Ugrožen nesposobnošću rukovoditelja

Devastirana tvrtka: Zagrebački velesajam na rubu propasti

Ladislav Tomičić

Nezadovoljni stanjem, Sindikat branitelja i radnika Upravi Zagrebačkog holdinga i voditeljici podružnice Velesajam Marini Pavković poslao je pismo u kojem izražava bojazan za budućnost ovog zdanja za kojeg voditeljica kaže da ga treba – redizajnirati



Zagrebački velesajam već nekoliko godina organizacijski je devastirana tvrtka. Direktori su dolazili i odlazili, ali nikako da se krene u kvalitetne strukturalne promjene tvrtke. Trenutna organizacija, niti horizontalna ni vertikalna ne postoji. Radnici se raspoređuju na poslove bez adekvatnih rješenja, hijerarhija također ne postoji, više se ne zna tko što radi, tko je za što odgovoran i tko kome daje daje radne zadatke.«


Pismo s ovim uvodom poslao je Sindikat branitelja i radnika Zagrebačkog velesajma Upravi Zagrebačkog holdinga i voditeljici podružnice Velesajam Marini Pavković. Na čelo voditeljice Holdingove podružnice Zagrebački velesajam Marina Pavković imenovana je početkom godine, a njezino upravljanje jednim od simbola Zagreba obilježila je najava svojstvena novokomponiranim hrvatskim menadžerima: Velesajam treba redizajnirati.


  Voditeljica Velesajma Pavković otišla i dalje od najave pa je izradila dokument u kojem je iznijela svoju viziju tvrtke.


  – Izblijedio istina, od teških mijena, kriza i ratova, zuba vremena i opće nebrige. Oslabio, pohaban, ali i dalje potentan brand, koji u rukama jednih nije ništa više od hrpe starog betona i željeza, a u drugima ljeska sjajem obiteljskog srebra. Što će biti pokazat će vrijeme, stoji u »spektakularnom« uvodu koji potpisuje voditeljica podružnice Velesajam. Pavković u svom dokumentu zatim oštroumno primjećuje da »Velesajam posluje u promijenjenim društvenim i gospodarskim okolnostima u odnosu na godine nastanka i najveće produktivnosti« te upozorava da je došao »trenutak za sagledavanje i prepoznavanje tržišnih prilika i prednosti Zagrebačkog velesajma«. Trenutak je, kaže voditeljica Pavković, za donošenje strateških odluka koje će suštinski i dugoročno promijeniti postojeći model poslovanja pa u izuzetnom trenutku lucidnosti daje na znanje: »u suprotnom, krajnji rezultat je nestanak tvrtke, gašenje stoljetnog brenda i povećanje nezaposlenosti, a zajednički nazivnik ovakvog scenarija je neuspjeh, poraz poslovne kreativnosti, znanja i inovativnosti«. Na kraju dokumenta voditeljica Pavković osobitu zahvalnost izražava zamjenici gradonačelnika Sandri Švaljek.    

Briga za radna mjesta




Vratimo se sad na trenutak dokumentu nešto svježijeg datuma, spomenutom pismu Sindikata, koje daje jedan pogled na realizaciju vizije Marine Pavković.


  – Dobili smo sve što nismo željeli: neorganiziranost, smanjenje produktivnih radnih mjesta, izostanak koordinacije s rukovoditeljima, konfuziju kod dodjeljivanja radnih zadataka, nepoštivanje hijerarhije, neproduktivnost radnika s visokim koefcijentima (savjetnici)… Radi ozbiljne zabrinutosti branitelja na Zagrebačkom velesajmu za svoja radna mjesta, koja osiguravaju egzistenciju njihovim obiteljima, hitno zahtijevamo od rukovodstva Zagrebačkog velesajma postavljanje osoba za koje smo dali i suglasnost na mjesto direktora Sektora za sajmove i Sektora za tehničke poslove, smjenjivanje rukovoditeljice Odjela za kadrovske i pravne poslove, žurnu i hitnu organizaciju Zagrebačkog velesajma, rješavanje statusa savjetnika i/ili osoba s visokim koefcijentima koji do sada nisu pokazali produktivnost u radu, stoji u spomenutom pismu. Voditeljica Velesajma Sindikatu je na pismo odgovorila pismom, složivši se tek s navodom da smo suočeni s visokim stupnjem devastiranosti Velesajma. Popunjavanje rukovodne hijerarhije, napisala je, onemogućeno je od strane Holdinga.


Sindikat je »utješila« rečenicom u kojoj poručuje: »Svi imamo pravo biti ozbiljno zabrinuti za svoje radno mjesto i egzistenciju svojih obitelji, obzirom na tržišne uvjete u kojima živimo i obzirom da nam bruto društveni dohodak na nacionalnoj razini pada već osmu godinu za redom.« Činjenicu da radnici Velesajma redovito primaju osobne dohotke voditeljica Pavković naziva privilegijom, koju »moramo i hoćemo rezultatima opravdati«.    

Otkazivanje sajmova


Naši izvori s Velesajma kao zabrinjavajuću činjenicu ističu da se pod novom voditeljicom ove Holdingove podružnice nastavlja uništavati osnovni posao tvrtke, a to je sajamska djelatnost. Rukovoditelji Velesajma, naime, uspjeli su otkazati čak deset sajmova: auto-show, Cro tour, sajam obrtništva, graditeljstva, medicine, sajam županija, ski show, sajam Educa. Vinovita i Energetika.


 Posebno simptomatično otkazivanje je sajma automobila, kojeg je nova voditeljica otkazala niti mjesec dana od svog dolaska na rukovodeće mjesto na Velesajmu. Sajam automobila otkazan je čak tri mjeseca prije njegovog održavanja, iako je sajam u tom trenutku imao popunjenost šest paviljona, odnosno popunjenost od oko osam tisuća kvadratnih metara izložbenog prostora.


Tvrtka Porsche Hrvatska avansno je već bila uplatila 560 tisuća kuna. Paralelno s projektom otkazivanja sajmova, uprava velesajma na čelu s menadžericom Pavković okrenula se novim projektima. Jedan od njih bila je i vikend zabava nazvana Street life.



Od izvora sa Zagrebačkog velesajma, koji iz razumljivih razloga žele ostati anonimni, naš list dobio je rezultate poslovanja, kojima nova voditeljica Velesajma »opravdava« svoj angažman i redovitu mjesečnu plaću. Ti rezultati su porazni i ako je po njima suditi, Zagrebački velesajam na sigurnom je putu prema dole. Prema dokumentu koji nosi naziv »Stanje fakturirane i naplaćene realizacije za 2014. godinu na dan 22.11.2014. godine«, Velesajam pod upravom rukovoditeljice Pavković svjetlosnu godinu je daleko od realizacije svojih planova. Prema planu za tekuću godinu, prihod od sajmova zamišljen je na 14,1 milijun kuna, od čega je fakturirano tek 8,9 milijuna, a naplaćeno 7,1 milijun kuna. Za naplatu je od organizacije sajmova dospjelo oko 1,6 milijuna kuna, ali ovaj iznos do navedenog datuma nije bio naplaćen. Najveće prihode Velesajam je u tekućoj godini očekivao od zakupa poslovnih prostora, što dovoljno govori o viziji njegovih rukovoditelja. Planom je predviđeno 34,1 milijun kuna prihoda, a fakturirano je 25,9 milijuna. Nenaplaćena su do navedenog datuma ostala 4,2 milijuna kuna dospjelih potraživanja. Od vansajamskih aktivnosti planiran je prihod od 3,7 milijuna kuna, a fakturirano je tek oko polovice tog iznosa – 1,89 milijuna kuna. Naplaćeno je oko 300 tisuća kuna manje. Ukupno je, dakle, u tekućoj godini Velesajam planirao uprihoditi 52 milijuna kuna od navedenih aktivnosti, a fakturirao je 36,7 milijuna kua. Naplatiti je do navedenog datuma uspio 30,2 milijuna kuna.



  – Održali smo i prvi Street life – vikend urbane zabave na Zagrebačkom velesajmu. Razbudili smo Novi Zagreb glazbom i sportom. Bendovi su prašili dok su dečki iz kvarta igrali nogomet. Dječica su se zabavljala na predstavi i radionici, stunteri su izvodili akrobacije na motoru, a workoutovci su vježbali na spravama. Ponuda na antique&design buvljaku bila je bogata i raznovrsna: od igle do lokomotive. Nastavljamo i dalje u nove izazove i nove vikende, stoji pojašnjenje na stranicama Velesajma. Međutim, nenapisana realnost bila je drugačija. Velesajam je za Street life fakturirao 7.510 kuna, a naplatio 5.374 kuna. Sličan poslovni uspjeh zabilježen je i kod novog projekta, start-up konferencije Zagreb Connect, koji će, najavili su organizatori, biti održan i iduće godine. Na kraju dana fakturirano je 195 tisuća, a naplaćeno samo 24 tisuće kuna.


  Ipak, ono što najviše plaši zasposlenike Velesajma nisu novi projekti menadžerice Marine Pavković, nego prodaja prostora koju je javno, na HRT-u najavila Sandra Švaljek, zamjenica opravdano neoperativnog gradonačelnika Milana Bandića.


Zainteresiranih kandidata za kupnju prostora navodno ima, a u pitanju su tvrtke koje već koriste prostore na Velesajmu: Globus, Erste banka, Atlantic… U pitanju su, inače, sponzori i suradnici novih projekata Velesajma.


Dok Velesajam klizi prema rubu, vodeći ljudi Zagrebačkog holdinga ne upuštaju se u problematiziranje menadžerskih kvaliteta nove voditeljice podružnice Velesajam. Nastavi li Velesajam poslovati kako posluje danas, za problematiziranje neće biti potrebe, jer Zagrebačkog velesajma neće biti.