Standardizirano ispitivanje

Učenici osmih razreda danas pišu prvi nacionalni ispit. Počinju s hrvatskim, evo što ih dalje čeka

Ingrid Šestan Kučić

Danas će se prvi dio ispita iz hrvatskog jezika pisati od 9 do 10.30, a drugi od 11 do 12.30 / Foto V. KARUZA

Danas će se prvi dio ispita iz hrvatskog jezika pisati od 9 do 10.30, a drugi od 11 do 12.30 / Foto V. KARUZA

Riječ je o hrvatskom jeziku, koji je i najkompleksniji ispit, jer dok će se svi drugi predmeti pisati 90 minuta, današnji ispit podijeljen je u dva dijela, a ispituju se sadržaji iz čitanja, jezika i pisanja



RIJEKA  Gotovo da nema riječke škole koja od danas nije uvela preinaku u svom redovnom radu, a razlog je početak provedbe prvih nacionalnih ispita za osmaše koji će se pisati sve do 31. ožujka, svaki drugi dan.


Osam predmeta


U 886 hrvatskih škola četrdesetak tisuća osmaša danas pristupa prvom ispitu, a riječ je o hrvatskom jeziku, koji je ujedno i najkompleksniji ispit, jer dok će se svi drugi predmeti pisati 90 minuta, današnji ispit podijeljen je u dva dijela. Prvi dio tog ispita pisat će se od 9 do 10.30, a drugi od 11 do 12.30, a ispituju se sadržaji iz triju područja ispitivanja – čitanje, hrvatski jezik i pisanje.


Ovogodišnja generacija osmaša prva je koja pristupa standardiziranom ispitivanju znanja, i to od 5. do 8. razreda iz ukupno osam predmeta, a ovaj prvi tjedan pisanja ispita, koji će za učenike svih škola počinjati u 9 sati, uz hrvatski jezik ispitivat će se i znanje učenika iz prvog stranog jezika te matematike. Ispiti su u škole stigli još u četvrtak, a Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja najavio je njihov sukcesivan dolazak iduća dva četvrtka za iduća dva tjedna pisanja ispita. U drugom tjednu provedbe osmaši će pisati biologiju i fiziku, dok će se u trećem tjednu pisati geografija, kemija i povijest.


Izostanak treba opravdati



 


Izostanak učenika na dan pisanja nacionalnih ispita potrebno je opravdati kao i svaki drugi izostanak s nastave te neće biti moguće naknadno pisanje nacionalnih ispita. Pisanje nacionalnog ispita iz pojedinog predmeta bilježit će se kao nastava tog predmeta, a učenici na dan pisanja ispita trebaju imati najmanje tri nastavna sata, uključujući i vrijeme pisanja nacionalnog ispita te ne bi trebali imati druge pisane ili usmene provjere.

 


Kontrolirani uvjeti


 


S obzirom na to da se sama provedba ispita provodi u strogo kontroliranim uvjetima, poput onih koji vrijede za državnu maturu, škole su morale u svom radu uvesti određene preinake koje sežu od izmjena satnica, rasporeda učionica pa čak i do uvođenja međusmjena, što je slučaj u najvećoj riječkoj školi OŠ Srdoči. Iduća tri tjedna u toj će se školi dio nastave izmjestiti u međusmjenu i to za razrede koji imaju manji fond sati, a nastava će biti okončana do 14 sati. U OŠ Zamet, kaže ravnateljica Marjana Seršić, za provedbe nacionalnih ispita rezervirano je pet učionica, a kako bi se sve odradilo prema pravilima, napravljen je drukčiji raspored učenika po učionicama.


– U jedan blok na katu smjestit ćemo osmaše, a da ne diramo previše nastavu za vrijeme nacionalnih ispita, neće biti seljenja učenika. Za vrijeme ispita nastava će se odvijati redovno, ali drugih testova za osmaše neće biti. Ne želimo ih dodatno opterećivati, a svima nam je u interesu saznati koliko učenici znaju i dobiti rezultate vanjskog vrednovanja škole, kaže ravnateljica.


U OŠ Gornja Vežica zbog provedbe ispita, dodaje ravnateljica Bojana Matešin, mijenjala se satnica, a iduća tri tjedna neće biti kabinetske nastave.


– Morali smo mijenjati raspored sati jer za provedbu ispita treba osigurati dežurstvo nastavnika, a dežurni ne smiju biti nastavnici predmeta iz kojeg se piše ispit. Za potrebe ispita koristit ćemo četiri učionice. Jedna je namijenjena učenicima koji imaju rješenja o individualnom ili prilagođenom programu, a dan kada se bude pisao engleski jezik moramo osigurati i petu učionicu jer prema pravilima za taj ispit treba razdvojiti učenike koji pišu prema individualnom i prilagođenom programu, objašnjava Matešin.


Svi se ravnatelji slažu da je priprema za provedbu ispita bila organizacijski zahtjevna, a školama najveći problem, ističe ravnatelj OŠ »Fran Franković« Vedran Kosovac, predstavlja nedostatak prostora. U toj školi za potrebe provedbe ispita osigurane su tri učionice, a iako se satnica nije mijenjala, ipak će učenici petih i sedmih razreda jedan dan provesti bez kabinetske nastave.


Ispitni materijali u škole su stigli u četvrtak


 


Strogo povjerljivo


 


Za potrebe čuvanja ispita škole su morale osigurati ormar ili prostoriju pod ključem kojem pristup imaju samo školski koordinator i ravnatelj škole. Svi ispitni materijali pristigli u školu strogo su povjerljivi i slično kao i na maturi, ispitni materijali zapakirani u zasebnoj sigurnosnoj vrećici sadrže i vrećicu za povrat ispita u koju je nakon završetka provedbe ispitivanja potrebno staviti sve ispitne materijale učenika. U svakoj će se učionici nalaziti voditelj ispitivanja i dežurni učitelj. Učenicima će biti osiguran prostor za odlaganje osobnih stvari, a škola treba postaviti sat na vidljivom mjestu i osigurati dovoljan broj rezervnih kemijskih olovaka.


Nema miješanja razrednih odjela, nego učenici jednog razreda ispite pišu u istoj prostoriji, a preporuka je da po svakoj klupi sjedi jedan učenik
ili da se između njih osigura adekvatan razmak. Na klupama bi trebalo biti označeno i gdje tko sjedi. Preporuka je da u svakoj klupi sjedi po jedan učenik te da su učenici udaljeni najmanje jedan metar.


Iako ispiti počinju u 9 sati, učenici će u učionice ulaziti već u 8.30 i svoje osobne stvari, uključujući mobitele i sve druge elektroničke uređaje, morat će ugasiti i odložiti na predviđeno mjesto. Sa sobom smiju imati samo kemijsku olovku te ostali dopušteni pribor za pisanje ispita koji se provodi. Preporuka je i da učenici koji kasne više od 15 minuta, nakon što su ostali učenici počeli s rješavanjem, ne bi trebali pristupiti ispitivanju s obzirom na to da neće imati dovoljno vremena za rješavanje ispita, a također se preporuča i da učenici ne napuštaju ispitnu prostoriju osim ako to nije prijeko potrebno te da u tom slučaju dežurni učitelj prati učenika izvan učionice.