Performance Studies International je svjetska asocijacija umjetnika, znanstvenika i kritičara u području izvedbenih umjetnosti (kazališta, plesa, performansa, glazbe) i drugih oblika kulturalne, organizacijske i tehnološke izvedbe, a povezuje više od 3.000 aktivnih članova iz više od 50 zemalja
Festival »Zoom«, u organizaciji »Drugog mora«, sljedeće godine bit će u znaku globalnog projekta »Fluid States«, kojemu je kurator i dramaturg Riječanin Marin Blažević – izvanredni profesor na Odsjeku za dramaturgiju Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu.
Marin Blažević ondje predaje teoriju i povijest kazališta i drame te postdramsku dramaturgiju, a usto predaje i dramaturgiju opere na Muzičkoj akademiji te kolegije iz područja studije izvedbe i teorijske dramaturgije na doktorskom programu Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
Sudjelovao je na brojnim međunarodnim teatrološkim i izvedbeno-studijskim konferencijama, održao predavanja na brojnim sveučilištima (Roehampton, Wisconsin-Madison, Utrecht, Aberystwyth, Buffalo, Columbia, Yale, Northwestern, Copenhagen, De La Salle, University of Philippines, Stanford, Visoka operna škola u Stockholmu), te objavljivao na slovenskom, talijanskom, hrvatskom, francuskom, poljskom i engleskom jeziku.
Međunarodna konferencija
Objavio je autorske knjige »Razgovori o novom kazalištu« (2007) i »Izboren poraz« (2012) o teoriji novog ili postdramskog kazališta i njegovoj specifičnoj povijesti u Hrvatskoj te uredio još tri naslova (»Gavella: Teorija glume«, »Trajnost čina: posvećeno Nikoli Batušiću« i »Ne,« o slovenskom izvedbeno-umjeničkom projektu Via Negativa). Od 1998. bio je član uredničkog odbora te kasnije i glavni urednik časopisa »Frakcija«. Kao dramaturg radio je na projektima »Gospođica Julija« i »Bakhe« s Oliverom Frljićem, te »What the Fuck is Marko Mandic?« s Bojanom Jablanovcem.
Projekt »Fluid States« svjetske organizacije Performance Studies International odvijat će se u Europi, Africi, Americi, Aziji, Australiji i na Pacifiku. Programe će koordinirati »Drugo more« iz Rijeke, Odsjek za kazalište i izvedbene studije (TAPS) na Sveučilištu Stanford te Australasian Association for Theatre, Drama and Performance Studies (ADSA).
Lokacije: Rijeka, Santiago de Chile, Nairobi, Kampala, New Delhi, Prijedor (Omarska), Santorini, Nuuk (Grenland), Reykjavik, Farski otoci, Marseilles, Apia & Cook Islands, Aomori (Tohoku, Japan), Montreal, Manila, Melbourne, Bahami (Long Island), Beirut.
Regionalni partneri u projektu su Akademija dramske umjetnosti Zagreb, Aalto University (Helsinki), UNIACC (Santiago), Queensland University of Technology (Brisbane), University of Copenhagen, University of Roehampton (London), Santozeum Museum (Santorini), Jawarlal Nehru University (Delhi), La Salle University (Manila), RMIT (Melbourne), University of Auckland, Keiko University i Amori Museum (Japan) i McGIll University (Montreal).
Fulbrightovu postdoktorsku stipendiju dobio je 2011. te proveo istraživanje »Dramaturgy: Shifting Concept and Practice« na Sveučilištima Columbia i New York. U svojstvu direktora, 2009. godine organizirao je u Zagrebu 15. godišnju konferenciju Performance Studies International koja je okupila više od 500 istraživača i umjetnika iz cijeloga svijeta oko teme »MISperformance: Misfiring, Misfitting, Misreading«. Godinu potom, iznova u suradnji s Ladom Čale Feldman, bio je i ko-direktor PSi#15 follow up regionalnog istraživačkog klastera u Rijeci.
Strategija internacionalizacije
Donedavno su dominantnu ulogu u toj organizaciji imali kolege iz SAD-a i Velike Britanije, slijedom činjenice da je i sama istraživačka paradigma izvedbenih studija inicirana sedamdesetih te se osamdesetih i devedesetih prvenstveno razvijala u anglo-američkom akademskom miljeu. Intenziviranje procesa diverzifikacije započelo je na PSi konferencijama u Kopenhagenu 2008. i naročito 2009. u Zagrebu.
Ujesen 2010. godine upravo smo u Rijeci održali prvi PSI regionalni istraživački klaster, a sljedeći klasteri organizirani su u Berlinu, Aucklandu, Ateni i drugdje. Već na godišnjoj konfereciji u Torontu 2010. inicirana je ideja opsežnijeg projekta koji bi navodio na preispitivanja čitave geografije izvedbenih studija. Počeli smo razgovarati o modelima suradnje različitih zajednica i kultura istraživanja izvedbe oko srodne teme te u zoni između teorije i prakse, akademskog i umjetničkog, znanstvenog i kreativnog.
Projekt »Fluid States: Performances of unKnowing« vrhunac je strategije internacionalizacije koju provodim kao predstojnik međunardnog odbora PSi u protekle četiri godine. Ishodišni su izazovi prezentirati, podržati i promovirati povijesti i aktualnosti istraživanja izvedbe – u širokom spektru formi, funkcija i iskustva – u zajednicama i regijama na marginama ili potpuno izvan dosadašnje mape izvedbenih studija.
Radi se na decentraliziranoj konferenciji, odnosno festivalu koji će tijekom cijele 2015. godine – umjesto okupljanja sudionika u nekoj od svjetskih metropola – povezivati događanja na petnaest lokacija u Europi, Africi, Sjevernoj i Južnoj Americi, Aziji, Australiji i Pacifiku.
»Otoci« i »plovila«
Suradnja s Doritom Hannah, novozelandskom teoretičarkom izvedbenog dizajna i arhitekture, dovela je do tematskog proširenja projekta. Zaključili smo, naime, da izazovu izvedbe (ne)znanja nedostaje umjetnička dimenzija, svojevrsni konceptualni pogon i okvir, te smo primarnu intenciju prezentacije lokalnih interesa, tema i izvedbi u globalnom kontekstu počeli razvijati prema ideji revidiranja, upravo inverzije pretpostavki geografskog percipiranja i aranžiranja svijeta, koje u središte postavlja kontinente, a od svih njih, naravno, Europu.
Mapu svijeta uglavnom percipiramo kao sklop kontinenata, raspored u kojem dominiraju kopno i definirani tertoriji, dakle čvrsto tlo i granice. No, što ako izvedemo perceptivni i konceptalni obrat, pa kontinente zamijenimo morima, a u središu umjesto Europe ugledamo oceane, primjerice Pacifik? Što ako tlo zamijenimo vodom, solidna stanja – fluidnima? Kako takav pomak, odnosno preokret može utjecati na naše shvaćanje i izvođenje znanja, umjetnosti, identiteta?
Rijeka je bila i ostala liberalan grad koji – unatoč neizbježnim unutarnjim problemima pa i konfliktima – pripada nekoj drugoj kulturnoj paradigmi, i uvijek nekom, nadam se, budućem vremenu u odnosu na državu koja ga prečesto marginalizira. Samo u Rijeci postoje ideja, hrabrost i ludost, koje Slavena Tolja prepoznaju kao jedini mogući izbor za mjesto ravnatelja Muzeja moderne i suvremene umjetnosti. I samo u Rijeci postoji razina svijesti o slobodi i temeljnom ljudskom pravu na različitost koja mjesto zastavi LGBT zajednice i pokreta pronalazi na zgradi Grada. Mnogim građanima Rijeke takvo je liberalno i progresivno lice (kulturne) politike postalo posve normalno, ništa posebno, no već iz perspektive Zagreba, a posebno nakon rezultata referenduma, Rijeka jest grad koji brodi nekim sasvim »drugim morem«
Primjerice, projekt umjetnika i znanstvenika sa Sveučilišta u Kopenhagenu nazvan je »Con Tain – Fluid States North« i odvijat će se na tri otoka u sjevernom Atlantiku: Farskim otocima, Islandu i Grenlandu. »Plovilo« koje će ih povezati bit će kontejner transformiran u multimedijalnu instalaciju i transportiran od otoka do otoka na palubi stvarnog broda, kao realizacije naše dramaturške metafore »plovila«.
Riječke prednosti
Moram naglasiti da nigdje – a konzultirao sam moguće partnere posvuda u svijetu – nisam naišao na organizaciju takvih međunarodnih referenci i kapaciteta, bilo u području produkcije ili u pogledu konceptualizacije, kao što je »Drugo more«.
U Rijeci su i »Novi list« i Branko Mijić koji su prepoznali mogućnost suradnje na sadržajima i novinarskoj provedbi »Brodskog dnevnika«, odnosno »Fluid States News Portala«, a pridružit će nam se i studenti Sveučilišta u Rijeci. S prorektoricom Snježanom Prijić Samardžijom razmatramo mogućnosti pokretanja međunarodne »Fluid States ljetne škole«.
U Rijeci su Vojko Obersnel i Ivan Šarar, koji su prepoznali interes Grada u »fluidnim stanjima/državama«. Gradonačelnik je prihvatio naš poziv biti pokroviteljem globalnog projekta usidrenog u Rijeci, a »Fluid States« sigurno će, kao svojevrsni pilot projekt, moći i znati pridonijeti kandidaturi Rijeke za Europsku prijestolnicu kulture.
Zbog svega toga Rijeka će biti grad, i luka, u kojoj ćemo ne samo voditi »Brodski dnevnik«, nego i započeti cijeli projekt »Fluid States« u sklopu »Zoom« festivala »Drugog mora«, u rujnu 2014. godine, kao svojevrsnog ishodišnog odnosno nultog klastera. U Rijeci ćemo okupiti predstavnike klastera odnosno »otoka« sa svih strana svijeta te ih pozvati da različitim umjetničkim intervencijama, performansima, instalacijama, ali i predavanjima i izložbama, prezentiraju svoje programe i kulture duž riječkog lukobrana. Snimljeni prizori iz Rijeke potom će biti biti odaslani diljem svijeta, a prvo »Fluid States plovilo« krenut će iz Rijeke putem Paname i Čilea.
U sklopu »Fluid States« projekta na svim će lokacijama u svijetu sudjelovati oko 5.000 ljudi, a tijekom 2014. i 2015. očekujemo najmanje 50.000 posjetitelja »Fluid States news portala«, odnosno »Brodskog dnevnika«. Rijeku ćemo tako smjestiti u središte oceana, u ishodište puta oko svijeta.