Busworld Europe 2025

Dio elite! Riječki Euro Bus jedini hrvatski predstavnik na najprestižnijem svjetskom sajmu autobusera

Relja Paškvan

Tvrtka Euro Bus na sajmu Busworld Europe 2025

Tvrtka Euro Bus na sajmu Busworld Europe 2025

Svi veći proizvođači koji nešto misle napraviti na tom tržištu bili su tamo, kaže direktor Euro Busa Alan Heigl



U prvoj dekadi listopada održan je Busworld Europe, najveći i najprestižniji sajam autobusne industrije na svijetu, koji se održava svake dvije godine. Bio je najveći u povijesti.


Sudjelovalo je 559 izlagača iz 40 zemalja, uključujući 81 proizvođača autobusa – za usporedbu 2023. godine ih je bilo 66 koji su predstavili 209 vozila u zatvorenom prostoru i 29 na vanjskom prostoru.


Ukupna duljina svih vozila, kada bi se postavila u niz, protezala bi se iznad 3,5 kilometara. Izložbeni prostor zauzimao je 82.000 četvornih metara, s hodnicima dugim 6,8 kilometara. Porastao je i broj posjetitelja, koji je dosegao impresivnih 45.427 iz 101 zemlje.




Na sajmu su bili svi koji nešto znače u autobusnoj industriji, a među njima i riječka tvrtka Euro Bus, kao jedini predstavnik iz Hrvatske. Do ove skupe ulaznice došli su u suradnji sa tvrtkom Sensum, koja im je napravila projekt kojim su aplicirali i dobili sredstva EU-a te tako pokrili većinu troškova.


Najveća imena na ovom sajmu potroše i nekoliko destaka milijuna eura za svoje izložbene prostore.


Hrvatska ekipa u Bruxellesu – Euro Bus na Busworld Europe


Dio elite


– Dobar je osjećaj biti elitom, jer svi veći proizvođači koji nešto misle napraviti na tom tržištu bili su tamo.


Drago nam je da smo i mi bili viđeni, da smo uspostavili kontakte s dobavljačima i potencijalnim kupcima te otvorili prostor za suradnje. Neke poslove smo već i sada dogovorili, primjerice s francuskim CBM-om koji je veliki igrač i nudi karoserije specijalizirane za autobuse.


Također, bitno nam je bilo i da se postavimo i potvrdimo prema sadašnjim partnerima s kojim surađujemo, jer kada si među tom ekipom to svakako je referenca. Mi kao firma bavimo se prodajom dijelova za autobuse i tu je uz nas bilo malo firmi takvog profila. Većinom su bili proizvođači – započeo je Alan Heigl, vlasnik i direktor Euro Busa.


Alan Heigl, vlasnik i direktor Euro Busa


Najzastupljeniji su bili Kinezi, čija industrija je na gotovo svim područjima najjača u svijetu pa tako i u ovoj.


– Nakon onoga što sam vidio na sajmu mogu reći kako bi, da sam na mjestu europskih proizvođača autobusa bio jako zabrinut onime što je kineska industrija izložila.


Napravili su golem iskorak, strašno su podigli kvalitetu autobusa, to su sada ono što se voli reći ‘’space shuttle’’ primjerci te uz to oni daju 15 godina garancije, što dosad nije davao nitko.


Ja sam stvarno dugo u ovom biznisu, pratim i znam, ali tamo sam se našao, 7 novih proizvođača za koje nisam nikada čuo. Svi su kineski.


To je lavina. Sve skupa, Europi će to biti sve teže pratiti – dodao je Heigl.



Inovacije okrenute detaljima


Naravno, na sajmu su bile izložene sve tehnološke novine u svijetu autobusa kojih je sve više i koje su sve više specijalizirane za određena polja autobusne industrije.


– Našli smo mnoge novitete u vidu inovacija i usluga unutar te industrije.



Na primjer, sustavi za automatsko parkiranje u garažama, sustavi za kontrolu oštećenja pri ulasku i izlasku iz garaže. Zasad to rade ljudi i to traje desetak minuta, a ono što smo vidjeli je jedna nova tehnologija iz Finske kao sustav skenera kroz koji autobus prođe u par sekundi i on sam odmah dijagnosticira sve.


Također, vidjeli smo da će od sljedeće godine na tržištu biti i napredni uređaj za prepoznavanje umora vozača putem kamera koje prate promjene na tvom licu i na temelju toga mogu primijetiti da jeli vozač umoran, ili pijan i odmah javljaju u centralu da taj šofer mora stati s vožnjom i biti zamijenjen.


Mnogi sustavi koji već postoje su nadograđeni i to već sada ide do najsitnijih detalja, jer svi žele ponuditi neku sitnicu više od onoga što je trenutno na tržištu.


Sve su to vrlo interesantne stvari, pogotovo za one koji imaju autobusne flote jer svaki takav detalj znači uštedu na održavanju, vremenu obrade, gorivu.


Neke od tih sustava mi ćemo predložiti komunalnim društvima koja upravljaju autobusnim prijevozom, ali i privatnicima koji imaju flote, zaključio je Heigl.


Ulaganje u razvoj

Euro Bus će 11. studenog proslaviti 22 godine. Tvrtka ima 5 zaposlenih i obavlja gotovo isključivo B2B poslovanje s ‘’autobuserima’’. Samo u posljednje tri godine ostvareno je gotovo 240.000 eura dobiti nakon oporezivanja, no dobit se ne diže već se ulaže u razvoj poslovanja.


– 35 posto našeg tržišta je domaće, sve ostalo je izvoz. Najviše izvozimo u Sloveniju i Italiju, trenutno se značajnije probijamo u Austriju i Njemačku i druge zemlje zapadne i sjeverne Europe, ali poslujemo i s mnoštvom drugih zemalja i izvan granica EU-a. Imamo web shop stranicu prevedenu na 8 jezika.


Sve ta tržišta imaju veliku konkurenciju, tvrtke dobavljače s kojima godinama surađuju i nije se lako probiti. Mi to ostvarujemo svojom profesionalnošću, nižim cijenama od konkurencije, brzom dostavom i ljubaznošću u komunikaciji.


Prioritet u budućnosti nam je napraviti novo sjedište, jer smo trenutno u najmu – rekao je Alan Heigl.

Inovacija Euro Busa

– Prezentirali smo jedan inovativni koncept koji se zove ‘’Digitalno skladište’’. To je u biti baza podataka 3D modela koji su spremni za printanje.


U nekoj bliskoj budućnosti dijelovi se neće slati, već se podaci o modelu dijela koje se traži poslati kupcu ili i neku 3D printaonu i on će tamo sebi isprinatati, npr. blatobran, ili dio sjedala, objasnio je Alan Heigl