Negativna bilanca

Riječki škver opet pred zidom! Trećemajcima kasni plaća za veljaču, a kada će – ne zna se

Orjana Antešić

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Sindikati se u ponedjeljak sastaju s upravom i očekuju informaciju o tome kada će plaće biti isplaćene



RIJEKA – Trećemajcima, njih oko 790, ovaj mjesec kasni plaća, a kada će je vidjeti na svojim tekućim računima, ovisi o brzini kojom će se realizirati kreditna linija od 90 milijuna kuna, za koju je Vlada prošli tjedan odobrila državna jamstva.


Riječ je o kreditu za obrtna sredstva za pokriće povećanih troškova započetih gradnji, za što su u »3. maju« bili svjesni da će im trebati i zatražili su ga još početkom ove godine.


Kolektivnim ugovorom u »3. maju« definirano je da plaća »liježe« do petnaestog u mjesecu, a sada je pitanje hoće li trećemajci svoju plaću za veljaču dobiti do kraja ovog mjeseca.


Nepredviđeni problemi




– Nastavno na prošlotjednu odluku Vlade, želim naglasiti da uprava »3. maja« čini sve napore i u svakodnevnom smo kontaktu s poslovnom bankom kako bi kredit čim prije postao operabilan, nadamo se i vjerujemo da ćemo kroz idućih desetak dana u tome uspjeti, kazao je Kučan.


Trećemajski sindikati, Sindikat metalaca Hrvatske te Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije, u utorak su pokrenuli postupak mirenja, a prvi sastanak s upravom brodogradilišta, kako doznajemo, održat će se u ponedjeljak. Povjerenik Sindikata metalaca Juraj Šoljić poručio je jučer da na tom sastanku očekuju konkretnu informaciju o tome kada će plaće za veljaču biti isplaćene.


Povećani troškovi završetka započetih brodova, naročito na tankeru »Santiago« koji je početkom ovog tjedna isporučen španjolskom naručitelju, uz naslijeđenu i neriješenu negativnu bilancu tvrtke, učinili su da je riječko brodogradilište došlo pred zid i da prvi put otkad su pokrenuli proizvodnju pod posebnim programom i skrbi Vlade, nemaju novac za isplatiti plaće. Prejudiciralo se da će ovaj trenutak doći, svi nepredviđeni problemi koji su iskrsnuli sa španjolskim tankerom poznati su već dulje vrijeme – od oštećenja osovinskog voda prilikom tegljenja broda iz Pule nazad u Rijeku, problema s dobavom boje za cargo tankove zbog poremećaja na tržištu – tako da je zahtjev za dodatnim kreditom za obrtna sredstva upućen prema resornom Ministarstvu gospodarstva još u siječnju ove godine, zajedno s dokumentacijom za mogući završetak novogradnje 527, još jednog samoiskrcavajućeg bulk-carriera za kanadskog brodara Algomu.


Pitanje završetka još jednog započetog broda, odnosno novogradnje 527 u riječkom brodogradilištu u resornim je ministarstvima (zasad) odloženo sa strane, no otezanje s ovim drugim dijelom koji se odnosi na kredit za obrtna sredstva dovelo je »3. maj« u kritičnu situaciju i po pitanju samog čina primopredaje tankera »Santiago«, za koju se do posljednjeg trenutka nije znalo hoće li se dogoditi ili ne. Osim što se do samoga kraja nije znalo na koju će se stranu okrenuti završni razgovori s brodovlasnikom, bilo je i pitanje hoće li u brodogradilištu uspjeti namaknuti novce da riješe sve svoje obveze prije isporuke broda. Uz puno akrobacije i umješnosti, na kraju se sve ipak uspjelo »pozatvarati«.


Završetak novogradnje


Tanker »Santiago« bio je ugovoren za 34 milijuna dolara, na osnovi čega je »3. maj« dobio kredit od 29,8 milijuna eura za završetak ove novogradnje koja je četiri godine skupljala hrđu na vezu u Puli. Protok vremena i nebriga na ovom su tankeru učinili svoje, utrošeno je puno vremena i novca da se brod ispita i uopće dovede u stanje da se krene sa završnim radovima. Ilustracije radi, svaki centimetar tankova na tankeru, a riječ je o površini većoj od 26.000 četvornih metara, ispitivalo se i provjeravalo, više od 60 posto cjevovoda na brodu je moralo biti zamijenjeno ili iznova napravljeno. Zbog oštećenja osovinskog voda, brod je dvaput morao u dok, što je opet povećalo troškove, a problem boje za tankove premašio je prvotne financijske kalkulacije tog segmenta opremaških radova za više milijuna kuna. Tu su i penali zbog »probijenog« roka isporuke broda, pa se gubitak na ovom brodu mjeri oko 4 milijuna dolara. Kako doznajemo, upravo će jedan dio ovog kredita od 90 milijuna kuna biti utrošen da »3. maj« pokrije taj minus i u cijelosti zatvori kredit od 29,8 milijuna eura, koliko je dobio za završetak »Santiaga«.


Početkom lipnja trećemajci bi trebali isporučiti brod za prijevoz automobila, kapaciteta 7.000 vozila, grčkom brodaru Neptune Lines. Cijena još uvijek nije javno objavljena, no šuška se da je riječ o pedeset i nešto milijuna eura, koji bi se trebali kod primopredaje sliti u državni proračun. U isto vrijeme planira se i porinuće s navoza novog polarnog kruzera Scenic grupe. No, otvara se pitanje što dalje.


– Intenzivno razgovaramo o novim projektima kojima bismo zaposlili naše kapacitete i osigurali kontinuitet proizvodnje, ali o detaljima još ne možemo izlaziti u javnost. Posla ima, otvaraju se prilike, stalno dolaze upiti i borimo se da od toga nešto i konkretiziramo, mada nije jednostavno jer novi klijenti ustuknu kad shvate da je vlasnik »3. maja« tvrtka u bankrotu, što Uljanik u stečaju jest, zaključio je Kučan.