Riječki aerodrom

Nove linije Eurowingsa ovog ljeta vraćaju život u Zračnu luku Rijeka. Evo svih detalja

Marinko Glavan

Zračna luka Rijeka u travnju je ostvarila promet od 3.135 putnika, što je 49 posto manje nego u istom mjesecu lani / Foto ARHIVA NL

Zračna luka Rijeka u travnju je ostvarila promet od 3.135 putnika, što je 49 posto manje nego u istom mjesecu lani / Foto ARHIVA NL

Eurowings planira povećati promet na linijama za Berlin, Hamburg, Düsseldorf, Köln i Stuttgart



Hrvatske zračne luke u prva su četiri mjeseca ove godine, prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), ostvarile 35,9 posto veći promet putnika nego u istom razdoblju prošle godine, pri čemu su svi aerodromi zabilježili dvoznamenkasti rast prometa, osim riječkog i zadarskog koji bilježe pad prometa. Na naš upit upravama zračnih luka Rijeka i Zadar, uprave obaju aerodroma navode kako je riječ o predsezonskom prometu koji čini manji dio ukupnog godišnjeg prometa putnika te očekuju da će, s obzirom na ugovorene linije za ovu sezonu, promet do kraja godine biti veći nego lani.


Putnici u lukama


U predsezonskom mjesecu travnju, ukupan promet putnika u hrvatskim zračnim lukama, prema podacima DZS-a, iznosio je 714 tisuća putnika, što je za 23 posto više nego u travnju 2022., kada je ostvaren promet od 580 tisuća putnika. Najveći promet putnika ostvarila je zračna luka Zagreb, s 320 tisuća putnika, što je porast od 26,2 posto, u odnosu na travanj 2022., kada je prevezeno 254 tisuće putnika. Slijedi zračna luka Dubrovnik, sa 167 tisuća putnika, što je porast od 42,5 posto, u odnosu na travanj 2022., kada je prevezeno 117 tisuća putnika te zračna luka Split, sa 156 tisuća putnika, što je porast od 18,5 posto u odnosu na travanj 2022., kada je promet iznosio 132 tisuće putnika.


Zračna luka Rijeka u istom je mjesecu ostvarila promet od 3.135 putnika, što je 49 posto manje nego u istom mjesecu lani. Iz Zračne luke, na naš upit o razlozima pada i očekivanom prometu u ovoj godini, odgovaraju kako je, nakon dvije teške godine, uslijed pandemije, kada je promet pao za 86 posto u 2022. godini, te za 70 posto u 2021., u odnosu na rekordnu 2019. godinu, lani ostvaren promet od 164 tisuće putnika, uz rekordnu dobit od 3,6 milijuna kuna, s profitnom maržom od gotovo 17 posto.


Od tri milijuna turista na Kvarneru lani,
samo je njih 80 tisuća stiglo avionima



 


Direktorica TZ-a Kvarnera, Irena Peršić Živadinov, ističe kako je TZ, zajedno s partnerima, prošle i ove godine u kampanje udruženog oglašavanja (kojima se inače aviokompanije privlače u određene zračne luke, odnosno destinacije), uložila znatno veća sredstva nego 2019. godine koja je bila rekordna po broju putnika u Zračnoj luci Rijeka.


– U prošloj godini odradili smo kampanje udruženog oglašavanja, sukladno zadaćama definiranima Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, zajedno sa strateškim partnerima. Koordinirali smo udruživanje sredstava na regionalnoj razini, s ciljem promocije regije Kvarner i dovođenja većeg broja avioputnika. TZ PGŽ-a je u udruženo oglašavanje uložio 708 tisuća eura bruto, gotovo 20 posto proračuna TZ-a PGŽ-a. Od tri milijuna turista, koliko ih je na Kvarner stiglo lani, pritom je samo 80 tisuća njih, ili 2,6 posto, stiglo avionima. Od tog broja, 68 tisuća je doputovalo nekom od linija kompanija s kojima smo odradili kampanje oglašavanja, rekla je Peršić Živadinov.

– Nakon niza godina ostvarivanja poslovnog gubitka i dobivanja državnih subvencija, te pozitivnog poslovanja od 2014. godine bez državnih subvencija sve do pojave pandemije, po ostvarenom poslovnom rezultatu, 2022. godina za Zračnu luku Rijeka znatno je bolja od svih prethodnih s gotovo 50 posto većom ostvarenom dobiti u odnosu na dotadašnju rekordnu dobit iz 2018. godine, a ostvarenje pozitivnog rezultata očekuje se i do kraja ove godine, objašnjava u svom odgovoru Vedrana Čubranić, voditeljica službe za poslovni razvoj riječke zračne luke.


U ovoj se godini, dodaje, očekuje smirivanje problema s nedostatkom osoblja na europskim aerodromima koji je kulminirao lani, uzrokujući kašnjenja i otkazivanja letova, kao i nastavak konačno uspostavljene cjelogodišnje PSO (Obaveza javne usluge) linije za Osijek, Zadar, Split i Dubrovnik.


Pozitivan rezultat


– Sukladno tome očekujemo i blago povećanje prometa putnika, unatoč lošim očekivanjima početkom godine zbog otkazivanja letova iz Poljske avioprijevoznika LOT Polish Airlines koji je, nakon golemih ulaganja Zračne luke Rijeka i sudionika turizma regije Kvarner, zbog nedovoljnog interesa TZ-a Kvarnera svoju liniju za Zielonu Goru prebacio u Zadar. Osim navedenog otkazivanja LOT Polish Airlinesa, zbog loše popunjenosti zrakoplova u predsezoni prošle godine, Ryanair je skratio period letenja na svim linijama (Bruxelles Charleroi, London Stansted i Stockholm) s čitave ljetne sezone (travanj-listopad) samo na vrhunac sezone (lipanj-rujan), što je unatoč dodavanju nove linije za Milano, u konačnici rezultiralo ukupnim manjem brojem letova ovog prijevoznika za 7 posto, u usporedbi s prethodnom godinom. Navedeno je uzrokovalo i trenutno ostvarenje 28 posto manjeg prometa putnika u prvih pet mjeseci ove godine, u usporedbi s prošlom, jer je Ryanair, koji predstavlja gotovo najznačajnijeg avioprijevoznika na Zračnoj luci Rijeka, s letovima započeo tek u lipnju, na što ključno utječe gotovo potpuni izostanak proaktivnog angažmana TZ-a Kvarnera prema svim avioprijevoznicima. Unatoč svemu navedenome, ostali avioprijevoznici koji su prometovali u 2022. godini. nastavljaju i u ovoj te je većina njih neznatno povećala broj operacija, a osobito svoj promet planira povećati aviokompanija Eurowings na linijama za Berlin, Hamburg, Düsseldorf, Köln i Stuttgart, i to za značajnih 25 posto, slijedom čega se u ovoj godini planira ostvarenje dva posto većeg prometa nego lani, ostvarenje pozitivnog rezultata poslovanja kao i daljnji rast i razvoj prometa u narednom razdoblju, stoji u odgovoru Vedrane Čubranić.


Snimio Mateo LEVAK


Iz zadarske zračne luke, na isto pitanje odgovaraju kako očekuju pet do sedam posto veći promet, u odnosu na prošlu godinu, kada je zadarski aerodrom imao rekordni promet od 1,1 milijuna putnika.


– U travnju smo zabilježili 52.986 putnika što je pad prometa od oko 12 posto, ali predsezonski promet nije u tolikom obimu da bi utjecao značajnije na promet na godišnjoj razini. Planirani red letenja koje su kompanije ove godine ponudile je bio takav da je u travnju planiran manji broj rotacija, pa je i ostvareni promet bio prema takvom planu. Već je u svibnju ostvaren promet od 90.122 putnika što je na razini prošle godine, a u prvoj polovini lipnja bilježimo 25 posto veći promet putnika nego lani. Valja naglasiti da ovu i prošlu godinu Zračna luka Zadar bilježi zaista povijesne brojke i svoje maksimume koji se mogu ostvariti u prometu putnika, čime smo naravno ponosni, ali to nas još više obvezuje u našim budućim planovima širenja zgrade terminala i operativnih površina, stoji u odgovoru koji potpisuje Nikola Barać, službenik za informiranje Zračne luke Zadar.