Poseban program

Međunarodne diplome za riječke gimnazijalce. Njihova matura bit će priznata i u inozemstvu

Ingrid Šestan Kučić

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Specifičnost dvogodišnjeg programa za učenike 3. i 4. razreda je izvođenje nastave na engleskom jeziku, velika sloboda izbornosti predmeta, kao i međunarodno priznata diploma na svim sveučilištima



RIJEKA – Kao kandidat za program međunarodne diplome, IB – International Baccalaureate, Prva riječka hrvatska gimnazija nalazi se u završnoj fazi autorizacije za uvođenje dvogodišnjeg programa namijenjenog učenicima 3. i 4. razreda gimnazije.


Zadovolji li Riječka gimnazija i tu posljednju fazu do kraja ožujka, mogla bi postati treća škola u Hrvatskoj i prva u Primorsko-goranskoj županiji s licencom za IB program. Riječ je o programu koji ima dugu tradiciju i široku rasprostranjenost u svijetu te jedan od najpriznatijih kurikuluma. Program daje i najprepoznatiju srednjoškolsku diplomu na svjetskim sveučilištima, a Riječka je gimnazija korak do upisa prve generacije učenika koji bi od iduće školske godine mogli postati dio više od 3.600 škola u 146 država s više od milijun učenika koje pohađaju IB program.


Navodeći kako je specifičnost programa izvođenje nastave na engleskom jeziku, velika sloboda izbornosti predmeta, kao i međunarodno priznata diploma na svim sveučilištima, ravnateljica Prve riječke hrvatske gimnazije Jane Sclaunich kaže da je škola već dobila zeleno svjetlo Ministarstva znanosti i obrazovanja za provođenje programa.


Studij u inozemstvu




– Trenutno smo u posljednjoj fazi autorizacije za uvođenje novog programa. Imali smo nekoliko autorizacijskih posjeta kroz koji su procjenjivani svi segmenti škole, a ovoj završnoj fazi prethodile su tri godine priprema, kaže ravnateljica.


Ta je priprema podrazumijevala ne samo usklađivanje s IB standardima, već i pripremu programa te edukaciju nastavnika i njihovo licenciranje, a Sclaunich kaže da se škola za uvođenje međunarodnog programa odlučila iz razloga što svake godine dvadeset posto učenika odlazi na studij u inozemstvo. Međunarodna diploma bitno će im olakšati odlazak na inozemno sveučilište, a program će biti otvoren za sve učenike sa šireg riječkog područja.


– Međunarodna matura bit će im priznata u cijelom svijetu, tako i u Hrvatskoj, a na taj način učenici koji žele nastaviti obrazovanje na inozemnim sveučilištima bit će oslobođeni prevođenja i nostrifikacije dokumenata, kaže ravnateljica.


U Hrvatskoj su dosad IB program uvele varaždinska gimnazija, za koju Sclaunich kaže da je pružila podršku Riječkoj gimnaziji te zagrebački MIOC, a bez financijske potpore Primorsko-goranske županije koja već tri godine izdvaja sredstva za uvođenje programa, IB program se ne bi mogao realizirati.


Matura u IB programu

Iako im nije u obaveznoj satnici, budućim polaznicima ponudit će se i predmet hrvatskog jezika koji će moći polagati i na maturi.


I sama matura u IB programu razlikuje se od hrvatskog obrazovnog sustava jer učenici neće morati polagati državnu maturu, već međunarodnu koja će se pisati prema standardiziranim testovima u isto vrijeme kada će biti i u drugim državama koje provode IB program.

Prijemni ispiti


Prema standardu koji nalaže IB, na prijemnim će se ispitima tražiti znanje engleskog jezika i matematike, a kandidati će morati proći i motivacijski intervju. Sam program školovanja bitno se razlikuje od hrvatskog školskog sustava, jer ga karakterizira velika izbornost, čime se učenici usmjeravaju na njihov budući odabir i nastavak školovanja. Već prilikom samog upisa velika se pažnja posvećuje upravo profesionalnom usmjeravanju učenika, a sam program nema u fokusu samo akademsku uspješnost učenika, već i razvoj učenikove osobnosti.


Kurikulum se sastoji od šest područja visoke ili standardne razine, a učenici moraju odabrati po jedan predmet iz svakog područja. Predmeti se odnose na jezike, društvene studije, eksperimentalnu znanost i matematiku. Tri se predmeta uče na višoj razini, što je 240 sati predavanja, a ostala tri uče se na standardnoj razini, što uključuje 150 sati predavanja.


Uz predmete iz kojih se ocjenjuju, učenici će morati odraditi i dio programa koji se odnosi na kreativnost, aktivnost i pružanje podrške u zajednici. Tako će biti dužni u dvije godine obrazovanja provoditi kreativan projekt, izabrati sportsku aktivnost kojom će se baviti te ostvariti projekt u zajednici kroz koji će joj biti na usluzi. U tim područjima učenici se neće ocjenjivati, ali ako ne prođu taj dio, neće moći pristupiti obaveznim ispitima. Što se ostale nastave tiče, ona je primarno projektna i laboratorijska. Kemija se ne uči kroz predavanja, već isključivo u laboratoriju, a u svim predmetima daleko je veći naglasak na praktičnom, nego na teorijskom radu.