Butan plin

Punionica za ukapljeni prirodni plin za teretnjake otvorena na Kukuljanovu

Hina

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler



KUKULJANOVO U Kukuljanovu na području Grada Bakra u četvrtak je otvorena prva punionica za ukapljeni prirodni plin (UPP) za teška teretna i komunalna vozila u Hrvatskoj, koju je u sklopu slovensko-hrvatskog projekta izgradnje punionica UPP-a izgradila tvrtka Butan plin iz Novigrada.


Prva hrvatska punionica za UPP je dio europske infrastrukture transporta Transeuropskom mrežom prometnica (TEN-T) i bit će upisana u europsku mrežu UPP punionica. Hrvatska se s punionicom u Rijeci uključuje u europski projekt Blue Corridor i postaje dijelom europske infrastrukture punionica za UPP, alternativno gorivo s niskim udjelom ugljika.


Slovensko-hrvatskim projektom ukupne vrijednosti gotovo 2,5 milijuna eura obuhvaćene su tri punionice u Sloveniji i Hrvatskoj. Prva je izgrađena u Sežani, druga u Rijeci, a treća će biti izgrađena u Ljubljani.




Hrvatsko-slovensko ulaganje u tri punionice UPP-a ostvaruje se u okviru Instrumenta za povezivanje Europe (CEF), uz financijsku podršku europske Izvršne agencije za inovacije i mreže (INEA), koja raspolaže s ukupno 23,7 milijardi eura za financiranje komponente prijevoza, jedne od tri okosnice CEF-a.


Očekuje se da će nova punionica pridonijeti većem korištenju UPP-a u teškom teretnom prometu, s pozitivnim ekonomskim učinkom, budući je riječ o jeftinijem gorivu, kao i s pozitivnim učinkom na okoliš, jer stvara manje štetnih plinova.


Davor Borić iz tvrtke Butan plin rekao je da je u punionicu u Kukuljanovu uloženo oko milijun eura, financirana je dijelom europskim novcem, oko 50 posto, a oko 50 posto je osigurao investitor. Najavio je otvaranje punionica u Zagrebu i potom u Slavonskom Brodu, a moći će ih koristiti teška vozila nosivosti veće od 20 tona.


Pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture Alen Gospočić rekao je da nova punionica otvara vrata za mrežu novih punionica. Ministarstvo je nositelj aktivnosti alternativnih goriva, podupire uporabu alternativnih goriva i omogućava da se iz EU-a povlače sredstva, kako bi se pospješio i rasteretio promet i smanjilo onečišćenje, kazao je.


Pomoćnik ministra zaštite okoliša i energetike Domagoj Validžić naveo je da otvaranje prve UPP punionice u Hrvatskoj ide ka ostvarivanju ciljeva u čistoj energiji, jer plin kao tranzicijski energent može doprinijeti visoko postavljenim ciljevima EU-a u pogledu dekarbonizacije. Ovo je početak, a Vlada potiče i projekt terminala za ukapljeni prirodni plin na Krku, koji svakako može doprinijeti većoj količini plina, koji će se stavljati na tržište i u sektoru transporta, rekao je.


Prema podacima iznesenima na otvorenju, pri uspostavi svojih mreža za opskrbu teških motornih vozila UPP-om države članice bi trebale osigurati uspostavu javno dostupnih mjesta za opskrbu, barem uzduž postojeće osnovne mreže TEN-T, na odgovarajućim udaljenostima, te uzimajući u obzir najmanju udaljenost koju mogu prijeći teška motorna vozila na UPP. Prosječna udaljenost između mjesta za opskrbu trebala bi biti oko 400 kilometara.