Preustroj komunalnog sustava

Riječki komunalci udružuju se u “Riječki holding”

Damir Cupać

U prvoj fazi dio holdinga, odnosno tvrtke Poslovni sustavi Grada Rijeke što je službeni radni prijedlog imena tvrtke, postali bi Autotrolej i Rijeka promet, a u drugoj fazi u taj sustav ušla bi i ostala gradska poduzeća



RIJEKA Gradonačelnik Vojko Obersnel najavio je da će se do kraja godine osnovati, kolokvijalno rečeno, Riječki holding koji bi s radom trebao početi 1. siječnja 2015. godine, a u sklopu njega osnovala bi se i nova tvrtka koja bi se bavila isključivo komercijalnim djelatnostima riječkih komunalnih poduzeća. Dakle, oni bi na tržište plasirali sve ono što nisu isključivo zakonom određene komunalne usluge. U prvoj fazi dio holdinga, odnosno tvrtke Poslovni sustavi Grada Rijeke, što je službeni radni prijedlog imena tvrtke, postali bi Autotrolej i Rijeka promet, a u drugoj fazi u taj sustav ušla bi i ostala gradska poduzeća.


– Odlučili smo pristupiti izmjenama postojećega komunalnog sustava i komunalnih društava. Jedan od razloga za taj korak je usklađivanje s europskim zakonodavstvom jer treba odvojiti isključivo komunalne aktivnosti od onih koje imaju i tržišnu komponentu. Drugi je razlog povećanje efikasnosti i racionalizacija troškova. Predložit ću Gradskom vijeću osnivanje tvrtke Poslovni sustavi Grada Rijeke unutar koje bi funkcionirala postojeća komunalna društva. Osnovalo bi se i još jedno komunalno društvo koje će se baviti komercijalnim poslovima. Recimo, Autotrolej se bavi i izvanrednim prijevozom, primjerice za izlete. Isto tako Čistoća prikuplja komunalni otpad, ali može prikupljati i ostale vrste otpada na tržišnim osnovama. Tim dijelom bavilo bi se novo gradsko poduzeće, pojasnio je Obersnel. On je dodao da je implementacija novog sustava složen proces koji će se odvijati u dvije faze. 


– U prvoj fazi do kraja godine osnovat će se poduzeće Poslovni sustavi Grada Rijeke ako to prihvati Gradsko vijeće, a dio njega postat će Rijeka promet i Autotrolej jer je riječ o tvrtkama s kompatibilnim djelatnostima. Nakon toga će se uključivati i ostala komunalna društva u novu organizaciju. Na taj način omogućit ćemo objedinjavanje strateškog razvoja i investicija, zajedničkih službi i kontrolinga, postupke javne nabave. Vjerujem da ćemo tako ostvariti veću kvalitetu usluga u smislu efikasnosti, ali i povećati prihode s novim komercijalnim djelatnostima, te optimizirati troškove zbog objedinjavanja investicija i postupaka javne nabave, procijenio je Obersnel.




Na pitanje je li nova shema riječkog komunalnog sustav nastala po uzoru na Zagrebački holding Milana Bandića, Obersnel je odgovorio da nije riječ o istom modelu, ali da je organizacijska struktura slična.


– Riječ je o ustroju komunalnog sustava koji postoji u većini europskih gradova i zemalja, između ostalih u Ljubljani, Beču i Grazu, naveo je Obersnel. Demantirao je da će biti novog zapošljavanja u Riječkom holdingu.


– Novog zapošljavanja načelno neće biti. Možda jedino kada je riječ o rukovodećem kadru. Sve ostale djelatnosti popunit će se s postojećim ljudima. Poslovni sustavi Grada Rijeke bit će registrirani kao d.o.o. s jednim članom uprave, pojasnio je Obersnel.


Zanimalo nas je zbog čega se baš sada ide u preustroj komunalnoga sustava, a riječki je gradonačelnik kazao da je jednom trebalo krenuti u taj proces.


– Već dugo o tome razmišljam. Prikupljali smo iskustva drugih gradova i ocijenili da na taj način možemo racionalizirati poslovanje i učiniti ga efikasnijim, ocjenjuje Obersnel.


Osnivanjem nove tvrtke mogla bi nastupiti i nova pravila kada je riječ o komunalnim uslugama koje se isporučuju građanima. Obersnel tvrdi da cijene komunalnih usluga nisu vezane s osnivanjem nove tvrtke i za njezino poslovanje i da se one neće mijenjati, osim ako se značajno ne promijene ulazni troškovi. Pitanje je i što će biti s cijenom plina budući da se ona na neki način već formira na tržištu što znači da bi Energo mogao oblikovati cijenu kako bi povećao svoje prihode, a na teret kućnih budžeta. Obersnel tvrdi da se to neće dogoditi, iako distrubucija plina nije formalno komunalna djelatnost jer je ipak većinski vlasnik Energa Grad Rijeka, a samim tim je i infrastruktura u gradskom vlasništvu.