Slučaj »Royal Romance«

Megajahtu blokiranu u Rijeci čuvaju zaštitari i policija: ‘Već je bilo prijetnji da će brod biti zapaljen…’

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Jahta je pripadala Viktoru Medvedčuku, ukrajinskom milijarderu i osobnom prijatelju Vladimira Putina



RIJEKA – Megajahta »Royal Romance«, vezana u riječkoj luci, blokirana je i do daljnjega joj je zabranjeno isplovljavanje, potvrdilo je za Novi list više različitih izvora.


Jahta je, službeno, do prije godinu dana pripadala Viktoru Medvedčuku, ukrajinskom milijarderu i osobnom prijatelju Vladimira Putina, glavnom eksponentu proruskih političkih snaga u Ukrajini koji je od lani do prije dva tjedna bio u kućnom pritvoru u Ukrajini, iz kojega je pobjegao i od tada mu se gubi svaki trag. Jahta je formalno prodana u ožujku prošle godine, no očito je da je hrvatske i europske vlasti i dalje povezuju s nekim od oligarha ili tvrtki kojima ovih dana europske i svjetske zemlje blokiraju imovinu, u sklopu sankcija Rusiji, zbog napada na Ukrajinu.


Upit o blokadi »Royal Romancea« uputili smo nadležnom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture iz kojeg nisu potvrdili ni demantirali da je ovom konkretnom plovilu zabranjeno isplovljavanje, ali je potvrđeno kako je odredba o zabrani napuštanja luka izdana za ukupno tri plovila povezana s osobama na listi sankcija, u trima hrvatskim lukama, među kojima je i Rijeka.


Zaštitar i policajac




– Obavještavamo Vas kako su s današnjim danom (srijeda, 16. ožujka, op.a.), u skladu s odredbama Zakona o međunarodnim mjerama ograničavanja i Zakona o lučkim kapetanijama, zbog osnovane sumnje u povezanost vlasnika jahte s osobama na sankcijskom popisu, za tri plovna objekta smještena u marini Betina, u ACI Skradinu te u Luci Rijeka, izdane mjere privremene zabrane korištenja i isplovljenja. Navedene jahte do opoziva mjera, odnosno do odluke koju mogu donijeti nadležna tijela, do daljnjega ne smiju napustiti mjesto na kojemu se nalaze. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture provjerava sve informacije i provodi potrebne aktivnosti, kao član međuresorne Stalne skupine za primjenu i praćenje provedbe međunarodnih mjera ograničavanja, a sukladno ovlastima Zakona o međunarodnim mjerama ograničenja i ostalih resornih zakona, odgovoreno je iz ministarstva.


Foto Marko Gracin


»Royal Romance« jučer je bio na svojoj uobičajenoj poziciji u riječkoj luci, a na brodu nisu bile vidljive nikakve aktivnosti, no u oči upada zaštitarska kućica postavljena na samoj rivi, pokraj broda, u kojoj odnedavno zaštitari stražare 24 sata dnevno. Članove posade koji su svi iz Hrvatske, nismo vidjeli na palubama, ali su, prema izjavama prisutnih građana, netom prije našeg dolaska obavljali uobičajene poslove čišćenja i pranja vanjskog dijela broda.


Za našeg boravka u luci, pokraj broda je prošetao i uniformirani policajac koji je zastao i kratko porazgovarao sa zaštitarom. Sam brod je, neuobičajeno, vezan na način da je bok broda oko četiri metra udaljen od rive na koju je privezan, a na krmenom dijelu je pristupna rampa podignuta visoko u zrak, što govori da su poduzete mjere kako bi se izbjegao bilo kakav mogući incident i pristup neovlaštenih osoba na palubu.


Putem društvenih mreža ranije su već upućene prijetnje prema brodu, među kojima i uznemirujući poziv da se brod zapali, zbog čega je »Royal Romance«, neslužbeno, već neko vrijeme pod pojačanim sigurnosnim nadzorom.


Pitanje sigurnosti


O policijskom postupanju oko jahte pitali smo i Policijsku upravu primorsko-goransku, iz koje nam je odgovoreno kako zaustavljanje, odnosno blokada plovila nije u njihovoj nadležnosti, a na pitanje o nadzoru jahte i okolnog područja kratko nam je odgovoreno kako – policija radi svoj posao


Zanimalo nas je i što se u ovakvim slučajevima blokade, odnosno zabrane isplovljavanja broda, događa s posadom. Moraju li ostati na brodu, je li im zajamčena isplata plaća za to vrijeme te tko će voditi brigu o sigurnosti broda i luke u slučaju da posada, iz bilo kojeg razloga, napusti brod, pitali smo Nevena Melvana, glavnog tajnika Sindikata pomoraca Hrvatske.


Foto Marko Gracin


– Detalje ovog slučaja zasad ne znamo, ali sigurno ćemo kontaktirati posadu ili oni nas. Prakse u ovakvim situacijama, kada se zabranjuje isplovljavanje jahti, dosad nema, ne samo u Hrvatskoj, nego ni na svjetskoj razini, o tome će se idući tjedan raspravljati i u Međunarodnoj pomorskoj organizaciji (IMO), a o svemu će se oglasiti i Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF). Ono što mogu reći je da su pomorci potpisali ugovore, u praksi, kada je riječ o jahtama, najčešće su to »off shore« tvrtke, a tvrtka im je dužna isplatiti plaće. Uz to, putem P&I kluba, odnosno osiguranja, trebaju imati zajamčenu isplatu tri plaće, ukoliko im ih ne isplati tvrtka za koju rade. Ukoliko unatoč svemu bude problema s isplatom plaća, Sindikat pomoraca i ITF će odraditi svoj posao, kao i u brojnim slučajevima do sada i naplatiti njihova potraživanja, kaže Melvan, dodajući kako, u slučaju da posada u nekom trenutku napusti brod, brigu o sigurnosti plovila preuzima tijelo koje je izdalo rješenje o zabrani isplovljavanja.


– Je li to sud, država, Lučka kapetanija, nije važno, oni u tom slučaju moraju voditi računa o brodu i sigurnosti, kaže Melvan.


Prijetnje nedopustive


Kada je riječ o sigurnosti, Neven Melvan ističe kako je nedopustivo da se brodu i pomorcima na njemu upućuju prijetnje u bilo kom obliku te da vlasti moraju poduzeti sve mjere kako ne bi došlo do ugrožavanja sigurnosti.


– To je potpuno nedopustivo. Ne smijemo dopustiti da se prijeti sigurnosti naših ili bilo kojih drugih pomoraca, samo zbog toga što rade svoj posao. Treba poduzeti sve što se može da oni budu sigurni, kaže Melvan.


»Royal Romance« u duljim ili kraćim periodima u riječkoj je luci vezan već nekoliko godina.