Neugodan prizor

Vlasnici užasnuti što im se dogodilo s barkama u lučici Podurinj, javila se Ina: “Platit ćemo sve!”

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Nepoznata žućkastosiva tvar koja je, nakon obilne kiše, prekrila plastiku barki u dijelu iznad morske površine ne može se lako ukloniti. Iako uzrok onečišćenja nije poznat, niti se može tvrditi da je ono došlo iz rafinerije, iz tvrtke su odlučili pomoći vlasnicima



Brodice i barke u lučici Podurinj prije desetak su dana zagađene nepoznatom žućkastosivom tvari koja je, nakon obilne kiše, prema tvrdnjama nekih od vlasnika plovila u lučici, potpuno prekrila plastiku barki u dijelu iznad morske površine.


Tvar za koju pretpostavljaju da je riječ o nekom sumpornom spoju, teško se ili nikako uklanja pa su, sumnjajući da je izvor onečišćenja Inina Rafinerija nafte Rijeka koja se nalazi u naposrednoj blizini, o svemu obavijestili nadležna tijela – Lučku kapetaniju i Lučku upravu Kraljevica-Bakar-Kostrena.


Nije pijesak


Prema riječima Čedomira Sochora, umirovljenog lučkog peljara i vlasnika jednog od plovila u lučici, vlasnici koji su došli obići svoje barke, nakon obilne kiše 1. i 2. srpnja, neugodno su se iznenadili prilikom dolaska u Podurinj, kada su vidjeli da su onečišćene žućkastom tvari koja se, za razliku od čestica pijeska koje nekad znaju pasti s kišom, nisu dale isprati.





– To je bilo kao da je brodica obojena nekom pustinjskom oker bojom, cijeli gornji dio, paluba i kabina. Pritom su neke barke bile više onečišćene, neke manje.


Najmanje su stradala najnovija plovila, kod kojih je gornji sloj plastike i boje još potpuno gladak pa se, što god da je padalo, nije ulovilo kao na barkama koje imaju već koju godinu i čija je površina hrapavija.


Nije riječ o pijesku, jer njega se lako opere. Smatram da je riječ o nečemu što je došlo iz rafinerije, jer sličnih onečišćenja nije bilo niti u jednoj od lučica koje su nešto dalje od rafinerije, ističe Sochor.



Dodaje kako ne bi bilo prvi put da su lučica Podurinj i barke u njoj onečišćene iz rafinerije i Termoelektrane Rijeka.


– Otkad se ja sjećam, od ranih sedamdesetih prošlog stoljeća, uvijek je bilo zagađenja, najviše teškom naftom, dok nije bilo lukobrana.


Zatim nas je uglavnom davila termoelektrana, svojim propuhivanjem sistema kad nije bilo bure da to odnese u more, stradavale su brodice u lučici, dok konačno nije prestala s radom.


Sada nas uništava Rafinerija stalnim ispadanjem sistema i oblacima crnog dima te kiselim kišama, kaže Sochor.


Uzrok nepoznat


O incidentu smo pitali Dijanu Mihaljević, ravnateljicu Županijske lučke uprave Kraljevica-Bakar-Kostrena koja nam je kazala kako je o svemu obaviještena te da je odmah po saznanju o onečišćenju brodica stupila u kontakt s predstavnicima Ine.



– Točan uzrok onečišćenja ne znamo, još nismo primili nikakakve službene nalaze, međutim, iz Ine su već neslužbeno najavili kako će Ina snositi troškove čišćenja onečišćenih plovila.


Upit o uzrocima ekološkog incidenta i troškovima čišćenja brodica uputili smo i nacionalnoj naftnoj kompaniji u čijem sastavu posluje Rafinerija nafte Rijeka na Urinju, a odgovoreno nam je kako uzrok onečišćenja nije poznat, niti se može tvrditi da je ono došlo iz rafinerije, no Ina će, bez obzira na to, podmiriti troškove čišćenja brodica.



– Inu je lokalna zajednica obavijestila o događaju u lučici Podurinj te su obaviještene i sve relevantne institucije, pa tako i nadležna Lučka uprava.


S obzirom na činjenicu da nisu zabilježene nikakve poteškoće u radu Rafinerije nafte Rijeka – što je potvrđeno inspekcijskim nalazom, provedenom internom istragom i pregledom postrojenja, a ni mjerne postaja nisu zabilježile nikakva prekoračenja, nije utvrđen točan uzrok ovog sporadičnog događaja.


Usprkos činjenici da točan uzrok još nije utvrđen, odlučili smo pomoći našim sumještanima i pokriti troškove čišćenja zahvaćenih plovila, odgovoreno je iz Ine.


Incidenti se događaju


Što se tiče incidenata s onečišćenjem zraka, njih je u proteklim godinama u rafineriji bilo, uglavnom u vidu ispuštanja dima iz rafinerijskih pogona, a u zadnjih pet godina zabilježeno je i nekoliko incidenata s ispuštanjem ulja u more, zadnji put ovog proljeća, kada je onečišćen i dio obale u Bakarskom zaljevu.


Jedno od većih zagađenja dogodilo se u svibnju 2016. godine, kada je naftom zagađen dio obale u Kostreni, a iste godine, u studenom, došlo je do novog ispuštanja nafte u more, ali je tada zagađenje, srećom, bilo znatno manje.