Od vrata do vrata

Od 2023. Riječani će plaćati samo otpad koji proizvedu: U sustav ulaze mjesni odbori jedan po jedan

Damir Cupać

U sustav će se uvoditi jedan po jedan riječki mjesni odbor, najprije oni po rubovima grada, a na kraju će na red doći samo središte. Korisnicima će biti dodijeljeni vlastiti spremnici za otpad



RIJEKA – Gradonačelnik Vojko Obersnel i direktorica Čistoće Jasna Kukuljan najavili su da bi postojeći sustav gospodarenja otpadom trebao biti u potpunosti zamijenjen novim sustavom nazvanim »od vrata do vrata« do siječnja 2023. godine, koji će omogućiti plaćanje usluge po količini proizvedenog otpada.


– Početkom travnja ove godine započeli smo s uvođenjem novog sustava u Mjesnom odboru Grpci, nakon što je on profunkcionirao u riječkom prstenu. U sustav će se uvoditi jedan po jedan riječki mjesni odbor, najprije oni po rubovima grada, i na kraju će na red doći samo središte. Sustav omogućuje izdvajanje sirovina, pravedan je i zasniva se na načelu plati koliko si otpada proizveo, pojasnila je Kukuljan.


​Individualni spremnici


Komunalno društvo Čistoća svim će korisnicima dodijeliti vlastite spremnike za otpad, čime će se osigurati kontrola nad vlastitim otpadom, spriječiti neovlašteno korištenje spremnika, a očekuje se i povećanje količina odvojeno prikupljenih reciklabilnih frakcija uz povećanje kvalitete odvojenih vrsta otpada.




– Za potpunu uspostavu individualnog sustava gospodarenje otpadom na cjelokupnom području djelovanja KD-a Čistoća d.o.o., potrebno je ponajprije osigurati adekvatnu tehničku infrastrukturu, ali i uputiti korisnike u korištenje ovoga novog sustava. Svi će korisnici pravovremeno biti obaviješteni o preuzimanju spremnika, kao i o početku korištenja sustava. Individualni spremnici na području grada Rijeke će se dodjeljivati bez naknade. Dodjeljuju se tri spremnika – zeleni za miješani komunalni otpad, plavi za papir i karton te žuti za plastiku, metal i višeslojnu ambalažu. Veličina spremnika određuje se prema broju članova pojedinog kućanstva, izjavila je Kukuljan.


Podjela spremnika odvijat će se u nekoliko faza, a postoje dvije kategorije objekata koje se razlikuju prema načinu podjele spremnika – obiteljske kuće (objekti do tri stana) te višestambene zgrade (objekti s četiri i više stanova).


– Korisnici koji žive u obiteljskim kućama i stambenim zgradama s manje od četiri stana dobit će na kućnu adresu obavijest o datumu dostave individualnih spremnika, uz podatke o broju i veličini spremnika. Sve spremnike dostavljaju djelatnici KD-a Čistoća d.o.o. prema planu i programu dodjele, a u situacijama kada korisnici neće biti na adresi u danom terminu dostave, svoje spremnike će moći preuzeti u Centralnom reciklažnom dvorištu Mihačeva draga. Korisnici su dužni voditi brigu o vlastitim spremnicima te ih u dane odvoza postavljati na mjesto za preuzimanje i pražnjenje. Kao i kod dodjele spremnika, i o početku korištenja individualnih spremnika, mjestu za njihovo preuzimanje i pražnjenje i točnom danu odvoza miješanog komunalnog otpada i reciklabilnih vrsta otpada u ulici korisnici će biti pravovremeno obaviješteni, pojasnila je Kukuljan.


Zajednički spremnici


Korisnicima u višestambenim zgradama s četiri i više stanova dodjeljivat će se zajednički spremnici koji će biti poluukopani ili će biti zatvoreni u boks i pod ključem, a o svemu će biti obaviješteni preko ovlaštenih predstavnika suvlasnika.


– Za svaku višestambenu zgradu, sukladno broju korisnika i broju članova kućanstava, odredit će se potreban volumen spremnika za otpad i broj odvoza. Djelatnici KD-a Čistoća d.o.o. će potom u suradnji s nadležnim službama Grada Rijeke utvrditi mogu li se spremnici smjestiti unutar zgrade u za to predviđeni prostor ili u zaključani prostor izvan zgrade ili bi se za njihov smještaj trebao osigurati prostor na javnim površinama na način da će biti postavljena tipizirana montažna spremišta ili će biti ugrađeni ukopani spremnici. Korisnik sam odlučuje koliko će puta mjesečno iznijeti zeleni spremnik za miješani komunalni otpad na pražnjenje, a o tome ovisi koliki će mu iznositi račun.


Naplaćuje se isključivo odvoz miješanog komunalnog otpada, a odvoz otpadnog papira te plastike, metala i višeslojne ambalaže su besplatni. Pravilnim odvajanjem reciklabilnih vrsta otpada koje se mogu ponovno preraditi i upotrijebiti, korisnici izravno utječu na smanjenje količine miješanog komunalnog otpada, a samim time i na konačni iznos računa. Naravno, time će se očekivano potaknuti i značajan rast količina i kvalitete vrijednih vrsta otpada, naglasila je Kukuljan.


Svi spremnici su označeni barkodom te su na taj način uključeni u informatički sustav i pripojeni u evidenciju svakog korisnika. Prilikom pražnjenja spremnici će se elektronički identificirati, registrirat će se šifra korisnika, volumen i broj pražnjenja te će se podaci pritom slati u sustav. Korisnici bi trebali dobiti kartice za spremnike ili ključ za one koji budu u ograđenim prostorima, a miješani otpad odlagat će se vjerojatno o vrećicama volumena 40 litara, što je uobičajeno za velike gradove.


Uz bok najboljima


– Prilikom pražnjenja individualnih spremnika nadgledat će se pravilno odlaganje miješanog komunalnog otpada i reciklabilnih vrsta otpada, odnosno je li ispravno odvojena svaka vrsta otpada te jesu li u spremnike odložene nedozvoljene vrste otpada, što je podložno sankcijama. S početkom korištenja individualnih zelenih, plavih i žutih spremnika, s javnih površina će se povući postojeći veliki spremnici za miješani komunalni otpad, papir te plastiku, metal i višeslojnu ambalažu. Za ostale vrste otpada iz kućanstva korisnicima će i dalje biti na raspolaganju specijalizirani spremnici za staklo, tekstil, odjeću i obuću te niz usluga za zbrinjavanje posebnih vrsta otpada, a također i mogućnost besplatnog korištenja Riperaja za potrebe samostalnih popravaka malih kućanskih aparata i predmeta kako bi se spriječio nastanak otpada, zaključila je Kukuljan, najavivši da bi u sustav gospodarenja otpadom trebala biti uključena i sortirnica u Mihačevoj dragi čija je gradnja počela i sve bi trebalo biti gotovo u siječnju 2022. godine.


Gradonačelnik Vojko Obersnel izrazio je zadovoljstvo uvođenjem novog sustava gospodarenja otpadom koji će omogućiti svrstavanje Rijeke uz bok europskih gradova.


– Problema je puno i teško je uspoređivati velike urbane sredine sa sredinama u kojima prevladavaju uglavnom obiteljske kuće. Problem su višestambeni objekti, ali to će se riješiti i bit ćemo prvi veliki grad u Hrvatskoj koji je to sustavno napravio. Prednosti novog sustava su poticanje primarne selekcije otpada i smanjenje preostalog dijela koji će se odvoziti na obradu u centralnu zonu za gospodarenje otpadom. Građani će moći kontrolirati troškove koji će biti manji ako budu više izdvajali korisne frakcije. Važna je odgovornost svakog pojedinca, a motivacija će biti individualizacija troškova. Osigurali smo sredstva za edukaciju i promociju sustava. Vjerujem da ćemo učiniti svi maksimum kako bi ovaj sustav profunkcionirao, nada se Obersnel.


U Rijeci nema uvjeta za kompostanu

Do sada je najviše nezadovoljstva zbog nemogućnosti zbrinjavanja biootpada. Direktorica Čistoće Jasna Kukuljan najavila je da će se biootpad odvojeno prikupljati kada se za to stvore uvjeti, pojasnivši da će to koštati krajnje korisnike.


– Biootpad se trenutno odvozi u Marišćinu koji koristi MBO tehnologiju. Takav je projekt odabran, a mi radimo u skladu s projektom i zakonom, pojasnila je Kukuljan. Gradonačelnik Vojko Obersnel dodao je da onaj tko god tvrdi da će napraviti kompostanu u Rijeci, laže.


– Za takav projekt treba zadovoljiti zakonske pretpostavke, a u Rijeci za to ne postoje uvjeti. To bi trebalo napraviti izvan Rijeke, ali svi su za rješenje na način da ga nitko ne bi htio u svom dvorištu, pojasnio je Obersnel.