nakon požara kod Rijeke. »S. Francesco«, brigantin/gulet od 117 brt, izgrađen 1915. u vlasništvu Domenica Matteonija iz Nerezina bio je rekviriran od 26. veljače 1941. do kapitulacije Italije kao »V.222«. Potonuo je u Civitavecchiji, a kasnije je izvađen i izrezan. »Tacito«, trabakul, 81 brt, izgrađen 1881. godine u Iki. Najprije u vlasništvu braće Tonetti iz Plomina, a onda Costante, Maria i Giovannija Camalicha te Giusta Camalija iz Nerezina. Potopljen je od Nijemaca 28. listopada 1944. kod Boke. Jedrenjak nepoznatog imena, 81 brt, izgrađen 1880. u brodogradilištu G. Poli, Chioggia. Od 1932. u vlasništvu Antonia Zorovicha iz Nerezina pod imenom »Maria G.«- potopljen 1944. godine. »Ave Maria«, gulet, 136 brt, izgrađen 1893. u Savoni kao »Ida«, vlasnik Matteo Sattalini, S. Giacomo. 18.lipnja 1943. oštećen u Grčkoj, potopljen u Rijeci 1945. pod njemačkom upravom. »Buon Padre Z«, gulet, 16 brt, izgrađen 1897. u Malom Lošinju, vlasnik Antonio Scarpetta, Nerezine. Potonuo kod Ustrina prilikom bombardiranja.
»S. Nicolo«, gulet, 61 brt, izgrađen 1901. u Cresu, vlasnici Andrea Camali pok. Andree i Albino & Giusto Sigovich, Nerezine. Potopljen je u Rijeci 23. travnja 1943. »Primo«, 123 brt, izgrađen 1881. u brodogradilištu I. Schiavon, Chioggia za G. Luxardo (Zadar) i Matteo Nesi (Nerezine). Rekviriran kao »V.268«. Potopljen 16. prosinca 1943. u Pašmanskom kanalu. »Redentore«, kuter, 19 brt, izgrađen 1884. u brodogradilištu Ottavia Picinicha u Malom Lošinju. Vlasnici Domenico i Antonio Boni, Nerezine. Potopljen u zračnom napadu 27. lipnja 1944. u uvali Sonte (Cres) »S. Giuseppe«, 58 brt, izgrađen 1906. u Barthu (Njemačka). Vlasnik Giuseppe Marchi pok. Domenico, Nerezine. Potonuo 1944. u Rijeci. »S. Nicolo«, gulet, 61 brt, izgrađen 1901. u Cresu. Vlasnici Andrea Camali pok. Andrea, Albino i Giusto Sigovich. Potonuo 23. travnja 1945. u Rijeci.