Europska prijestolnica kulture

Još ne znamo koliko je točno stajao najam pozornice i opreme za otvorenje EPK: Otkud razlika od 400 tisuća kuna?

Orjana Antešić

Svečanost otvorenja EPK / Foto Roni BRMALJ

Svečanost otvorenja EPK / Foto Roni BRMALJ

Tvrtki Rijeka 2020 uputili smo pitanje da nam pojasne kako je nastala razlika od četiristotinjak tisuća kuna za najam pozornice i opremu za svečanost otvorenja EPK u riječkoj luci, no odgovor nismo dobili



RIJEKA – Dok pročelnik Odjela za kulturu Grada Rijeke, ali i predsjednik Nadzornog odbora u tvrtki Rijeka 2020, Ivan Šarar priča o »nadstandardima« u izvještavanju kako se troše proračunska sredstva, još i dan-danas teško je odgonetnuti koliko je zapravo koštao sporni najam glavne pozornice i kompletna audiovizualna oprema za svečanost otvorenja EPK u riječkoj luci 1. veljače.


Možda do točnog odgovora dođu istražna tijela, ako se opet ne pokaže da su kaznene prijave protiv šestero zaposlenika Rijeka 2020 bile još jedan igrokaz u predizborne svrhe, umjesto početak propitivanja što se krije ispod vrha ledenog brijega.


Dakle, za potrebe ovog diskursa na cijelu priču ostavit ćemo potpuno po strani što je, kako se tvrdi u policijskoj kaznenoj prijavi, odabrana novosadska tvrtka Studio Berar Rental trebala biti diskvalificirana iz natječaja. Ostavit ćemo po strani i činjenicu, koju je priznala i direktorica Rijeke 2020 Emina Višnić, da su policijski istražitelji još sredinom veljače pokucali na vrata ove gradske tvrtke i tražili dokumentaciju vezanu za sporni natječaj, dok su iz Rijeke 2020 istovremeno, na naše novinarske upite, nastojali minorizirati posljedice odluke Državne komisije za kontrolu javne nabave (DKOM) koja je poništila odluku o odabiru Studija Berar.


Pravdanje troškova




Kao što je poznato, a vidljivo je i iz zapisnika o otvaranju i valorizaciji ponuda, koji je potpisalo onih šestero članova povjerenstva, Studio Berar rental dao je ponudu na 1.568.800 kuna, a kako je riječ o gospodarskom subjektu koji dolazi iz druge države, odnosno nema nastan u Hrvatskoj, u ovom slučaju nema PDV-a. Svakako nije za izostaviti ni činjenicu da se kod planiranja ove javne nabave taman nekako i bilo računalo na ovaj iznos. Sada na scenu valja ubaciti činjenicu da je pripremu dokumentacije, podloge i specifikacije za ovaj natječaj radila firma Odličan hrčak iz Beograda koja je tvrtki Rijeka 2020, za sve što su je angažirali na programu otvaranja EPK, ispostavila račune na ukupno nešto više od milijun kuna.


Ostrogović: Obersnel politički odgovoran

Predsjednik Kluba vijećnika HDZ-a Josip Ostrogović je podsjetio da je Vlada svoj dio obveza prema Rijeci izvršila kada je riječ o transferu novca za projekt EPK.
– U izvješću Državne revizije za 2018. godinu jedan poseban dio odnosi se na tvrtku Rijeka 2020. Na to smo upozorili riječkoga gradonačelnika koji je po običaju minorizirao prigovore državnih revizora, ali i nas kao gradskih vijećnika. Državni revizori prigovorili su da su se javna sredstva trošila netransparentno i »nenamjenski«, a nisu slana ni izvješća koja su trebala biti poslana. Da se to na vrijeme korigiralo, možda ne bi došlo do dvojbi u vezi s provedbom spornog natječaja zbog kojega je policija podnijela kaznenu prijavu. Ako su navodi iz kaznene prijave točni, a što će se utvrditi u proceduri koja slijedi, sigurno nisu odgovorni članovi povjerenstva, već odgovornost snose čelni ljudi poduzeća Rijeka 2020, ali i pročelnik Odjela gradske uprave za kulturu Ivan Šarar i gradonačelnik Vojko Obersnel. Ne želimo ništa prejudicirati, ali da se neprofesionalne stvari događaju u gradskoj tvrtki za provedbu jednog od najvažnijih riječkih projekata, događaju se. Ima li u cijeloj priči kaznene odgovornosti, pokazat će istražni postupak, ali politička odgovornost aktualnog gradonačelnika i njegovih suradnika je nedvojbena, ocijenio je Ostrogović.


U specifikaciji troškova svakog pojedinog programa tog 1. veljače, koju je od Emine Višnić i tvrtke kojoj je na čelu naknadno zatražio gradski vijećnik Zvonimir Peranić, pod stavkom »Najam, montaža i demontaža: glavna pozornica s krovom, zvuk na glavnoj pozornici, ozvučenje na glavnoj pozornici i u prostoru cijele luke, scenska rasvjeta glavne pozornice, instalacija Galeb kod pozornice, LED ekrani u luci«, međutim, naveden je iznos od 2.072.751,20 kuna, što je oko 400.000 kuna više od iznosa ugovora koji je već bio potpisan sa Studijom Berar Rental. U cijelom tom gordom nizanju aktivnosti po svakoj pojedinoj stavci čovjek se teško snađe i lako pogubi, no zato su se brzo snašli oni koji su konkurirali (i izgubili) na tom natječaju.


Naš sugovornik tvrdio je da je riječ o u dlaku istom projektnom zadatku i istim poslovima iz spornog natječaja. Zato smo prema Rijeci 2020 uputili pitanje da nam pojasne o čemu je riječ i temeljem čega je nastala ta razlika od četiristotinjak tisuća kuna. Tim više što se, kako je ukazao naš sugovornik, zbog loših vremenskih prilika tog 1. veljače u riječkoj luci moralo odustati od nekih prvotno predviđenih instalacija, kao što je LED ekran na tri barže. Pitanje smo poslali, no odgovora ni nakon više mjeseci nismo dobili.


Glede pročelnika Šarara i nadstandarda u izvještavanjima kako se troše proračunska sredstva koje su se u njegovom odjelu »ambiciozno« odlučili uvesti, uistinu je teško dokučiti o čemu on to točno govori, pogotovo nakon što državni revizori u svom nalazu riječkog proračuna za 2018. godinu konstatiraju, primjerice, kako je to Grad tvrtki Rijeka 2020 prenosio sredstva na temelju ugovora o subvencijama, u ukupnom iznosu 13.708.500 kuna.


– Sredstva su prenesena u mjesečnim iznosima na temelju ispostavljenih zahtjeva za isplatom bez priloženih računa, ugovora i druge dokumentacije koja je bila temelj za pravdanje troškova. Na zahtjev Državnog ureda za reviziju, Grad je u svibnju 2019. zatražio, a trgovačko društvo je dostavilo četiri izvještaja o realizaciji za sredstva iz državnog proračuna u kojem su opisane navedene aktivnosti bez financijskih iznosa. Iz navedenih izvještaja nisu vidljivi troškovi programa EPK 2020 na način kako je utvrđeno Prijavnom knjigom (troškovi programa, promocija i marketing, plaće i drugo). Iz navedenog proizlazi da nisu uspostavljeni učinkoviti sustavi kontrole praćenja realizacije navedenog Programa, ističe Državna revizija.


Ministarstvo kulture


Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek jučer, kako je navela, nije mogla komentirati kaznenu prijavu vezanu uz navodno pogodovanje novosadskoj tvrtki u projektu Rijeka 2020. – Europska prijestolnica kulture, upozorivši kako je taj projekt pod isključivom nadležnošću Grada Rijeke.


– Pravila su takva da je Rijeka potpuno autonomna u osmišljavanju programa. Mi ni na koji način ne ulazimo u nadzor ili reviziju troškova. Mi smo se kao Vlada obvezali osiguravati određena sredstva u određenoj dinamici, a taj projekt ima svoj model nadzora, trošenja, revizije, koji je europski i neovisan, izjavila je Obuljen Koržinek, apostrofiravši kako projekt kompletnu reviziju prolazi tek nakon što bude završen, dodala je ministrica.



No, je li baš tako, da njezino ministarstvo nema ništa s tim? Prema Državnoj reviziji baš i ne. Konstatirajući kako je tijekom 2017. i 2018. iz državnog proračuna Gradu Rijeci za program EPK doznačeno ukupno 32,8 milijuna kuna, od čega je Ministarstvo kulture isplatilo 22,8, a Ministarstvo turizma 5 milijuna kuna, revizori su utvrdili kako »Grad nije izvještavao nadležna ministarstva o izvršenju programa, što je trebao učiniti u skladu s odredbama ugovora o financiranju zaključenim s Ministarstvom kulture i Ministarstvom turizma«. Prema navedenim odredbama ugovora, zaključuje se u revizorskom izvješću, Grad Rijeka se obvezao dostavljati izvještaje o izvršenju programa, kao i podatke o ukupno ostvarenim prihodima i izvršenim rashodima na realizaciji programa. Nije poznato da je itko iz tih ministarstava reagirao i prozvao Grad Rijeku zbog toga.