Profil koji precizno prognozira vrijeme

Kad će kiša: Hrvatski twitter servis koji za vas prati svaki “sumnjivi” oblak

Jasmin Klarić

Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Twitter profil Kad će kiša (@kadcekisa) prognozira vrijeme u Zagrebu i okolici s tolikom pouzdanošću – i u realnom vremenu – da se radi o potpuno novoj interakciji čovjeka i njegove vremenske prognoze



ZAGREB  U to doba dana sve se moralo u potpunosti stišati. Nono je strijeljao pogledom po prostoriji i na najmanji zvuk, osim onog koji je dolazio iz crno-bijelog televizora u kutu sobe. Vremenska prognoza nakon Dnevnika, naravno.


Danas se često, kad mi zazvrnda notifikacija na mobitelu i kad usred sunčanog dana pročitam da se Zagrebu upravo približava veliki crni oblak i da slijedi pljusak za manje od sat vremena, sjetim koliko je, pogotovo ljudima kojima su živjeli od poljoprivrede, bila kultna ta niti petominutna emisija s nacrtanim suncem i, ponekad, kapljicama, i koja je najavljivala kakvo će vrijeme vjerojatno biti narednog dana.


Danas skoro svi u džepu imamo svog prognostičara, aplikaciju za mobitele koja uglavnom solidno uspješno predviđa vremenske prilike za narednih nekoliko dana za svako mjesto na svijetu.




Međutim, ono što je prije nekoliko godina pokrenula ekipa entuzijasta ipak je nešto potpuno novo i znatno preciznije. Naime, njihov twitter profil, Kad će kiša (@kadcekisa) prognozira vrijeme u Zagrebu i okolici s tolikom pouzdanošću – i u realnom vremenu – da se radi o potpuno novoj interakciji čovjeka i njegove vremenske prognoze.


Kako nam je ispričao prognostičar Kristijan Božarov, jedan od pokretača tog servisa, dnevno objave dva do pet tvitova, ovisno uglavnom o promjenjivosti vremenskih prilika. Sve što je potrebno da u istom trenutku kad objave, primjerice, dolazak kišnog oblaka nadomak glavnog grada, i sami o tome budete odmah obaviješteni, je da na mobitelu namjestite primanje obavijesti (notifikacija) s tog twitter profila.


I to je to – nema više neugodnih vremenskih iznenađenja, a uskoro će vas i kolege i prijatelji zapitkivati da li da ovaj put ponesu sa sobom kišobran, ili laganiju odjeću.


U ekipi koja radi na ovom servisu – te na njegovim inkarnacijama na facebooku i na vlastitom portalu kadcekisa.com, koji daju općenitije prognoze za cijelu Hrvatsku, ima ukupno pet ljudi (uz Kristijana su tu Zoran, Lea, Monika i Merlin).


Rade bez naknade, iz entuzijazma. Za svoje usluge također ništa ne naplaćuju, niti, veli Kristijan, to namjeravaju. Na facebooku ih zasad prati nešto manje od devet tisuća ljudi, a na twitteru oko 1120. Planiraju se sa svojim twitter servisom, koji je zbog svoje neposrednosti i pravovremenosti istinska novost, proširiti i na područja izvan Zagreba.


A zašto nam nisu dovoljne aplikacije za prognozu, zapitat će se netko tko nikad nije koristio twitter »Kad će kiša« (oni koji jesu – njima je jasno). Naime, kako objašnjava Božarov, aplikacije barataju sa sirovim kompjuterskim podacima, koji ne mogu biti dovoljno precizni.


Primjerice, kad se prognozira temperatura na nekom malom otoku, kompjuter to mjesto ne doživljava kao komad kopna, sa svojom mikroklimom i čak različitim mikroklimama, već kao točku na moru za koju izračunava srednju vrijednost temperature.


Ili, još jasnije, središnju hrvatsku popularne meteo-aplikacije uzimaju kao jednu cjelinu. I umjesto da imamo tri različite prognoze za Sljeme (1000 m nadmorske visine), Moslavačku goru i Zagreb, sve se to spoji u jednu prognozu, s vremenskim prilikama za mjesto na nadmorskoj visini od 500 metara.


Onda često prognoza govori kako će u Zagrebu padati snijeg, a Zagrepčani ga zapravo mogu samo vidjeti na obroncima Medvednice… Tu na svoje dolaze prognostičari koji kompjuterske podatke i satelitske slike mogu uspješno »prevesti« na pojedinačne lokalne prilike.


Bujanje besplatnih i globalnih meteo servisa koriste i mediji, koju su više nego ikad preplavljeni vremenskim prognozama i najavama za narednih tjedan, mjesec, godinu dana… Nažalost, osim što su ti podaci nedovoljno precizni, kao i u ostalim segmentima medijskog praćenja stvarnog života presvučeni su žutilom i senzacionalizmom.


»U posljednjih godinu-dvije, barem deset puta je u medijima najavljivana dramatična vremenska nepogoda: oluja, vjetar, tuča, ljude se pozivalo da sklanjaju aute, tegle sa cvijećem… A zapravo u niti jednom jedinom od tih slučajeva nije bila potrebna panika ni senzacija «, kaže Kristijan.


Njihov servis, valja ponoviti, je besplatan i takav će ostati. Štoviše, nisu se čak previše ni trudili ga oglašavati, nisu kupovali oglase na facebooku, ili promovirane poruke na twitteru. Samo »usmena predaja«. Koja je, eto, oko ovog projekta grupe entuzijasta već okupila i solidno brojnu zajednicu, zahvaljujući kojoj često dobijaju i fotografije i dojave o vremenskim prilikama i njihovim posljedicama širom Hrvatske.


»Kad će kiša« jedan je od onih projekata za koje je odmah kristalno jasna korist u svakodnevnom životu korisnika. Stoga uopće nije teško prognozirati mu dalji i uspješan razvoj.