Formula 1

Utrkom za VN Bahreina počinje 73. sezona Formule 1, brojne promjene donose veliku natjecateljsku draž

Valentina Prokić

Lewis Hamilton Larbalestier/Foto REUTERS

Lewis Hamilton Larbalestier/Foto REUTERS

  Iako će nova sezona zacijelo ponuditi još jednu uzbudljivu borbu između Hamiltona i Verstappena, odnosno Mercedesa i Red Bulla, testiranja su pokazala da je Ferrari napravio sjajan posao



RIJEKA Utrkom za Veliku nagradu Bahreina počinje nova, 73. sezona Svjetskog prvenstva Formule 1. No, barem dio sezone proći će u sjeni stare, iza koje se još uvijek vuku repovi, iako je to bila jedna od najneizvjesnijih i najzanimljivijih sezona u povijesti ovog super skupog oktanskog cirkusa. Naslov svjetskog prvaka, koji je Red Bullov Max Verstappen osvojio u posljednjem krugu posljednje utrke sezone u Abu Dhabiju, zauvijek će ostati prekriven velom sumnji izazvanih reakcijama sad već bivšeg direktora Michaela Masija. Sedmerostruki svjetski prvak Lewis Hamilton u svom je Mercedesu ostao kratkih rukava zbog Masijevih kontroverznih tumačenja pravila. Bilo je upitno čak i hoće li nastaviti s natjecanjem u Formuli 1, no na kraju je odlučio da ipak hoće te si je čak dodao i majčino prezime, Larbalestier, za ovu sezonu. Izabran je novi predsjednik FIA-e Mohammed Ben Sulayem, koji je odmah najavio temeljitu istragu događanja u Abu Dhabiju. FIA je, osim toga, i promijenila sporna pravila o »safety caru«. Masi je u međuvremenu morao otići i ne samo zbog UAE ili objavljenih spornih snimki komunikacije s Red Bullom, već zato što je bilo još niz situacija u kojima je donosio sporne odluke.


Eduardo Freitas i Niels Wittich izmjenjivat će se ​​kao direktori utrka, a između ostalog napravit će se virtualna kontrolna soba utrke, kao što je VAR u nogometu, koja će biti u kontaktu s direktorom utrke i u realnom vremenu te će mu pomagati u primjeni pravila.


Direktna radiokomunikacija tijekom utrke između direktora utrke i momčadi, koja se do sada emitirala uživo u prijenosu, bit će uklonjena kako bi se direktor zaštitio od bilo kakvog pritiska te kako bi mogao mirno donositi odluke, ali i dalje će biti moguće postavljati mu pitanja prema dobro definiranom postupku.


Brojne promjene




Što se tiče tehničke strane, bolidi Formule 1 doživjeli su najviše promjena u zadnjih tridesetak godina. Motori se nisu mijenjali, njihov razvoj će biti »zamrznut« sve do 2025. godine, no promjene koje su bile planirane za 2021. godinu, a zatim odložene zbog pandemije, poboljšat će šou i napraviti ga još neizvjesnijim s puno uzbuđenja.


Prednje krilo će se spojiti s nosom bolida, zadnje stražnje krilo će biti zaobljeno i bez ravnih bridova, a promjena će biti i ispod bolida kako bi se kompenzirao dio nedostatka »downforcea« zbog promjena na krilima. Nestat će i brojna krilca na bokovima, koja nisu uvijek bila u skladu s propisima, ali svaka momčad je nalazila izgovore za postavljanje istih. Tako bi se trebale smanjiti turbulencije koje su bolidi stvarali iza sebe te će se omogućiti »vožnja na repu«, a samim time i povećati mogućnosti za pretjecanja. Oslanjaju se jako na brz prolaz zraka ispod što »lijepi« bolid za podlogu, i daje »ground effect« te se zbog toga manje oslanjaju na krilca.


Dimenzija guma se također mijenja, tako da će se umjesto dosadašnjih 13-inčnih koristiti 18-inčne kotače s nisko profilnim gumama, koje se koriste u Formuli 2. Kotači će imati poklopce koji će pridonijeti aerodinamici, a iznad prednjih će biti usmjerivači zraka koji bi trebali smanjiti turbulencije.


Kalendar

1. VN Bahreina, Sakhir (Bahrain International Circuit), 19. – 20. ožujka
2. VN Saudijske Arabije, Džeda (Jeddah Corniche Circuit) 25. – 27. ožujka
3. VN Australije, Melbourne (Melbourne Grand Prix Circuit), 8. – 10. travnja
4. VN Emilije Romagne, Imola (Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari), 22. – 24. travnja
5. VN Miamija, Miami (Miami International Autodrome), 6. – 8. svibnja
6. VN Španjolske, Barcelona (Circuit de Barcelona-Catalunya), 20. – 22. svibnja
7. VN Monaka, Monte Carlo (Circuit de Monaco), 27. – 29. svibnja
8. VN Azerbajdžana, Baku (Baku City Circuit), 10. – 12. lipnja
9. VN Kanade, Montreal (Circuit Gilles Villeneuve), 17. – 19. lipnja
10. VN Velike Britanije, Silverstone (Silverstone Circuit), 1. – 3.srpnja
11. VN Austrije, Spielberg (Red Bull Ring), 8. – 10. srpnja
12. VN Francuske, Le Castellet (Paul Ricard), 22. – 24. srpnja
13. VN Mađarske, Budimpešta (Hungaroring), 29. – 31. srpnja
14. VN Belgije, Spa-Francorchamps (Circuit de Spa-Francorchamps), 26. – 28. kolovoza
15. VN Nizozemske, Zandvoort (Circuit Zandvoort), 2. – 4. rujna
16. VN Italije, Monza (Autodromo Nazionale Monza), 9. – 11. rujna
17. VN Singapura, Singapur (Marina Bay Street Circuit), 30. rujna – 2. listopada
18. VN Japana, Suzuka (Suzuka International Racing Course), 7. – 9. listopada
19. VN SAD-a, Austin (Circuit of the Americas), 21. – 23. listopada
20. VN Mexico Cityja, Mexico City (Autodromo Hermanos Rodriguez), 28. – 30. listopada
21. VN Sao Paula, Interlagos (Autodromo Jose Carlos Pace), 11. – 13. studenoga
22. VN Abu Dhabija, Yas Marina (Yas Marina Circuit), 18. – 20. studenoga

Utrka za VN Rusije izbačena je iz programa, a iz momčadi Haas izbačen je ruski vozač Nikita Mazepin, sin ruskog milijardera Dmitrija Mazepina, koji je pristao voziti pod neutralnom zastavom, no Haas je ipak odlučio u novu sezonu krenuti s iskusnim Kevinom Magnussenom uz Micka Schumachera.


Prelazak Valtterija Bottasa u Alfa Romeo doveo je novog partnera Hamiltonu u Mercedes, Georgea Russella iz Williamsa.


Iako će nova sezona zacijelo ponuditi još jednu uzbudljivu borbu između Hamiltona i Verstappena, odnosno Mercedesa i Red Bulla, testiranja su pokazala da je Ferrari napravio sjajan posao i njihov bolid djeluje najspremnije. Naime, bolid Scuderie pokazao se najboljim na testovima, napravili su najviše krugova i bili su najkonstantniji. Na testiranjima nisu pokazali gotovo nikakvih problema, a bili su i vrlo, vrlo brzi. Red Bull je također djelovao brz, dok je Mercedes odavao dojam da je nešto sporiji. No, ovakve su usporedbe vrlo nezahvalne jer su se mogli i štedjeti, voziti s manje ili više goriva, zatim su u igri i različite vrste guma….


Prebacivanje loptice


– To je ludo jer smo ranijih godina imali puno dana testiranja, a sada imamo doslovno tri dana u bolidu, što nije puno krugova. Sada kada kreće sezona, mi ćemo još uvijek učiti o bolidu, ne samo u Bahreinu, nego u prve četiri utrke. Imamo još puno problema i prepreka koje treba svladati – rekao je 37-godišnji Hamilton koji kreće u borbu za svoj rekordni osmi naslov prvaka, dodajući kako sumnja hoće li biti brži i od McLarena.


– Trenutno nismo najbrži, Ferrari izgleda najbrži, zatim možda Red Bull, pa mi ili McLaren, no trenutno nismo na vrhu – dodao je Hamilton. Konkurenti pak sumnjaju u tvrdnje iz tabora Mercedesa, smatrajući kako je to samo »prodavanje magle«.


– To je tipični Mercedes, tipični Russel, zavara protivnika i onda dođe na prvu utrku i pomete konkurenciju – rekao je Carlos Sainz iz Ferrarija. Ni Verstappen nije drukčijeg mišljenja.


– Uvijek je ovako. Ako netko radi dobar posao ili tim od kojega svi očekuju da bude dobar, onda kažu »ne, mi sigurno nismo favoriti«. I zatim, tjedan dana kasnije, kada stvari krenu dobro, kažu: Ne, mi smo promijenili sve u tjedan dana. To nije normalno, već nevjerojatno. Hvala svima u tvornici – komentirao je aktualni svjetski prvak.


Start u Bahreinu odmah donosi promjenu u Aston Martinu jer će Sebastian Vettel morati preskočiti prvu utrku sezone s obzirom na to da je bio pozitivan na COVID-19, a zamijenit će ga Nico Hülkenberg.



Deset momčadi

Alfa Romeo: Valtteri Bottas, Zhou Guanyu
AlphaTauri: Pierre Gasly, Yuki Tsunoda
Alpine: Esteban Ocon, Fernando Alonso
Aston Martin: Lance Stroll, Sebastian Vettel
Ferrari: Charles Leclerc, Carlos Sainz
Haas: Kevin Magnussen, Mick Schumacher
McLaren: Lando Norris, Daniel Ricciardo
Mercedes: Lewis Hamilton, George Russell
Red Bull: Max Verstappen, Sergio Perez
Williams: Alexander Albon, Nicholas Latifi