
Foto VW
Volkswagen je početkom svibnja 1975. započeo s lansiranjem Pola da bi ga od tada do danas prodao u više od 20 milijuna primjeraka
povezane vijesti
Mali izvana. Velik iznutra. Bio je to slogan kojim je Volkswagen prije 50 godina reklamirao svoj tada najnoviji proizvod – Polo. Kada je mali automobil stigao na tržište početkom svibnja 1975., nitko nije očekivao da će iznimno kompaktno vozilo s dvoja vrata postati bestseler – i na nacionalnoj i na međunarodnoj razini, kroz šest generacija, s nizom prestižnih nagrada, više od 20 milijuna prodanih primjeraka i kao pionir u segmentu kompaktnih automobila.
Polo simbolizira pristupačnu mobilnost za početnike. Kada su prvi modeli Pola stigli u prodajne salone, bili su dio nove obitelji Volkswagenovih modela koja je početkom 1970-ih preuzela ulice. U proljeće 1975. ovaj kockasti mali automobil slijedio je modele Passat (1973.) i Golf (1974.) iz tada još mlade generacije vozila s vodenim hlađenjem, koja je naslijedila legendarnu VW Bubu. Kroz šest generacija jasno je da je cjelokupni koncept – koji uključuje odličan omjer cijene i kvalitete, visoku vrijednost, pionirsku tehnologiju u klasi malih automobila te atraktivan dizajn – i danas iznimno popularan te je upravo to učinilo ovaj model prodajnim hitom. Osim toga, Polo je desetljećima uspješno oblikovao segment kompaktnih automobila.
Trendseter i serijski pobjednik. Ono što je 1975. započelo kao jednostavno vozilo s dvoja vrata, tijekom pet desetljeća usavršeno je i obogaćeno brojnim varijantama: kroz ukupno šest generacija, kao hatchback Polo, kao coupé, sportski G40 ili GTI1, šareni Harlequin, karavan, limuzina s imenom Derby, CrossPolo s upečatljivim off-road izgledom, učinkoviti Polo BlueMotion i naravno iznimno dinamični Polo R WRC, koji je od 2013. do 2016. godine osvojio četiri naslova svjetskog prvaka u Svjetskom reli prvenstvu (WRC).
Popularizacija modela donosila je i brojne inovacije. Svaka generacija Pola pomalo je i rasla tako da je nudila i više prostora te udobnosti, učinkovitije motore i inovativne sigurnosne značajke. Novi elementi poput prednjih i bočnih zračnih jastuka, servo upravljača, zatezača sigurnosnih pojaseva i ABS-a uvedeni su kako bi osigurali sigurnost, baš kao što su utjecali i na trajni uspjeh ovog modela, na osvajanje sve većeg i većeg broja kupaca.
Globalna proizvodnja i svjetski uspjeh
Sljedeći veliki korak uslijedio je s modularnom poprečnom platformom (MQB), koja je postavila nove standarde u pogledu povezivosti, sigurnosti i vozne dinamike te učinila model još digitalnijim i inovativnijim. I danas ovaj mali automobil nudi sustave pomoći i udobnosti koji su inače dostupni samo u višim klasama vozila. Model i dalje uživa veliku popularnost diljem svijeta, a u 2025. godini bit će dodatno opremljen.
Savršen primjer toga je Polo GTI, koji se sada može voziti još dinamičnije – zahvaljujući sustavu elektroničke kontrole stabilnosti (ESC) koji se može deaktivirati, novom podešenju ovjesa i upravljanja…

Foto VW
Globalna proizvodnja i svjetski uspjeh su također obilježja Pola. Serijska proizvodnja prve generacije Pola započela je u ožujku 1975. u Volkswagenovom sjedištu u Wolfsburgu, gdje je do 1981. godine proizvedeno 1,1 milijun primjeraka. Kako je model stjecao sve veći značaj, proizvodnja se proširila i na druge lokacije širom svijeta, uključujući Španjolsku, Argentinu, Južnu Afriku, Sloveniju, Kinu, Brazil i Indiju. S više od 20 milijuna proizvedenih primjeraka, Polo je jedan od najuspješnijih malih kompaktnih automobila na svijetu.
Pregled generacija
Polo I – Prvi Polo predstavljen je u ožujku 1975. na sajmu u Ženevi kao jednostavno opremljeni model s dvoja vrata u usporedbi s modelom Audi 50 na kojem je tehnički bio temeljen i koji se paralelno nudio pod markom Audi. Polo je u početku bio dostupan s motorom snage 29 kW (40 KS) i oduševio je izvrsnim omjerom cijene i kvalitete te visokom uporabnom vrijednošću. S dužinom od 3,50 metara nudio je prostor za četiri osobe i prtljagu. Izvorna verzija proizvodila se do 1978., a redizajnirana do 1981.
Ukupno je proizvedeno više od 1,1 milijun primjeraka, uključujući i limuzinsku verziju Derby s prostranim bunkerom (1977.–1981.). Polo II – U rujnu 1981. Volkswagen je predstavio drugu generaciju Pola s potpuno novim dizajnom karoserije, koja je narasla na 3,66 metara. Ova
kockasta verzija bila je mali karavan s dvoja vrata i izdašnim prostorom. Već godinu dana kasnije uslijedila je coupé verzija sa snažnijim benzinskim motorima. Godine 1987. predstavljena je limitirana izvedba Polo Coupé GT40 sa snagom od 85 kW (115 KS), tada najsnažnija verzija. Iste godine uvedena je i najštedljivija varijanta – dizelski motor od 33 kW (45 KS). Polo II proizvodio se 13 godina, a prodano je više od 2,7 milijuna primjeraka.
Polo III – Treća potpuno redizajnirana generacija stigla je 1994., s novom karoserijom, šasijom i motorima. Po prvi put bio je dostupan i s pet vrata. Veće vanjske dimenzije donijele su više prostora, a uvedeni su i moderni sigurnosni sustavi poput zračnih jastuka, zatezača pojaseva i ABS-a. Godine 1995. predstavljen je jedan od najupečatljivijih modela – šareni Polo Harlekin s modularno kombiniranim bojama. Od 1997. dostupan je bio i kao karavan. Godine 1998. pojavila se i limitirana serija Polo GTI sa 125 KS, prvi put s legendarnim GTI oznakama. Ukupno je proizvedeno 3,5 milijuna primjeraka.

Foto VW
Polo IV – Četvrta generacija predstavljena je 2001. s novim dizajnom i prepoznatljivim četverostrukim staklenim prednjim svjetlima. Bila je 15 cm dulja i 5 cm šira od prethodnika, s prtljažnikom od 1.030 litara uz preklopljena stražnja sjedala. Novi motori, uključujući trocilindrične i snažne turbo punjene verzije, donijeli su više snage. Sigurnosna oprema poput prednjih i bočnih zračnih jastuka, servo upravljača i ABS-a postala je standard.
Polo GTI sa 110 kW (150 KS) stigao je 2006., zajedno s CrossPolom s robusnim off-road izgledom i Polo BlueMotionom sa samo 99 g/km CO2 emisije. Ukupno je proizvedeno 4,1 milijun primjeraka četvrte generacije.
Najsnažniji ikad
Polo V – Peta generacija koja je premijerno predstavljena u ožujku 2009., narasla je na gotovo četiri metra dužine. Dizajn je karakteriziran čistim linijama. Pet novih motora nadopunilo je ponudu, uključujući štedljivi Polo BlueMotion – 3,3 l/100 km prosječne potrošnje.
Sportski Polo GTI ponovo je postao dio ponude, a po prvi put predstavljen je i Polo R WRC Street s 220 KS, najbrži serijski Polo do tada koji je donio WRC uzbuđenje na cestu. Volkswagen je između 2009. i 2017. prodao ukupno 6,3 milijuna primjeraka Pola V.
Polo VI – Šesta generacija, predstavljena 2017., po prvi put se temeljila na modularnoj poprečnoj platformi (MQB), što je omogućilo brojne opcionalne značajke iz viših klasa.

Foto VW
Uključivala je sustav automatskog kočenja u nuždi (Front Assist) s prepoznavanjem pješaka, sustav za promjenu trake s nadzorom mrtvog kuta i prilagodljivi tempomat (ACC). Polo je narastao za 81 mm u dužinu, a prtljažnik sada nudi 351 litru. Model iz 2021. osvježen je novim dizajnom, opcijskim IQ.LIGHT LED Matrix svjetlima i sustavima pomoći poput IQ.DRIVE Travel Assist. Digitalizirana unutrašnjost nudi zaslone do 25 cm te značajke poput bežičnog punjenja i App Connecta.
Novi Polo GTI s 2.0 litrenim turbobenzinskim motorom i snagom od 207 KS predstavljen je u ljeto 2021., a 2023. debitirao je limitirani Polo GTI Edition 252 povodom 25. godišnjice GTI modela. Do danas je proizvedeno više od 2,5 milijuna primjeraka Pola VI.