Putnička luka

Nova criuisinig strategija: Iduće sezone u Rijeku dolazi 15 plovećih hotela

Darko Pajić

Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Mi naprosto ne možemo utjecati na to hoće li se dužobalna linija Rijeka – Dubrovnik nastaviti održavati ili ne, jer je to poslovna odluka Jadrolinije, ali nastojimo kompenzirati gubitak tih putnika  povećanjem u cruisingu, kaže Vlado Mezak, ravnatelj Lučke uprave



RIJEKA  U prvih osam mjeseci ove godine ukupno je 109.924 putnika prošlo kroz riječku luku i ta je brojka za 7 posto manja u odnosu na isto razdoblje prošle godine (118.731 putnika). Takvo ostvarenje ponajviše je posljedica ukidanja dužobalne linije Rijeka – Dubrovnik, koju ovoga ljeta Jadrolinija nije održavala, pa je najveći broj putnika kroz riječku putničku luku prolazio katamaranima.


Unatoč ukupnom padu, riječka luka zabilježila je u razdoblju od siječnja do kraja kolovoza povećanje od čak 59 posto u evidenciji broja putnika s jedrenjaka i kruzera, te je ove godine zabilježeno 10.966 putnika, dok je u istom razdoblju prošle godine putnika s jedrenjaka i kruzera bilo 6.910.


U navedenoj statistici nisu uključeni podaci iz rujna i listopada kada se samo na brodovima za kružna putovanja (3 broda), očekivalo dodatnih oko 3.000 putnika, pa se stoga u analizi Lučke uprave Rijeka napominje kako je unatoč ukidanju dužobalne linije, putnički promet od jedrenjaka i kruzera ove sezone, pokazao jaki statistički uzlet s naznakom daljnjeg rasta.



Lučka uprava provodi i niz projekata i investicija s ciljem revitalizacije putničkog prometa. Riječ je prije svega o podizanju kvalitete i kapaciteta infrastrukture, te obogaćivanju sadržaja. Na putničkom dijelu luke obnovljena je šetnica, postavljene nove klupice i vaze s uređenim zelenilom na potezu od Istarskog pristaništa do kraja Rive Boduli. Postavljeni su i pontoni uz Rivu Boduli, te plutajući gat uz istočnu obalu Istarskog pristaništa što je povećalo kapacitet prihvata brodova za 60 metara obale.U segmentu prihvata velikih jahti ove sezone je u putničkoj luci pristalo 12 jahti, koje su na vezu boravile duže od 30 dana.


Akcijski plan


Zbog toga je i pad putničkog prometa od očekivanih 11 posto ipak bio manji, te je iznosio spomenutih 7 posto.


Kako ističe ravnatelj Lučke uprave Rijeka Vlado Mezak započelo je definiranje cruising strategije Grada Rijeke i to izradom Akcijskog plana razvoja Rijeke kao turističke destinacije s naglaskom na cruising turizam. Akcijski plan izrađuje Lučka uprava Rijeka u suradnji s Turističkom zajednicom grada Rijeke i Gradom Rijeka.


– Mi naprosto ne možemo utjecati na to hoće li se dužobalna linija nastaviti održavati ili ne. Naravno da bismo željeli da se linija ponovo uspostavi, ali je to prije svega poslovna odluka Jadrolinije, koja se mora voditi tržišnim principima i voditi računa o isplativosti same linije. Mi nastojimo kompenzirati gubitak putnika  s povećanjem u cruisingu i tu imamo dobre najave. Do rujna je evidentirano šest ticanja kruzera u Rijeci, a tijekom listopada očekuje se još jedan koji je bio u najavi za ovu sezonu. Ove godine  prvi put u povijesti imamo najavljene dolaske brodova namijenjenih kružnim putovanjima koji uključuju i brodove s najvećim gazom, jer je uvedeno alternativno rješenje u dogovoru s koncesionarom »Jadranska vrata«, kroz mogućnost priveza kruzera na istočnoj obali kontejnerskog terminala Brajdica. U porastu je i interes cruising brodara, pa tako za iduću godinu imamo zaprimljenih 15 upita za rezervacijom veza za potrebe sedam brodarskih kompanija, što znači da iduće sezone možemo očekivati dolazak ukupno 15 kruzera, moguće je i više. Važnije od broja kruzera jest to da sve kompanije uvjerimo da je dolazak u Rijeku dobar posao i da se redovito vraćaju, naglašava Mezak.



Predsjednik Uprave Jadrolinije Alan Klanac u ovom trenutku ne nudi decidiran odgovor na upit hoće li se dužobalna linija idućeg ljeta ponovo održavati.– Mi razmatramo varijante kupnje novog broda, ali nam ne ide na ruku što je tržište dosta oskudno s brodovima koji bi mogli ponovo otvoriti dužobalnu liniju, koja bi ovoga puta imala karakter brzobrodske linije i morala ponuditi jedan novi i drugačiji koncept od dosadašnjeg. Taj pad putničkog prometa u Rijeci nije neočekivan, ali Jadrolinija u ukupnom prometu nije osjetila negativne efekte u padu broju putnika, također niti na prihodima. Rekao bih da smo sve nadoknadili na drugim linijama, što potvrđuje da je dužobalna linija dijelom predstavljala konkurenciju ostalim linijama. Zato bi novi koncept morao biti oslonjen na to da brzobrodska linija od Rijeke do Dubrovnika bude nadopuna drugim linijama, a ne konkurencija. Bili bismo zadovoljni ako bi nam pristupili poduzetnici, koji bi ponudili turističke aranžmane vezane za novu liniju, jer mi zasad još uvijek nismo spremni samostalno osmisliti turistički paket za novu liniju. No, i dalje radimo na tome, nismo odustali, kazao je Klanac.


Interes kompanija


Dodaje kako su zainteresiranost za riječku destinaciju u sezoni 2016. godine iskazale sljedeće brodarske kompanije: Silversea, Thomson Cruises, All Leisure Group, Fred Olsen Cruise Line, Saga Cruises, Seabourn Cruise Lines i Princess Cruises. Najavljen je dolazak 10 cruisera različitih brodarskih kompanija, koji po prvi puta dolaze u riječku luku, te je stoga upravo njihov prvi dojam o Rijeci kao destinaciji  ključan za njihov povratak u godinama koje dolaze.