Dva značajna projekta

Donizettijeva opera i Bachov “Magnificat”: Glavnu žensku ulogu pjeva – muškarac!

Svjetlana Hribar

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Donizettijeva komična opera »Kazališni običaji i neuobičajenosti« govori o tome što se zbiva iza scene, a za izvedbu je angažiran čitav solistički ansambl riječke Opere



RIJEKA Donizettijeva komična opera »Kazališni običaji i neuobičajenosti« i Bachov »Magnificat« – dva značajna projekta riječke Opere HNK-a Ivana pl. Zajca – najavljeni su jučer na konferenciji za novinare, uoči njihova izlaska pred publiku. »Kazališni običaji i neuobičajenosti« premijerno će biti izvedeni na pozornici riječkog teatra u subotu, 12. prosinca, pod dirigentskim vodstvom Igora Vlajnića, te u režiji Aleksandra Nikolića koji potpisuje dramaturgiju i izbor scenografskih elemenata.


U predstavi igra gotovo čitav riječki solistički ansambl i nekoliko glumaca Hrvatske i Talijanske drame, rekao je Marin Blažević, ravnatelj riječke Opere, objašnjavajući zašto se odlučio za gotovo paralelno uprizorenje dva tako različita djela:


Donizetti


– Ova Donizettijeva opera dramaturški je strukturirana »kao teatar u teatru« što je za publiku uvijek zanimljivo, a mene je zaintrigirala i rodna transgresija – autor je, naime, predvidio da glavnu žensku ulogu pjeva bariton – što nisam sreo u opernoj literaturi. Treći i ne manje važan razlog za postavljanje ove opere na repertoar je mogućnost angažiranje čitavog solističkog ansambla Opere u ulogama primjerenim njihovim mogućnostima.




Što se »Magnificata« tiče, prijedlog je stigao od prof. Ingrid Haller koja godinama uspješno vodi zbor Schola Cantorum KUD-a Fratellanza, a za ovu prigodu izvedbom će dirigirati David Stefanutti. On je  izabrao glazbenike koji će pratiti zborsku izvedbu, najavljenu za 15. prosinca u Mramornoj dvorani Povijesnog i pomoskog muzeja Hrvatskog primorja, u sklopu ciklusa komornih koncerata – zaključio je Blažević, napominjući da će to biti uvod u rad na Bachovoj »Muci po Ivanu«.


Igor Vlajnić, koji će osim dirigentskog posla zaigrati i jednu pjevačku rolu u Donizettijevoj predstavi, rekao je da je rad na toj operi bio u pravom smislu riječi »gesamtkunstwerk« – sinteza umjetnosti – jer je iznjedrio najbolje potencijale ansambla.


– Predstava govori o tome što se zbiva iza scene i vjerujem da će i publici biti jednako zabavna koliko i nama koji smo ju radili s mnogo energije i radosti.


Autor scenskog pokreta Milan Pajić pohvalio je spremnost čitavog ansambla na eksperimentiranje.


– Često radim s opernim pjevačima, ali nikad nisam naišao na ovako požrtvovan ansambl – s punim povjerenjem prihvatili su svaku sugestiju i bili spremni plesati, skakati, a pritom ostaju pjevači s izuzetnim glumačkim izrazom! Uistinu hvala svakom ponaosob – sjajni su!


Riječ su uzeli i pjevači, u prvom redu Dario Berčić, bariton u ulozi Mame Agate, koji je rekao da igra muškobanjastu mesaricu s tržnice, koja se nađe u opernom kazalištu, gdje Donizetti pred nju stavlja velike i neobične pjevačke zadatke: – Mama Agata  je, bez daljnjega, jedinstven lik, a meni je posebno zanimljiv zbog svoje realistične i fiktivne prirode.



Komičnu Donizettijevu operu »Kazališni običaji i neuobičajenosti«  režira Aleksandar Nikolić, koji je između ostalog rekao da se  u ovoj predstavi, doslovce pred očima gledatelja, gradi i raspada jedna neuspješna predstava, pod pokroviteljstvom ravnatelja, opsjednutog vlastitim ambicijama.– Gledao sam riječki operni ansambl u predstavama na repertoaru i odmah sam uočio i njihove velike glumačke potencijale. Radili smo dugo upravo inzistirajući na dramskoj igri, koja je u izvedbi čitavog ansambla toliko živa i stvarna da bi joj titl samo smetao. Zato se pjeva na hrvatskom jeziku, ali i na dijalektu, a ima detalja i na talijanskom, ruskom, ukrajinskom… Ukratko, to je naša teatarska stvarnost. Uz niz anegdota, ali i dirljivih ljudskih priča.


Olga Kaminska je rekla kako vjeruje da će se publika izvrsno zabavljati na predstavi; Marijana Prohaska zahvalila je čitavoj ekipi na svesrdnom radu, a Sergej Kiselev se pridružio pohvalama riječima da mu je rad na probama bio toliko zabavan da ga predstava može teško nadmašiti!


U predstavi još igraju Vanja Zelčić, Saša Matovina, Siniša Štork, Voljen Grbac, Elvia Nacinovich, Denis Brižić/Bruno Nacinovich, Biljana Torić/Giuseppe Nicodemo i Sabina Salomon.


Najveći skladatelj Bach


– Bachov »Magnificat« izvodimo uz Komorni orkestar riječke Opere u  povodu 330. obljetnice rođenja skladatelja – rekla je Ingrid Haller, dirigentica zbora Schola Cantorum, koja će u izvedbi pjevati dionicu drugog soprana, uz Marijanu Prohaska (I. sopran), Ivanu Srbljan (mezzosopran), Marka Fortunata (tenor) i Darija Bercicha (bas) – soliste u izvedbi. Ingrid Haller je rekla da se radi o vrlo zahtjevnoj partituri i mjesecima predana rada koji bi trebao rezultirati uspješnom izvedbom. Posebno je istaknula zadovoljstvo zbog suradnje ansambla Schola Cantorum s riječkom Operom – najprije u projektu »Od baroka do rocka«, potom na Riječkim ljetnim noćima, a uskoro i u »Muci po Ivanu«.


– Dio zborista studira solo pjevanje pa im je suradnja s riječkim opernim amsamblom i mogućnost da nastupe u okvirima programa – dragocjena, rekla je Ingrid Haller, zahvaljujući se onim zboristima riječke Opere koji su se priključili pjevačima Schole Cantorum i redovito dolazili na sve probe!


– Dirigirati »Magnificat« je osobita čast! – rekao je David Stefanutti zahvaljujući Ingrid Haller na ideji i Marinu Blaževiću na podršci.


– Bach je za mene najveći i najvažniji skladatelj, a njegovo djelo poput Starog zavjeta. »Magnificatu« sam pristupio uzimajući u obzir broj instrumentalista koje je Bach zahtijevao za izvedbu svojih djela; izvodimo ga u D duru (izvorno je »Magnificat« napisan u Es-duru, iz koje verzije smo uzeli Božićne umetke), a u prvom dijelu koncerta izvest ćemo orkestralnu suitu u C duru, rekao je Stefanutti.