Zakup oglasnog prostora

Na riječke buseve reklame će lijepiti tvrtka iz – Banja Luke. Priča bi mogla dobiti i sudski epilog

Marinko Glavan

Do sada je prosječan godišnji prihod Autotroleja od oglašavanja iznosio oko 400 tisuća kuna / Foto SERGEJ DRECHSLER

Do sada je prosječan godišnji prihod Autotroleja od oglašavanja iznosio oko 400 tisuća kuna / Foto SERGEJ DRECHSLER

Infomedia Group, iza kojeg se vuku afere sa ZET-om, dao je najveću ponudu za reklamiranje na autobusima Autotroleja. Tvrtka Urbano oglašavanje, dosadašnji zakupac, ponudila je 550.000 kuna i izgubila... Priča bi mogla dobiti i sudski epilog



RIJEKA – Tvrtka Infomedia Group, sa sjedištem u Banjoj Luci, iza koje se vuku medijske afere s netransparentnim ugovorima sa zagrebačkim ZET-om, dala je najveću ponudu na licitaciji za zakup oglasnog prostora, odnosno lijepljenje reklama na autobuse riječkog Autotroleja, u iznosu od 750 tisuća kuna godišnje, na rok od najmanje jedne ili najviše dvije godine. Ostale dvije tvrtke koje su sudjelovale na licitaciji, dosadašnji zakupac, tvrtka Urbano oglašavanje i slovenski Media Bus, dali su niže ponude, u iznosu od 550 tisuća, odnosno 500 tisuća kuna godišnje, što je bio minimalni iznos koji je Autotrolej tražio. Inače, riječ je o četvrtom po redu pokušaju pronalaženja zakupca za reklame na autobusima Autotroleja, nakon što su prethodna tri postupka, od siječnja ove godine do sad, bila poništena.


Nije jednostavno…


Iako se na prvu situacija čini jednostavnom, prema viđenom na licitaciji, priča bi mogla dobiti i sudski epilog. Iz Urbanog oglašavanja već su najavili kako će iskoristiti pravo prvenstva prema dosadašnjem ugovoru, a koje im omogućava da, kao dosadašnji zakupac, s pravom prvenstva potpišu ugovor o daljnjem zakupu, u iznosu istom ili većem od najvećeg ponuđenog na dražbi. Predstavnici Infomedija Groupa to su pravo osporili, tvrdeći kako u slučaju tvrtki u javnom vlasništvu ne može postojati pravo prvenstva.


Bilo je prigovora potencijalnih ponuđača


Iz samog Autotroleja, na naš upit o poništavanju natječaja i mijenjanju uvjeta pri svakom novom raspisivanju, odgovorili su nam kako su prva tri poziva poništena zbog brojnih prigovora potencijalnih ponuđača, a da su uvjeti mijenjani »s ciljem da se osigura transparentnost i tržišna utakmica radi postizanja najpovoljnije cijene«. Također, na naš upit, iz Autotroleja je potvrđeno da dosadašnji ugovori o zakupu oglasnog prostora »nisu provođeni putem javnog natječaja, a poslove je obavljalo TD Urbano oglašavanje d.o.o«..
– Prvi ugovor zaključen je 7. srpnja 2011. godine, a 1. rujna 2016. godine zaključen je novi ugovor, na razdoblje od 5 godina (istek ugovora 1. rujna 2021. godine). Od 1. rujna 2021. godine, na snazi su aneksi postojećeg ugovora do provedbe javnog natječaja, stoji u odgovoru Autotroleja, uz napomenu kako je do sad prosječni godišnji prihod od oglašavanja iznosio oko 400 tisuća kuna. Koliki god bio, Autotrolej bi, u slučaju da spor konkurenata za oglasni prostor završi na sudu, mogao ostati bez ikakvog prihoda od oglašavanja, do okončanja sudskog postupka.




Zanimljiv detalj s dražbe bile su i same ponude. Povjerenstvo Autotroleja tražilo je da prisutne tvrtke daju ponude redoslijedom kako su prijavljene na licitaciju.
Predstavnici Infomedia Groupa, vlasnik Vedran Pušić i direktor zagrebačke podružnice tvrtke Željko Banjac, prvi su dali ponudu od 600 tisuća kuna godišnje, nakon čega su predstavnici Urbanog oglašavanja i Media busa dali ponude od 550, odnosno 500 tisuća kuna godišnje. Nakon njihovih ponuda, Pušić je samoinicijativno, iako je već prethodno dao najvišu ponudu, povećao ponudu svoje tvrtke na 750 tisuća kuna koja je na kraju i prihvaćena kao najviša.
No, priči tu nije kraj, jer je odvjetnica Urbanog oglašavanja, nakon završetka licitacije, izjavila kako se ta tvrtka poziva na odredbe dosadašnjeg ugovora prema kojima Urbano oglašavanje ima pravo prvenstva ako pristane isplatiti isti iznos godišnje zakupnine kao i tvrtka koja je ponudila najviše na dražbi.
Pušić i Banjac to su pravo osporili, tvrdeći da u slučaju tvrtki u javnom vlasništvu ne može postojati pravo prvenstva, kao i da je ugovor između Autotroleja i Urbanog oglašavanja istekao još prošlog ljeta, nakon čega je produžen aneksom.


Oblijepljeni tramvaji


Inače, njihova je tvrtka još za mandata Milana Bandića sa ZET-om sklopila ugovore o oglašavanju na zagrebačkim tramvajima i autobusima, ali prema medijskim napisima, ugovori su bili netransparentni, pri čemu je Infomedia Group oglase lijepila i na nove tramvaje, iako je natječajem bilo predviđeno isključivo postavljanje reklama na tramvaje starijih godišta, te za postavljanje i skidanje reklama koristila neprijavljene radnike iz BiH. Uz to, prema medijskim izvještajima, iako je natječajem bilo predviđeno da na tramvajima mora prevladavti plava boja, ni to nije ispoštovano, kao ni odredba da eventualne štete na boji, nakon skidanja reklama, snosi zakupac, već su to radili radnici ZET-a o trošku zagrebačkog javnog prijevoznika.


Ponudili najviše - Željko Banjac i Vedran Pušić iz banjalučke tvrtke Infomedia Group / Foto SERGEJ DRECHSLER

Ponudili najviše – Željko Banjac i Vedran Pušić iz banjalučke tvrtke Infomedia Group / Foto SERGEJ DRECHSLER



Pušić i Banjac takve navode odbacuju, iako je u više medija evidentirano kako su reklame lijepljene i na nove tramvaje. Na pitanje zbog čega su sami sebi podizali cijenu godišnjeg zakupa oglasnog prostora na 50 autobusa Autotroleja, kažu kako su željeli ponuditi fer cijenu.
– Smatramo da Grad Rijeka treba dobiti istu cijenu oglašavanja na gradskim autobusima kao i drugi gradovi u Hrvatskoj. Rijeka je do sada ubirala gotovo četiri puta manje od ostalih gradova. Grad Rijeka trpi štetu jer već devet mjeseci traje nezakonit ugovor. Želimo fer tržištnu utakmicu, u kojoj sudjelujemo u četiri države i više od četrdeset gradova. Što se tiče optužbi na naš račun, da smo došli iz Ženeve ili Frankfurta, bili bismo strani investitor koji je prepoznao Hrvatsku kao super zemlju za ulaganje. Kako dolazimo iz Banja Luke, nismo prihvaćeni od javnosti. U Zagrebu smo dali ponudu četiri milijuna kuna višu nego Urbano oglašavanje, na rok od pet godina, rekao je Pušić.
Renato Zubović, predstavnik Urbanog oglašavanja, tvrtke koja je 11 godina oglašavala na autobusima Autotroleja, ističe kako je koncept natječaja s licitacijom za fiksni iznos godišnjeg ugovora potpuno drukčiji i puno manje transparentan od dosadašnje prakse, u kojoj je uz fiksnu naknadu postojala i varijabilna, ovisno o prihodima zakupca oglasnog prostora.
– Na taj način Autotrolej je imao kontrolu nad partnerom i ubirao postotak, točnije 11 posto od svake reklame naših klijenata. Svaki ugovor i račun morali smo slati Autotroleju, a ako smo prelazili određeni prag, plaćali smo Autotroleju dodatni postotak od prihoda. Prvi natječaj u siječnju bio je koncipiran na taj način, no već drugi je bio samo s fiksnom naknadom, rekao je Zubović, koji je kazao kako su se dosadašnji godišnji iznosi koje je njegova tvrtka plaćala Autotroleju kretali između 500 tisuća i 700 tisuća kuna.
– Bitna je razlika i to što smo do sad imali na raspolaganju 123 autobusa, a sada samo pedeset, kaže Zubović.


Određeni rezovi


Prema njegovim riječima, s tvrtkom Infomedia Group prvi su se put susreli prije gotovo tri godine, na pozivu za ponude za oglašavanje na 50 tramvaja i 100 autobusa ZET-a.
– Na prvom natječaju dali smo najvišu cijenu, ali je ponuda odbačena. Na natječaju gotovo godinu dana kasnije, najvišu ponudu dala je Infomedia grupa, no tada smo od ZET-a dobili upute da se oslikavaju isključivo starija vozila i da mora prevladavati plava boja, uz to što trebamo plaćati troškove remize, električne energije i slično, zbog čega smo si morali ostaviti određene rezerve. U praksi smo vidjeli da se oslikavaju i novi, niskopodni tramvaji, da ne prevladava plava boja, počeli smo sumnjati u ispravnost ugovora ZET-a i Infomedia grupe i pokrenuli pravne radnje. Tražili smo presliku ugovora, dobili smo presudu koja nam daje to pravo, a kad ga proučimo, odlučit ćemo hoćemo li krenuti i u daljnje pravne postupke, rekao je Zubović koji je kazao kako će njegova tvrtka i u slučaju Autotrolejeve licitacije razmotriti sve pravne mogućnosti, u prvom redu već spomenuto pravo prvenstva, a ako treba, zaštitu potražiti i u sudskom postupku.
Tvrtka koju zastupa prvi je ugovor o oglašavanju sklopila s Autotrolejom još prije 11 godina na temelju poziva potencijalnim zakupcima, za mandata Željka Smojvera na čelu gradskog javnog prijevoznika.