Navozi se prazne

Teško vrijeme za “3. maj”: Ljeto dočekuju bez ugovorenih poslova, osamnaest radnika već je dobilo otkaz

Orjana Antešić

U »3.maju« trenutačno se radi na brodu »Siem Ashanti« za prijevoz automobila koji je Vlada prodala grčkom brodaru Neptune Lines / Foto S. DRECHSLER

U »3.maju« trenutačno se radi na brodu »Siem Ashanti« za prijevoz automobila koji je Vlada prodala grčkom brodaru Neptune Lines / Foto S. DRECHSLER

Riječ je o administrativnom osoblju s uvjetima za mirovinu. Direktor Edi Kučan zasad umiruje i ističe da se broj zaposlenih više neće smanjivati barem do lipnja, a za to vrijeme će se vidjeti na što od novih poslova mogu računati



 


RIJEKA – U riječkom brodogradilištu još su u jeku pripreme za primopredaju tankera »Santiago«, a prema posljednjim informacijama koje smo dobili od direktora »3. maja« Edija Kučana, isporuka ove novogradnje najvjerojatnije bi trebala uslijediti idući tjedan. I dalje se vode razgovori s naručiteljem ovog broda, španjolskom kompanijom Marflet Marine, oko financijskog dijela planirane primopredaje u kojima se, u okvirima potpisanog ugovora o završetku ovog broda, pokušava doći do zadovoljavajućeg rješenja za obje strane. Ugovorena isporuka tankera »Santiago« bila je vezana za ljeto prošle godine, međutim, posljedice pandemije i globalni problemi u opskrbi sirovinama učinili su da je boja za teretne tankove kasnila čak pet mjeseci. S obzirom na to da kašnjenje u isporuci broda povlači za sobom i pitanje ugovorenih penala te da u »3. maju« smatraju da je ovo kašnjenje bila posljedica više sile, dakle, nešto na što brodogradilište nije moglo utjecati, u razgovorima s Marflet Marineom još se uvijek pokušava doći do dogovora i rješenja.


Ozbiljna »klackalica«


I koliko god bilo olakšanje što je dovršetak ovog tankera, nosivosti 50.000 tona, priveden kraju, toliko sve više u fokus dolazi činjenica da riječkom brodogradilištu nedostaju novi poslovi koji bi im, na koliko-toliko održivoj razini, zaposlili kapacitete proizvodnje nakon što sredinom ove godine odrade sve dosad ugovoreno.
Da je »3. maj« trenutno na ozbiljnoj »klackalici«, potvrđuju i iz Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije koji su danas najavili press konferenciju. Zasigurno će se dotaknuti i prvih poslovno uvjetovanih otkaza, kao direktne posljedice smanjenog obujma proizvodnje u veljači. Riječ je o grupi od 18 zaposlenika, administrativnom osoblju i s uvjetima za mirovinu. Loše se vijesti brzo šire, a očito i multipliciraju, jer su iz »3. maja« jučer službeno demantirali istup saborske zastupnice Katarine Peović na društvenim mrežama u kojem spominje da je 300 trećemajaca dobilo otkaz.
U riječkom brodogradilištu trenutno je zaposleno oko 800 radnika, a broj radnih mjesta direktno je ovisan o zaposlenosti proizvodnih kapaciteta. Direktor Kučan zasad umiruje i ističe da se broj zaposlenih neće smanjivati barem do lipnja, a za to vrijeme će se, kako kaže Kučan, vidjeti na što od novih poslova mogu računati.


Problemi sa »Santiagom«




S tankerom »Santiago« ništa nije bilo jednostavno, počev još od njegovog porinuća s riječkih navoza, nakon čega je bivša uprava Uljanika odlučila da će brod otegliti na završno opremanje u pulski škver. Međutim, na ovoj trećemajskoj novogradnji gotovo tri godine ništa se nije »taknulo«, pulski škver završio je u stečaju, a »3. maj«, da bi povratio »Santiago« iz Pule, morao je platiti oko 1,4 milijuna kuna u stečajnu masu Uljanik brodogradilišta na račun obračunatih troškova vezarine. Potom se pojavio problem s dobavom boje za teretne tankove, a situaciju je dodatno zakompliciralo da traženu boju proizvode tek dva proizvođača na svijetu.

 


Državna jamstva


U ovom trenutku u riječkom se škveru radi na brodu za prijevoz automobila koji je Vlada prodala grčkom brodaru Neptune Lines koji je ponudio najizdašniju cijenu. Trebao bi biti završen do početka lipnja ove godine, kada je i ugovorni rok za njegovu isporuku. Nekako u isto vrijeme s trećemajskog bi se navoza trebao porinuti i djelomično opremljeni trup za novi polarni kruzer Scenic grupe. Nakon toga, završno opremanje ovog luksuznog polarca u potpunosti preuzima Scenicova tvrtka MKM Yachts, koja je u potkoncesiju uzela jedan manji dio riječkog brodogradilišta. Sigurno je da će trećemajski kadar koristiti za određene poslove i na opremanju ove nove Scenicove megajahte, no sve to daleko je od dovoljnog da se zaposle kapaciteti »3. maja«. Najavljena gradnja drugog polarca za Scenic, zbog posljedica pandemije lagano je »kliznula« prema kraju ove godine, što znači da bi riječko brodogradilište u ljeto ušlo bez novih poslova. Spas i premosnicu u »3. maju« vide u realizaciji ugovora o završetku novogradnje 527, samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutih tereta, koji su početkom siječnja potpisali s kanadskim brodarom Algomom. Međutim, hoće li taj ugovor stupiti na snagu, ovisit će o odluci Vlade koja bi s državnim jamstvima trebala poduprijeti kredite koje riječki škver treba za završetak ove novogradnje.