Tri desetljeća

Slave u Graditeljskoj školi za industriju i obrt. Njeni su polaznici traženi i prije nego završe obrazovanje

Ingrid Šestan Kučić

Škola obrazuje cvjećare, vrtlare, keramičare, zidare, autolakirere... / Foto Marko GRACIN

Škola obrazuje cvjećare, vrtlare, keramičare, zidare, autolakirere... / Foto Marko GRACIN

Učenici često vikendom rade za obrtnike, a u školu stalno stižu upiti poslodavaca. S obzirom na to da je riječ o školi koja obrazuje iznimno deficitaran kadar, plan je Graditeljske škole širiti ponudu obrazovnih programa, i to onih koji Rijeci nedostaju



RIJEKA – Primorski kraj je oduvijek bio poznat po vrsnim zidarima, klesarima, tesarima i krovarima, a iako srednjoškolskih programa za dio tih zanimanja više nema, u Graditeljskoj školi za industriju i obrt danas se obrazuju jednako vrsni cvjećari, vrtlari, keramičari, zidari, autolakireri i soboslikari ličioci.


Duga povijest


Riječ je o školi koja 7. prosinca obilježava 30 godina djelovanja, no njena je povijest mnogo dulja jer kako objašnjava profesorica Jasminka Randi, prije tri desetljeća ta je škola nastala razdvajanjem Građevinskog školskog centra na dvije škole, a povijesno gledano, tradicija građevinarstva na riječkom području seže još u 19. stoljeće kada je 1894. godine osnovana Industrijska škola u Rijeci. Od tada do danas škola je u nekoliko navrata mijenjala ime, a u zgradu u kojoj danas djeluje smještena je 1966. godine.


Graditeljska Škola za industriju i obrt slavi 7. prosinca / Foto Marko Gracin


– Posebnost škole je u tome što učenici pohađaju tri dana teorijske nastave i dva dana praktične nastave. Trogodišnja smo škola u kojoj se obrazuju učenici po verificiranim nastavnim planovima i programima iz obrazovnih sektora graditeljstva i geodezije, poljoprivrede, prehrane i veterine, a obrazujemo i učenike s teškoćama u razvoju, ističe Randi.




U trideset godinama djelovanja u školi su se provodili razni programi, a bilo je tu tesara, stolara, podopolagača, rukovoditelja građevinskim strojevima. Međutim, sa slabljenjem interesa učenika za upis, pojedini su programi gašeni, a i za zanimanja koja su se održala niz godina nije bilo pretjeranog interesa, unatoč tome što je njihov deficit na tržištu rada već dugo prisutan. Sve do ove školske godine, kada se dogodio preokret i kada su sva upisna mjesta popunjena u prvom roku upisa.


Vizija – obrazovati i odgajati dobre stručnjake

 


Graditeljska škola za industriju i obrt sudjelovala je i u EU projektu Mreže mladih Hrvatske »Socijalna uključenost učenika srednjih strukovnih škola, Mapiranje«, a profesorica Jasminka Randi kaže da je to jedan od načina na koji se nastoji unaprijediti rad s učenicima uvodeći nove metode rada.


– Uz to, unapređujemo rad na promidžbi upisnih programa obilazeći škole, predstavljanjem vlastitih programa i sudjelovanjem na javnim manifestacijama. Naša je vizija obrazovati i odgajati dobre stručnjake i ljude koji razumiju trenutak i okružje u kojem žive, zaključuje Randi.

Promjena svijesti


Ravnatelj Damir Milišić takav preokret pripisuje promjeni svijesti roditelja, ali i činjenici da se radi o školi koja obrazuje kadar za kojim vlada iznimna potražnja i koji direktno iz školske klupe ide na radno mjesto.


Damir Milišić /
Foto Marko Gracin


– Naši učenici još ne završe obrazovanje, a već su traženi. Često za obrtnike rade vikendom, a u školu stalno stižu upiti poslodavaca. Jednako su traženi i vrtlari i cvjećari te sva ostala zanimanja, kaže Milišić.


S obzirom na to da je riječ o školi koja obrazuje iznimno deficitaran kadar, a takvih zanimanja kojih na tržištu rada nedostaje ima još, Milišić kaže da je plan škole širiti ponudu obrazovnih programa, i to onih koji Rijeci nedostaju.


– Voljeli bismo uvesti tri nova programa jer nedostaju nam fasaderi, monteri suhe gradnje, ali i program iz područja poljoprivredne struke, ističe ravnatelj.


Praktičan rad u Graditeljskoj školi izuzetno je važan / Foto Marko Gracin


Randi pak dodaje da iako su mnoga zanimanja nestala te se slijedom toga smanjio i broj djelatnika, škola nije pokleknula.


– Prije trinaest godina proglašeni smo najboljom školom u županiji, a čak 25 posto nastavnika dobilo je također županijsko priznanje. Napredujemo u struci, imamo mentore savjetnike i izvrsne savjetnike, a učenike uključujemo u mnoge izvannastavne aktivnosti. Može ih se vidjeti kako uređuju trgove cvijećem, volontiraju, debatiraju, sudjeluju u različitim radionicama, ali i drugim akcijama u zajednici te su redovno i na državnim natjecanjima i smotrama.


EU projekti


– Naša je škola i jedna od četiri hrvatske škole koja je uspješno provela eksperimentalni kurikulum iz područja poljoprivredne struke u sklopu EU projekta »Uključivanje učenika s teškoćama u obrazovanje za zapošljavanje«. Projekt je proveden u posebnom razrednom odjelu za učenike s organski uvjetovanim poremećajem u ponašanju, navodi Randi.