Lajner i Bačić

Predstavljena monografija o 150 godina pruge Karlovac – Rijeka

Vladimir Mrvoš

Foto: M. GRACIN

Foto: M. GRACIN



RIJEKA – Da željeznica, odnosno trasa željezničke pruge, određuje povijest, moglo se čuti na predstavljanju monografije “150 godina pruge Karlovac – Rijeka 1873.-2023.”.


Naime, da je trasa pruge od Karlovca umjesto prema Rijeci, “krenula” prema Senju, danas se prezentacija knjige ne bi održala u Vijećnici grada Rijeke, već u vijećnici grada Senja. Naime, Senj bi preuzeo ulogu Rijeke kao glavne luke Mađarske, kao što je Trst postao glavna luka Austrije.


Svjedočanstvo vremena


Željeznička pruga Rijeka – Karlovac otvorena je 23. listopada 1873. godine, ove godine slavi 150 godina, a sve to je predstavljeno u monografiji koja je pisana na znanstvenoj razini.




Autori monografije dr. sc. Siniša Lajner i Tomo Bačić monografiju su obogatili brojnim povijesnim fotografijama i kartama, a sve informacije u monografiji bazirane su na izvorima iz Hrvatskog državnog arhiva te privatnih i muzejskih zbirki.


– Dio materijala vezanih za ovu tematiku mogu se naći u arhivama u Budimpešti, Beogradu i Rimu, pa još uvijek ima prostora za nova znanstvena istraživanja, rekao je Lajner.


Siniša Lajnert i Tomo Bačić / Foto: M. GRACIN


Monografija je objavljena u organizaciji Hrvatskog društva željezničkih inženjera i HŽ-a Putničkog prijevoza.


Predsjednik Hrvatskog društva željezničkih inženjera Goran Horvat objasnio je kako je misija Društva istraživanje i promocija novih tehnologija u željezničkom prometu koje osiguravaju konkretniji, sigurniji i brži prijevoz, ali i očuvanje od zaborava starih tehnologija koje su se nekada koristile, kako bi buduće generacije imale uvid u to kako se nekada radilo.


– Ova monografija je svjedočanstvo vremena, jer osim što govori o povijesti željeznice, ona govori i o povijesti kraja kojim prolazi, napomenuo je Horvat.


Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putnički prijevoz, govorio je o stanju u željezničkom prometu u današnjem trenutku, istaknuvši kako su u HŽ Putničkom prijevozu očekuju izgradnju drugog kolosijeka pruge.


– Cilj nam je skratiti vrijeme vožnje, a povećati broj putnika i putovanja, kazao je Ukić.


Nove industrije


Riječki gradonačelnik Marko Filipović, govorio je o važnosti željeznice za Rijeku.


– Željeznička pruga prema Karlovcu, kao i ona prema Pivki doprinijela je dolasku novih industrija u Rijeku, a samim time i novih poslova, ljudi i gospodarstvenika i posredno omogućila razvoj grada, rekao je Filipović.


On je istaknuo kako se s nestrpljenjem očekuje realizacija nizinske pruge koja će definirati promet tereta prema unutrašnjosti, ali i značajno utjecati na javni gradski prijevoz.


– Cilj je Europske unije da najveći dio prometa koji dolazi u riječku luku, ne samo kontejnerski nego i drugi, ide željeznicom. Nadam se da će nakon cestovnih prometnica, sada izgradnja željezničke infrastrukture bitui u prvom planu, odnosno projekt za koji se moramo zalagati svi, zaključio je Filipović.


Zamjenik župana Primorsko-goranske županije Petar Mamula, rekao je da je autom “doletio” u Rijeku, a da je išao željeznicom, sumnja da bi stigao na ovaj skup.


– Kao netko tko dolazi iz Gorskog kotara jako sam svjestan važnosti koju je željeznica kroz povijest imala za razvoj tog kraja. Gradnja ove pruge prije 150 godina otvorila je veliku perspektivu za Gorski kotar, i slobodno mogu reći da gotovo da nema kuće u Gorskom kotaru koja nije povezana sa željeznicom, da netko ne radi na ili pored željeznice. Nadam se da ćemo u sljedećim godinama imati razvijeniju prugu i da ćemo putovati brže, udobnije i ekološki prihvatljivije, zaključio je Mamula.


 


Jedno u nizu događanja

Predstavljanje monografije “150 godina pruge Karlovac – Rijeka 1873.-2023.” jedno je u nizu događanja kojima se od lipnja do listopada u Rijeci obilježava ova značajna obljetnica. U lipnju je tako održana izložba na gradskim panoima na Korzu, a 23. i 24. listopada bit će održan interdisciplinarni znanstveno-stručni skup “150 godina pruge Karlovac – Rijeka 1873.-2023.”.