Pripreme za koncesionara

Zaokret k tržištu: Radnici Čistoće strahuju od privatizacije odvoza otpada

Ladislav Tomičić

Arhiva NL

Arhiva NL

Pripremimo se za tržišnu utakmicu. To da ćemo Čistoću morati staviti na tržište, to je kao što su dva i dva – četiri. Lažna solidarnost će biti povijest,  izjavio je gradonačelnik Zagreba Milan Bandić



Zagrebačkoj Čistoći nedostaje radnika, zaposlenima duguju deset tisuća radnih dana, a tvrtka uspijeva funkcionirati na koliko toliko zadovoljavajući način samo zato što se radnici odriču mogućnosti korištenja slobodnih dana, pa i godišnjih odmora. U razgovorima koje smo vodili s više radnika Čistoće, zaposlenih na svim razinama, naši sugovornici izražavaju sumnju da se Čistoći sustavno narušava mogućnost pružanja usluge, kako bi se djelatnost odvoza komunalnog otpada dala u koncesiju privatnicima. 


Odluka na Gradu 


Čistoći, tvrde naši sugovornici, nedostaje operativnih radnika, vozača, radnika na utovaru otpada, čistača, ali i administrativnih radnika. Uza sve to, Čistoći je naloženo da u svim gradskim četvrtima »snimi kompletnu sliku« odvoza otpada, s osnovnim podacima, korisnicima, spremnicima za komunalni otpad te onima za odvojeno prikupljanje otpada. Također, za svaku četvrt ta tvrtka mora navesti podatke o troškovima i prihodima, dati podatke o broju spremnika za otpad, pratiti količine prikupljenog otpada po vrsti otpada… 



U rujnu imali 68 neupotrebljivih vozila, uz manjak radne opreme


O stanju u Čistoći najbolje govori dokument pod nazivom »Pregled stanja voznog parka« od kolovoza i rujna ove godine, koji su nam dostavili radnici. 




– Radi nedostatka vozača nije izišlo sedam programa. Za potrebe tehničkog pregleda i ostalog imamo jednog vozača. U rezervi nema vozača – stoji napomena na dokumentu od 18. rujna ove godine. U istom dokumentu napominje da je u kvaru 25 vozila za odvoz kućnog i biootpada. Ukupno je na ovaj datum Čistoća imala 68 neupotrebljivih vozila. Početkom devetog mjeseca stanje je bilo i gore. U dokumentu od tog datuma također se govori o nedostatku vozača, te o 74 vozila Čistoće koja su neupotrebljiva zbog različitih kvarova.


– Nama trenutačno nedostaju osnovna sredstva za rad, pa i osobna zaštitna sredstva za radnike. Nema cipela, nema rukavica, nedostaje nam odjeće jer nema konfekcijskih brojeva – tvrde naši sugovornici, koji žele ostati anonimni jer podrazumijevaju da bi iznošenje problema tvrtke u javnost moglo značiti gubitak radnog mjesta. 



O strahovima radnika da će odvoz otpada biti dodijeljen koncesionaru, odnosno o aktualnom stanju u ovoj podružnici, službeno smo pitali Zagrebački holding. Na pitanje o nedostatku radnika, iz Holdingovog Ureda za odnose s javnošću odgovaraju da je Čistoća u 2015. godini značajno povećala broj izvršitelja i to za 179 radnika u odnosu na prethodnu godinu te da na današnji dan ima 1.505 zaposlenih. Posebno nas je zanimao komentar na podatak da Čistoća radnicima duguje više od deset tisuća radnih dana, na što smo dobili odgovor da je u tekućoj godini podružnica »svojim radnicima isplaćivala prekovremene sate«. Radnici s kojima smo razgovarali kažu da Čistoća jest počela isplaćivati prekovremene sate, ali samo kako se broj dana koje duguju radnicima ne bi dodatno povećao jer on je trenutačno – zapanjujući. U Holdingu nisu službeno htjeli tvrditi da odvoz otpada neće biti predan u koncesiju, ali sugovornik s kojim smo razgovarali neslužbeno uvjerava da o tome za sada nema govora.


 – Odluka o koncesiji je na gradonačelniku i Gradskoj skupštini, ali za sada nema nikakvih naznaka da će se to dogoditi – tvrdi naš sugovornik iz Holdinga.  Radnici Čistoće ipak vjeruju da se teren za budućeg koncesionara već uveliko priprema. U tom svjetlu gledaju i na činjenicu da Čistoća ima znatnih poteškoća u dogovaranju budućih planova s Upravom Holdinga. Da strahovi radnika Čistoće nipošto nisu bez osnove, već odavno je dao do znanja zagrebački gradonačelnik Milan Bandić.  


Iznimno teška situacija


– Pripremimo se za tržišnu utakmicu, gospodo. To da ćemo Čistoću, figurativno govorim, sutra morati staviti na tržište, to je isto kao što su dva i dva – četiri. Lažna solidarnost će biti povijest, prošlost, rekao je gradonačelnik na sjednici zagrebačke Gradske skupštine u lipnju ove godine. Aktualna situacija u Čistoći daje osnovanog povoda sumnji da se realizacija plana o koncesiji odvija polako, ali sigurno. U prilog tome ne govore samo strahovi radnika s kojima smo kontaktirali, nego i podaci o funkcioniranju tvrke. Nakon cijelog niza odluka institucija na državnoj i gradskoj razini, koji su otežali poslovanje Čistoće, podružnica Holdinga zadužena za odvoz otpada nalazi se u iznimno teškoj situaciji. U takvim okolnostima, kad podružnica zbog različitih deficita jedva posluje, koncesionar bi široj javnosti mogao biti predstavljen kao spasitelj. U tom slučaju »spasitelj« bi diktirao uvjete odvoza otpada, na koje bi krajnji korisnici morali pristati.