Encelad

Veliko otkriće NASA-e: Na Saturnovom mjesecu pronašli organske spojeve za izgradnju života

P. N.

Reuters

Otkriće uključuje spojeve "dušika i kisika" - jednaki sastav koji je na Zemlji rezultirao izgradnjom života poznatog kao aminokiseline.

NASA objavljuje otkriće novih organskih spojeva na Saturnovom mjesecu Enceladu. Zaključak je stvoren temeljen prikupljenih dokaza tijekom misije letjelice Cassini. Dokazi upućuju na to da duboki ocean Encelada sadrži spojeve kojima se može izgraditi život. To ne znači da su pronašli sami život, već otkriće predstavlja prekretnicu u NASA-inom istraživanju ovog nebeskog tijela, prenosi Slash Gear.

Encelad je ledeni mjesec sa snježno – bijelom površinom prekrivenom vijugavim plavim viticama. Šesti je najveći Saturnov mjesec i čini tek jednu desetinu površine Titana, najvećeg mjeseca spomenutog planeta. Sloj čistog leda koji pokriva mjesečevu površinu čina ga vrlo reflektirajućim i skriva duboki slani ocean koji se nalazi ispod te površine.

NASA je istražujući fotografije došla do zaključka da Encelad sadrži jezgru punjenu vodom koja je rezultat hidrotermalnih otvora na dnu mjesečevog dubokog oceana. Ti su otvori dovoljno snažni da “izbace” spojeve otopljene u oceanskoj vodi ispod površine, koji zatim ispare s površinskom vodom, kondenziraju i zamrznu se u mjesečevoj ledenoj kori. Dio sastojaka izbačen je u svemir, pa je tako Cassini otkrila novi organski spoj.

Otkriće uključuje spojeve “dušika i kisika” – jednaki sastav koji je na Zemlji rezultirao izgradnjom života te kojeg sadrže aminokiseline. U kemijskom smislu, aminokiseline su molekule koje sadrže amino i karboksilnu skupinu. Njihova glavna biološka uloga je izgradnja bjelančevina.

Istraživači još nisu sigurni jesu li aminokiseline uopće ključne za razvoj života na drugim planetima i mjesecima, a ovo je otkriće još jedan dodatak toj zagonetki. Iako je misija letjelice Cassini završila krajem 2017. godine, njezini podatci nastavljaju davati nove informacije o ledenom nebeskom tijelu.

FOTO/NASA

“Ako uvjeti odgovaraju, ove molekule s Encelada mogle bi imati jednaku stazu reakcije poput onih koje vidimo na Zemlji”, zaključuje Nozair Khawaja, voditelj istraživačkog tima Sveučilišta u Berlinu, stoji na stranicama NASA-e.