Snimio Sergej DRECHSLER
U vizualno atraktivnom postavu, uz bogate prateće multimedijalne sadržaje, javnost se po prvi put cjelovito upoznaje s jedinstvenim artefaktima nastalim od sredine 8. do početka 18. stoljeća. Pri tome posebna je pažnja poklonjena najmlađima kojima se nudi mogućnost interaktivnog računalnog iskapanja arheoloških nalaza, pisanja na glagoljici i virtualnog odijevanja viteškog oklopa ili dvorske haljine
U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja nedavno je otvoren i drugi dio stalnog postava »Tragovi vremena«. Nakon što je preklani otvorena prva cjelina koja predstavlja najstarija povijesna razdoblja, od prapovijesti do kasne antike, kroz nove izložbene prostore na drugom katu Guvernerove palače nastavlja se pratiti kontinuitet života od dolaska Hrvata preko razdoblja bizantske i mletačke uprave, hrvatskih vladara, Hrvatsko-Ugarskog Kraljevstva i vladavine Habsburgovaca, sve do Marije Terezije.
U četiri prostorije tematski se obrađuju starohrvatska groblja Vinodola, srednjovjekovni gradovi i njihovi gospodari, među kojima su najznačajniji knezovi Krčki-Frankopani, srednjovjekovno oružje te kulturna ostavština koja se manifestira kroz pismo, umjetnost, vjeru i način življenja.
U vizualno atraktivnom postavu, uz bogate prateće multimedijalne sadržaje, javnost se po prvi put cjelovito upoznaje s jedinstvenim artefaktima nastalim od sredine 8. do početka 18. stoljeća, pri čemu je posebna pažnja poklonjena i najmlađima kojima se nudi mogućnost interaktivnog računalnog iskapanja arheoloških nalaza, pisanja na glagoljici te virtualnog odijevanja viteškog oklopa ili dvorske haljine.
Važna groblja
Autorice stručne koncepcije postava su Margita Cvijetinović-Starac i Jasna Ujčić-Grudenić koje su nas provele izložbom i skrenule pažnju na neke posebno vrijedne i zanimljive predmete od kojih je većina prikupljena arheološkim istraživanjima i skupljanjem građe na području Primorsko-goranske županije.
Ambijentalni postav u prvoj prostoriji dočarava pejzaž Vinodola, zvukove šume i žubor rijeke Dubračine, a priča o dolasku Hrvata na ove prostore. Izloženi predmeti datiraju od 8. do 11. stoljeća, a većinom su nađeni na području Vinodola, gdje su otkrivena četiri starohrvatska groblja od kojih je najznačajnije Stranče – Gorica u zaseoku Semičevići pokraj Triblja.
Ovo groblje pripada među najvažnija ranosrednjovjekovna groblja u Hrvatskoj a zajedno s nekropolama Križišće – Veli Dol, Tribalj – Sv. Marija i Tribalj – Njivice potvrđuje da je to bio prostor na kojem se protezala prva hrvatska kneževina.
Na grobljima su se tijekom tri stoljeća pokapali stanovnici do danas nepoznatog naselja, a grobni prilozi govore o njihovu načinu života, vjerovanjima i pogrebnim običajima.
Do 9. stoljeća pokapani su prema staroslavenskim poganskim običajima. Tijekom pogreba, u čast pokojnika održavala se pogrebna gozba prilikom koje su se ritualno razbijale posude, a nad grobom ili u njemu se palila vatra što se povezuje s vjerovanjima o istjerivanju zlih duhova.
U grobove su se polagali predmeti iz svakodnevnog života te keramičke posude s hranom i pićem kao popudbina pokojniku za zagrobni život. Groblja su često smještana uz rijeku ili potok kojom je pokojnikova duša nakon pogreba putovala u zagrobni svijet, a nosile su je ptice. Među različitim eksponatima tako možemo vidjeti i kosti kuhane jarebice.
Dolazak kršćanstva
Iz tog razdoblja potječu i keramičke posude ukrašene valovnicom, kao i željezni noževi, britve, kresiva s kremenjem za paljenje vatre, te nekoliko veoma rijetkih i posebno vrijednih koštanih predmeta: tri tuljka s ornamentalnim ukrasom čija namjena još nije razjašnjena i spremnik za sol izrađen od jelenjeg paroška.
Sredinom 9. stoljeća poganske običaje potiskuje dolazak kršćanstva i u grobovima se počinje pronalaziti samo velika količina nakita poput ogrlica, privjesaka te posebno brojnog prstenja i naušnica. Nakit se izrađivao od bronce, srebra, pozlaćena srebra i stakla, a varira od jednostavnih do bogato ukrašenih primjeraka. Pažnju posebno plijene velike naušnice sljepoočničarke, koje su se nosile obješene o vrpci ili upletene u kosu, te pozlaćena ukrasna dugmad, kao najluksuzniji primjerak.
Prisustvo nakita u većini grobova kazuje da je ukrašavanje tijela bilo veoma popularno, osobito među ženom i djecom, dok porijeklo predmeta svjedoči o razvijenoj trgovini.
Rijetku dragocjenost predstavlja i par masivnih karolinških ostruga s garniturom za zakopčavanje na obuću. U 9. stoljeću hrvatska je država bila vojnički veoma jaka. Osnovno naoružanje hrvatskoga ratnika sastojalo se od mača, koplja i sjekire, a dio ratničke opreme bile su i ostruge, što govori i o važnosti konjice.
Većina eksponata u ovom dijelu postava nađena je zaslugom dugogodišnje kustosice Muzeja Željke Cetinić koja je vodila arheološka istraživanja vinodolskih nekropola, iako ih je započela još Radmila Matejčić.
Poziv na istraživanje
Multimedijski prikaz muškog i ženskog groba na stolu u središtu prostora pruža mogućnost i svakom posjetitelju da se poigra arheologa. U grobovima se skrivaju predmeti kakvi se nalaze u vitrinama, a za one željne više podataka tu je i karta koja prikazuje starohrvatska groblja i pruža mogućnost dodatnog pretraživanja informacija.
Na taj način koncipiran je cijeli postav. Izloženi predmeti i kratke legende zamišljeni su tek kao natuknice koje pružaju osnovne informacija i pozivaju na daljnja istraživanja i proširivanje spoznaja kroz računalne aplikacije. Informacije o svakom pojedinom razdoblju ili temi tako se mogu širiti do neslućenih granica, odnosno točno do one koja je potrebna konkretnom posjetitelju.
Kultura življenja
Za opremu imućnih kuća u srednjem vijeku karakteristične su bile drvene obloge iza kojih su se skrivali ugradbeni ormari – police za posuđe. Počele su se izrađivati tapiserije, i to ne samo zbog lijepog izgleda već prvenstveno zbog toplinske izolacije u hladnim kamenim dvorcima.
Izloženim pokućstvom prati se razvoj namještaja od najjednostavnijih oblika, kao što su sanduci koji su služili kao spremnici, ormari ili kreveti, pa do kabinetskih ormarića s brojnim pretincima u koje su se pohranjivale dragocjenosti, sve do raskošnih ormara i vitrina.
U isto vrijeme seljačke su kuće obično imale jednu prostoriju koju su dijelili ljudi i životinje, te najobičnije prostirke za ležanje.
Uz različite primjerke luksuznog namještaja, u postavu je i nekoliko dekorativo oslikanih drvenih ploča koje su služile kao pokrivala li vratnice ugradbenim ormarima. Posebno su zanimljive jer otkrivaju i neke manje poznate scene iz tadašnjega života, poput lova na lastavice za koji se isprva mislilo da prikazuje igru s pticama. No, zapravo se radilo o privrednoj grani u gradovima gdje je sirotinja siromašno živjela i loše se hranila.
Lastavice i češljugari
Svaka vrsta hrane bila je dobrodošla, a kako je nižem staležu lov bio zabranjen i nije se moglo loviti na posjedima plemića, u gradovima je izumljen sistem lova na ptice pomoću diskova od ogledala. Ogledala su u sredini imala rupu u koju bi se zalijetale ptice, pa tako i lastavice, koje su prodajom plemićkim kućama ljudima osiguravale dodatne prihode.
Srednjovjekovno društvo bilo je opsjednuto hranom. Hrani se iskazivalo veliko poštovanje, jer se teško i mukotrpno proizvodila, a istovremeno je bila i statusni simbol. Točno se znalo koja je vrsta hrane namijenjena vladarima, ratnicima, ženama ili nižem staležu.
Dok se prehrana većine temeljila na žitaricama, kruhu i kašama, plemstvo se hranilo mesom plemenite divljači. Preferirali su moćne životinje poput veprova, jelena i medvjeda, a strogo izbjegavali plašljive zečeve. Ptice su također bile obljubljene, a naročito lastavičji vratovi. Lastavičje ulje imalo je veliku važnost u ljekarništvu. Koristilo za liječenje široka spektra bolesti, a bilo je i bitan sastojak magijskog recepta za nestajanje.
Kult sv. Lucije
Reljef je vjerojatno pripadao nekoj od riječkih bolničkih kapela, a njegovu zaštitnu ulogu dodatno pojačava i naknadno doslikana narukvica od koraljnih perli oko Isusove ruke, koja se djeci stavljala kao zaštita od bolesti i uroka. Tako se na jednom predmetu može očitati čitav kompleks pučkih vjerovanja.
Među zanimljivim eksponatima nalazi se i veliki kalup za hostije koje su se u prvo vrijeme koristile samo u sakralne svrhe. Samostani su radili beskvasni kruh koji su u postu dijelili pučanstvu, ali bio je toliko omiljen da je vremenom prešao i u profanu upotrebu. Za imućne kuće radio se kao slatkiš obogaćen raznim mirodijima.
Zbog simbolike svjetla u primorskim gradovima vrlo je raširen bio kult sv. Lucije, zaštitnice očiju i vida. Posebno su je štovali pomorci za koje je imala značenje simboličkog svjetionika koji osigurava sigurnu plovidbu morskim pučinama. Stoga su se često zavjetovali u njezinim crkvama.
Prema jednoj od legendi ta je kršćanska mučenica sama sebi iskopala oči kako ne bi dovela u napast mladića kojeg je očarala pogledom, a Marija ju je zauzvrat obdarila još ljepšim očima. Umjetnici je zbog toga prikazuju s očima koje drži na plitici.
Sv. Luciju vidimo na slici Jacopa Palme Mlađeg, jednog od najznačajnihjih mletačkih slikara iz 17. stoljeća, a o štovanju kulta u postavu svjedoči i par očiju od iskucanog srebrnog lima – jedan od zavjetnih darova iz crkvice sv. Lucije u Jurandvoru. Pored Svete Lucije izložene su i vrijedne slike Leandra Bassana, Giulia Carpionia, Mattea de Pittochia, a posebnu vrijednost ima sačuvani dio prijenosnog oltarića nastao pod utjecajem Paola Venecijana u 14. stoljeću.
Čudesni križ
Posebnost među zavjetnim predmetima predstavlja i Caravaca križ iz 17. stoljeća, na baš čest u našim krajevima. To je križ s dvije poprečne grede, a potječe iz Španjolske i vezan je za čudo kršćanskog svećenika Ginezija. Prema legendi urezanoj na poleđini mjedenog križa on je 1232. godine boravio u španjolskom gradu Caravaca de la Cruz, kojim su od 8. stoljeća vladali Arapi.
Na traženje islamskog kralja Abu Eida namjeravao je odslužiti misu, ali kako nije imao križ, desilo se čudo te su mu križ, koji je Bog poslao, donijeli anđeli. Ginezije je nastavio s obredom, a dok je blagovao kruh i vino kao tijelo i krv Isusovu, dogodilo se još jedno čudo. Kralj je umjesto hostije vidio prelijepo dijete što ga je navelo da s cijelom obitelji pređe na kršćanstvo.
Štovanje Caravaca križa bilo je naročito rašireno u 16. i 17. stoljeću zbog vjerovanja da pouzdano štiti od oluje i raznih bolesti, a naročito kuge. Međutim, upravo zbog omiljenosti među praznovjernim pukom zabranjen je 1678. dekretom pape Urbana.
Primjerak u stalnom postavu PPMHP posebno je zanimljiv jer se radi o zavjetnom daru posvećnom sv. Kajetanu, koji je prikazan na drugoj strani križa, a bio je jedan od obnovitelja katoličke vjere u 16. stoljeću.
Utemeljio je prvi red regularnih klerika – teatinaca, koji su se ugledali na apostolski način života i stekli velike zasluge u borbi protiv protestantizma. Odrekli su se svakog zemaljskog posjedovanja i živjeli isključivo od milostinje koju bi im donijeli sami vjernici.
Ep o sv. Kajetanu
No, tragovi štovanja sv. Kajetana postoje i u Hrvatskoj. Teatinac je bio i malo poznati Riječanin Kajetan Vičić, autor religioznog epa Jišaida o životu Djevice Marije, koji ima 13.531 heksametar u dvanaest pjevanja, što ga čini jednim od najvećih novovjekovnih i najvećim umjetničkim latinskim epom u hrvatskoj književnosti. U njemu je ostavio i poetičan, ali prepoznatljiv opis rodnog zavičaja, a napisao je i ep o životu sv. Kajetana u oko 5.000 heksametara.
O životu Kajetana Vičića ne zna se puno. Poznato je samo da je Riječanin prezimena Vičić, rođen vjerojatno između 1650. i 1655. Ime Kajetan je redovničko te ga je dobio kad se zaredio u Rimu 1671. i postao članom Teatinskog reda. Knjiga Jišaide tiskana je malo nakon njegove smrti, 1700. u Pragu, a po jedan primjerak čuva se u riječkoj i zagrebačkoj Sveučilišnoj knjižnici. Moguće je da se i križ Caravaca posvećen sv. Kajetanu može povezati s njegovim djelovanjem.
U novom dijelu stalnog postava Pomorskog i povijesnog muzeja još je niz vrijednih predmeta koji pričaju zanimljive priče o prošlosti. Između ostalog, možemo vidjeti i više staklenih predmeta, od kojih je najluksuznija zdjela iz Murana s ručkama u obliku zmajeva, posuta zlatnim prahom, a nastala u 18 stoljeću.
Tajna staklarske umjetnosti
Čuveno venecijansko staklo usko je povezano s Carigradom, koji je propašću Zapadnog rimskog carstva sačuvao kontinuitet antičke kulture, između ostalog i proizvodnje stakla. Dok je na Zapadu proizvodnja stakla sačuvana u tragovima, u Carigradu su stvorene nove vrste stakla i razvijene nove tehnike. Posebno su bili cijenjeni mozaici od stakla, brušene boce, vrčevi i kaleži.
No padom Bizanta, tamošnji staklarski stručnjaci dobili su azil u Veneciji, do tada skromnom centru europskog staklarstva. Bizantski staklari dali su venecijanskoj industriji stakla novu kvalitetu i uveli monopol u proizvodnji luksuznog stakla, koji se sve do danas štiti strogim zakonima. Zbog opasnosti od požara, Venecija je sve staklarske peći preselila na otok Murano gdje je konstantno boravilo gotovo 8.000 radnika. Pod prijetnjom smrtne kazne nisu ga na smjeli napuštati kako ne bi slučajno otkrili tajnu staklarske umjetnosti.
Dok se u privatnom životu grada na Rječini osjeća utjecaj Venecije, izloženi predmeti koji potječu iz riječkih crkvi kao što je gotička Pieta iz crkve Uznesenja Blažene Djevice Marije, mjedni tanjur s motivom Navještenja iz 16. stoljeća, umivaonik iz sakristije, rezbareno klecalo i svijećnjak iz crkve sv. Roka, svjedoče o jakom srednjoeuropskom utjecaju na sakralnu umjetnost pod pokroviteljstvom austrijske vladarske kuće.