Dana Budisavljević

Piše Kim Cuculić: Diana i Oscar

Kim Cuculić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Naš je ipak dojam da je »Dnevnik Diane Budisavljević« nepravedno zaobiđen od onih koji su odlučivali o hrvatskom kandidatu za Oscara



Ovih dana stigla je još jedna dobra vijest za hrvatski film – redateljica »Dnevnika Diane Budisavljević« Dana Budisavljević našla se u probranom društvu od samo 50 redateljica koje su dijelom prvog izdanja publikacije »Zlatni album – redateljice« koprodukcijskog fonda Vijeća Europe, Eurimagesa.


Osim »Dnevnika Diane Budisavljević« u publikaciju je uvrštena i hrvatska manjinska koprodukcija »Bog postoji, njeno ime je Petrunija« makedonske redateljice Teone Strugar Mitevske – javlja HAVC.


Ovim je povodom Dana Budisavljević izjavila: »Podrška Eurimagesa bila nam je ključna za realizaciju filma ‘Dnevnik Diane Budisavljević’, kao i podrške filmskih centara Hrvatske, Slovenije i Srbije čime smo uopće stekli uvjete da se natječemo za sredstva Eurimagesa.




Eurimages snažno potiče ravnopravnost spolova u filmskoj industriji tako da i ovaj ‘Zlatni album’ vidim kao korak prema boljoj vidljivosti autorica na europskoj filmskoj sceni. Svakako mi je velika čast biti u tom društvu i to mi je poticaj da se što prije primim rada na novom projektu. Posebna zahvala ide Sanji Ravlić, bivšoj predsjednici radne grupe za ravnopravnost spolova pri Eurimagesu, koja je i u radu HAVC-a inzistirala na implementaciji dobrih praksi pa danas u hrvatskom filmu imamo znatniju afirmaciju filmskih autorica.«


Film »Dnevnik Diane Budisavljević« nastao je u produkciji Hulahopa iz Zagreba te u suradnji sa slovenskim i srpskim producentima. Od premijere na Pulskom filmskom festivalu 2019. godine, na kojem je osvojio čak šest nagrada, film je prikazan na nizu međunarodnih festivala i dosad je dobitnik petnaestak nagrada. Dani Budisavljević uručena je i godišnja nagrada »Vladimir Nazor« u području filmske umjetnosti.


Biografski je to film o heroini koja je pomogla spasiti više od 10.000 djece iz koncentracijskih logora NDH-a, koji je suglasnošću Ministarstva znanosti i obrazovanja ušao i u školske kurikulume. Ministarstvo je odluku o uvrštavanju »Dnevnika Diane Budisavljević« u program za osnovne i srednje škole obrazložio ciljem senzibiliziranja i skretanja pozornosti mladih na netoleranciju i diskriminaciju.


No sve to nije bilo dovoljno da »Dnevnik Diane Budisavljević« bude predložen kao hrvatski kandidat za Oscara. Podsjetimo, šest filmova nalazilo se u konkurenciji za hrvatskog kandidata za 93. nagradu Američke akademije filmske umjetnosti i znanosti.


Komisija Hrvatskog društva filmskih djelatnika birala je potencijalnog oskarovskog kandidata u kategoriji najboljeg međunarodnog dugometražnog filma između »Dopunske nastave« Ivana Gorana Viteza, »Dnevnika Diane Budisavljević« Dane Budisavljević, »Glasa« Ognjena Sviličića, »Matere« Jure Pavlovića, »Ribanja i ribarskog prigovaranja« Milana Trenca i »Zagrebačkog ekvinocija« Svebora Mihaela Jelića.


Petnaest članova komisije na kraju je tajnim glasanjem u drugom krugu natpolovičnom većinom odlučilo da će hrvatsku kinematografiju predstavljati Vitezova »Dopunska nastava«, žanrovski film koji hrvatsko društvo stavlja u okvir trilera s okusom društvene satire.


Ovakav izbor prokomentirali su neki filmski kritičari, istaknuvši da nemaju ništa protiv »Dopunske nastave« i da im je drago što je podcijenjeni Vitezov žanrovski film dobio satisfakciju nakon što je, nepravedno, u potpunosti ignoriran tijekom prošlogodišnje pulske podjele nagrada.


Međutim, istodobno se nameće pitanje je li odabir »Dopunske nastave« najbolji izbor, ne nužno u smislu najboljeg filma od ponuđenih, nego onoga koji ima najviše šanse da se dobaci do Oscara ili barem nominacije.


I naše je mišljenje da je »Dnevnik Diane Budisavljević«, s obzirom na kvalitetu i sve dosadašnje uspjehe, mnogo bolji hrvatski kandidat za Oscara i možda bi čak imao šanse da ga osvoji.


S druge strane, Marko Njegić u Slobodnoj Dalmaciji navodi da u prilog Vitezovu filmu ide pobjeda »Parazita« kao rijetkog žanrovca nominiranog i nagrađenog Oscarom.


»Parazit«, naime, rabi žanrovske obrasce trilera kako bi satirički progovorio o današnjem južnokorejskom društvu. Naš je ipak dojam da je »Dnevnik Diane Budisavljević« nepravedno zaobiđen od onih koji su odlučivali o hrvatskom kandidatu za Oscara.