Premijera u HNK-u Ivana pl. Zajca

“San Ivanjske noći”: Plesna interpretacija Shakespearea

Kim Cuculić

Snimio Silvano JEŽINA

Snimio Silvano JEŽINA

»San Ivanjske noći« u koreografiji i režiji gosta sezone Lea Mujića tehnički je fizički i mentalno vrlo zahtjevna predstava koja podiže ljestvicu izvedbenih mogućnosti ansambla, a nekoliko različitih razina priče i od publike traži povećanu pažnju



RIJEKA Balet »San Ivanjske noći« premijerno će biti izveden u HNK-u Ivana pl. Zajca u subotu, 23. siječnja, s početkom u 19,30 sati. Riječ je o neoklasičnom baletu prema istoimenom predlošku Williama Shakespearea, a koji u koreografiji i režiji Lea Mujića izvodi ansambl riječkog Baleta. U predstavi se koristi glazba Philipa Glassa, Maxa Richtera, Antonija Vivaldija (rekomponirao Max Richter), Felixa Mendelssohna i Rodriga Martineza.


Leo Mujić gost je ove kazališne sezone HNK-a Ivana pl. Zajca, predstavivši se ranije publici u Rijeci predstavama »Pour homme et femme« i »Šeherezada«. Ovaj autor zanimljivog suvremenog stila spretno kombinira moderan i klasičan baletni izraz. Prepoznatljiv autorski pečat daje i svojim plesnim interpretacijama klasičnih djela, poput »Opasnih veza« i »Ane Karenjine«.


Bardova obljetnica


Kako je kazala ravnateljica propagande Milena Jerneić, baletnu predstavu »San Ivanjske noći« riječko kazalište postavlja u godini kad čitav svijet obilježava 400. godišnjicu smrti Williama Shakespearea (1564-1616). Njegov komični tekst »San Ivanjske noći« sadrži tri radnje: prva je dvorski zaplet gdje uz Teseja i Hipolitu igraju dva para zaljubljenika; drugu grotesknu liniju čine tkalac Vratilo s družinom u predstavi o tragičnoj ljubavi Pirama i Tizbe, a treću čine Oberon, Titanija, Puk te vile i vilenjaci. Pritom kao pozadina služe tri plana: stvarni svijet zanatlija, vilinsko carstvo i izvještačeni atenski dvor.




Ovim povodom Leo Mujić istaknuo je da se radi o kompleksnom djelu:


– Poštivajući djelo koje je napisao Shakespeare, istražio sam međusobne odnose, život, smrt, seksualnost, plodnost… Shakespeare nas ljulja između sna i jave u šumi osobnih želja, strasti, frustracija te tuđih zahtjeva, obaveza i čudesnih promjena. Nivo svijesti u kome se nalazimo dok sanjamo, tko smo i kakvi sve možemo biti, u kakve se situacije možemo dovesti i kakve sve odnose možemo ostvariti s drugim ljudima, najveća su inspiracija za stvaranje ovog baleta. Krećem u osvjetljavanje spodoba i vilenjaka skrivenih u nama samima – osvrnuo se Leo Mujić.



Zamjenik intendanta Marin Blažević najavio je najintenzivniji period ove kazališne sezone s mnoštvom premijera. Tako su već u veljači na programu četiri premijere. Opera će imati premijeru Verdijeva »Rigoletta« 6. veljače, a zatim slijede dvije premijere u Talijanskoj drami: »Esodo pentateuco # 2/Izlazak – Petoknjižje # 2« te »Dipinto di blu/Obojano plavim«. Hrvatska drama premijerno će izvesti tekst »Pred mirovinom« Thomasa Bernharda.



Pleše i ravnatelj


Ulogu Demetrija pleše ravnatelj Baleta Balázs Baranyai, koji je kazao da je riječ o tehnički, fizički i mentalno vrlo zahtjevnoj predstavi. Dodao je i da će nekoliko različitih razina priče i od publike tražiti povećanu pažnju. Ulogu vilinske kraljice Titanije plesat će Marta Kanazir, koja je kazala da je u ovoj predstavi riječki Balet još više podignuo ljestvicu svojih izvedbenih mogućnosti. O kompleksnosti ovog projekta govorio je i Bálint Rauscher u ulozi vilinskog kralja Oberona. Vilenjaka Puka interpretira Owen Lane, koji također čita Shakespeareove stihove u engleskom originalu.


U »Snu Ivanjske noći« sudjeluju i Ali Tabbouch (Vratilo), Paula Rus (Hipolita), Daniele Romeo (Tesej), Laura Orlić (Hermija), Irina Köteles (Helena), Svebor Zgurić (Lisandar), Joseph Cane (Filostrat), Andrei Köteles (Egej), te kao vile Anca  Zgurić, Marta Voinea Čavrak/Tanja Tišma, Sabina Voinea/Tena Ferić Dokmanović, Tamara Szilagy i Cristina Lukanec.


Asistentica koreografa je Oxana Brandiboura Kožul, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović, oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek, scenografkinja Aleksandra Ana Buković, a glazbeni miks potpisuje Svebor Zgurić.