Odlasci dugogodišnjih zakupaca

Istražili smo što se to događa s poslovnim prostorima na Korzu: H&M odlazi, McDonald’s ipak ostaje

Marinko Glavan

Najkasnije do konca rujna, H&M će otići iz »Karoline« / Foto Marko Gracin

Najkasnije do konca rujna, H&M će otići iz »Karoline« / Foto Marko Gracin

Zavrzlama sa zakupcima proizašla je, čini se, iz gradske odluke o promjeni uvjeta za davanje u zakup poslovnih prostora, kojom je povećana cijena najma prostora na što, čini se, dio zakupaca ne želi pristati



RIJEKA – Lanac trgovina H&M zatvara svoju prodavaonicu u gradskom prostoru na Korzu, a iz također gradskog prostora u Adamićevoj, u kojemu radi već 20 godina, do sad je već trebala iseliti i poznata belgijska pivnica Brasserie AS, dok će lanac brze prehrane McDonald’s ostati u prostoru na Trgu Republike Hrvatske u centru grada, iako tvrtka Globalna hrana, koja je nositelj franšize McDonald’s za područje Republike Hrvatske, nije izlicitirala zakup na javnom natječaju, na koji se nije ni mogla javiti zbog dugovanja prema Gradu, ali je nakon provedenog natječaja preuzela tvrtku Royal Catering, novog zakupnika atraktivnog prostora u samom centru grada, pa će zahvaljujući tom »manevru« ostati u dosadašnjem prostoru. Pivnica AS od grada je već dobila nalog za iseljenje iz prostora, a hoće li i kada iseliti, upitno je. Vlasnik tvrtke koja je izlicitirala prostor je osoba koja dijeli prezime i adresu s vlasnikom uslužnog obrta »AS« Željkom Delićem koji kaže kako nema namjeru iseliti iz prostora.


Željko Delić / Foto VEDRAN KARUZA

Željko Delić / Foto VEDRAN KARUZA


 


Zavrzlama


Cijela zavrzlama sa zakupcima proizašla je, čini se, iz gradske odluke o promjeni uvjeta za davanje u zakup poslovnih prostora, kojom je povećana cijena poslovnih prostora na što, čini se, dio zakupaca ne želi pristati.





Upit o odlasku poznatih i dugogodišnjih zakupnika poslovnih prostora u vlasništvu Grada Rijeke gradskoj smo upravi poslali nakon što smo neslužbeno saznali da odlaze iz dosadašnjih, redom vrlo atraktivnih poslovnih prostora u najstrožem središtu grada. Zanimalo nas je zbog čega ugovori s višegodišnjim zakupnicima nisu produljeni, kao i tko su novi zakupci poslovnih prostora. Prema odgovoru iz gradske uprave, H&M je odlučio da se neće javljati na natječaj za prostor u zgradi poznatoj kao Karolina, a vlasnik Brasserie AS nije se javio na natječaj.
Uslužni obrt AS koji upravlja pivnicom u Adamićevoj, a vlasnik mu je Željko Delić, na dan 25. kolovoza imao je, prema odgovoru iz gradske uprave, evidentirano dugovanje u iznosu od 53.945,93 kuna.


Hennes & Mauritz se nije prijavio na natječaj


U slučaju H&M-a, iz gradskog Odjela za gospodarenje imovinom objašnjavaju kako je poslovni prostor na adresama Korzo 7, 9 i 11 bio predmet javnog natječaja u travnju, svibnju i srpnju ove godine, za djelatnost trgovine na malo u nespecijaliziranim prodavaonicama, s asortimanom koji čine odjeća, obuća, modni dodaci, sunčane naočale, kozmetički i toaletni proizvodi, po početnoj cijeni od 20,34 eura po čevornom metru.
– Dana 30. lipnja 2021. godine trgovačko društvo H&M, Hennes & Mauritz, se putem odvjetničkog ureda e-mailom obratilo Gradonačelniku sa zamolbom za ostanak u predmetnom poslovnom prostoru do 30. rujna 2021. godine, uz plaćanje zakupnine i drugih troškova vezanih za predmetni poslovni prostor. U istom navode da je trgovačko društvo H&M Hennes & Mauritz odlučilo da se neće prijaviti na natječaj za zakup predmetnog poslovnog prostora, odnosno da će zatvoriti poslovnicu koja posluje u predmetnom poslovnom prostoru zaključno do 5. rujna 2021. godine. Također navode da će, ukoliko se u međuvremenu izlicitira predmetni poslovni prostor, isti predati Gradu Rijeci u roku određenom Odlukom o zakupu kojom se on predaje u posjed najpovoljnijem natjecatelju prije 30. rujna, u roku koji odredi Grad Rijeka, ali ne kraćem od 15 dana, stoji u odgovoru Odjela za gospodarenje imovinom, uz napomenu kako će novi natječaj biti raspisan nakon primopredaje navedenih poslovnih prostora te kako H&M nema dugovanja prema Gradu.

 


– Isto se odnosi na zakupninu za srpanj i kolovoz 2021. godine, za poslovne prostore na adresama Adamićeva 26 i Nikole Tesle 1/A. Od tog iznosa, dug za zakupninu za poslovni prostor koji koristi na adresi Adamićeva 26 iznosi 43.980,07 kuna. Ukoliko isto ne bi bilo podmireno nakon zaprimanja opomene zbog nepodmirenja dugovanja, Grad Rijeka raspolaže sredstvima osiguranja plaćanja – bjanko zadužnicama putem kojih će se realizirati naplata – ističu iz Odjela za upravljanje imovinom.


Prepiska


Prostor pivnice je, zbog nemogućnosti produljenja ugovora, također oglašen putem javnog natječaja, a 15. srpnja održana je licitacija na kojoj je prostor izlicitiralo trgovačko društvo D.E.L. Tours iz Rijeke, dok se dosadašnji zakupnik nije javio na natječaj.


 Nije poznato kada će se riješiti prijepor oko zakupnika prostora u kojem se sada nalazi pivnica Brasserie AS / Foto Vedran KARUZA

Nije poznato kada će se riješiti prijepor oko zakupnika prostora u kojem se sada nalazi pivnica Brasserie AS / Foto Vedran KARUZA



– Dana 23. srpnja 2021. godine dosadašnji zakupnik pozvan je da preda predmetni poslovni prostor, a budući da je isti dana 19. srpnja 2021. godine dostavio Izjavu kojom se obvezao predati Gradu Rijeci u posjed predmetni poslovni prostor na adresi Adamićeva 26, slobodan od osoba i stvari, u roku od 15 dana od dana donošenja Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora te da je upozoren da je dostavljenom solemniziranom Izjavom dao svoju izričitu suglasnost da ukoliko u navedenom roku ne preda prostor Gradu, da Grad Rijeka može slobodno ući u posjed predmetnog prostora i da se unaprijed slaže da takav ulazak Grada ne predstavlja protupravno i samovlasno smetanje posjeda te da se odriče prava sudske zaštite posjeda, odnosno pokretanja parnice radi smetanja posjeda. Isto tako, navedenom Izjavom dao je suglasnost da na svoj trošak Grad isprazni prostor od zatečenih stvari i da se unaprijed slaže da isto ne predstavlja protupravno i samovlasno oduzimanje stvari. Dana 3. kolovoza 2021. godine dosadašnjem zakupniku Željku Deliću poslana je požurnica za predaju predmetnog poslovnog prostora, a dana 23. kolovoza 2021. godine dopis u kojem se napominje da su se ostvarili svi uvjeti za stupanje Grada Rijeke u posjed predmetnog poslovnog prostora, a iz kojeg razloga Grad Rijeka traži hitno postupanje da se u roku odmah preda prostor u posjed Gradu Rijeci. Također, Grad Rijeka je u postupku sklapanja ugovora o zakupu s novim zakupnikom koji je u međuvremenu tražio zamjenu sredstva osiguranja plaćanja određenih Odlukom o davanju u zakup poslovnog prostora od dana 15. srpnja 2021. godine, a rok za sklapanje istog je 30. kolovoza 2021. godine, stoji u odgovoru gradske uprave iz koje nismo dobili objašnjenje znači li to da će Grad novom zakupniku morati platiti obeštećenje zbog toga što nije mogao na vrijeme useliti u prostor u Adamićevoj, kao ni o kolikom je eventualno iznosu riječ.


Izmijenjene odluke


Uvidom u Sudski registar, vidljivo je da je osnivač tvrtke D.E.L.Tours Anton Delić, prijavljen na istoj adresi na kojoj je prijavljen i vlasnik Uslužnog obrta AS Željko Delić.



Željko Delić nam je pak u telefonskom razgovoruL rekao kako je Anton njegov sin, ali i da tvrtka D.E.L. Tours neće sklopiti ugovor s Gradom, kao i da on kao dugogodišnji uredni zakupnik nema namjeru izaći iz prostora.



– Radimo na ovoj lokaciji već 20 godina, a ako i postoji taj dug za srpanj i kolovoz, to je moguće jedino ako je nešto promaklo za vrijeme godišnjih odmora i bit će plaćeno već danas. Neću izaći iz prostora jer sam u njemu dvadeset godina uredno poslovao i plaćao zakupninu te uložio preko pola milijuna eura, da bi mi Grad dao Izjavu koju sam potpisao o izlasku iz prostora ako ga ne izlicitiram, no na toj izjavi je bila navedena samo djelatnost restorana, a oni su naknadno dodali i djelatnost barova, čime početna cijena dvostruko raste. Isto tako, u veljači ove godine su promijenili Odluku o uvjetima i postupku javnog natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora kojom je do tad bilo propisano da se za prostore do 100 četvornih metara plaća sto posto cijene, a za veće se prostore cijena umanjuje. Sada je to povećano na 500 kvadrata. Bili bismo i na to pristali, ali sada su za ovaj prostor dodali i djelatnost barova, čime početna cijena raste dvostruko. Kome je u Gradu u interesu da uništi poštenog zakupca koji uredno plaća sve svoje obaveze punih dvadeset godina i kome se želi dati taj prostor. Čekat ću iduću licitaciju i na nju ću se ponovo javiti, a do tada nemam namjeru izaći iz prostora – kaže Delić.


Očišćen dug


Zanimljiv je slučaj McDonald’sa, gdje se dosadašnji zakupnik nije javio na natječaj, što nije ni mogao zbog dugova, prema odgovoru iz gradske uprave, ali je nakon natječaja objavio da preuzima tvrtku Royal Catering koja je prostor izlicitirala. Za prostor McDonald’sa natječaj je bio objavljen 1. srpnja, budući da dosadašnji zakupnik, tvrtka Globalna hrana, nije zadovoljavao uvjete za obnovu ugovora o zakupu, sukladno izmjenama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora koje su na snazi od 2018. godine.


Nema straha, McDonald’s i dalje ostaje na Korzu / Foto Marko Gracin

Nema straha, McDonald’s i dalje ostaje na Korzu / Foto Marko Gracin



– Navedenim izmjenama propisano je da se isključivo za poslovne prostore koji su dani u zakup putem javnog natječaja može po isteku ugovora ponuditi sklapanje novog ugovora o zakupu, na određeno vrijeme, bez provođenja javnog natječaja, na rok od pet godina pod istim uvjetima postojećem zakupniku ako je to ekonomski opravdano, odnosno ako je mjesečni iznos zakupa veći od cijene zakupnine po odluci jedinice lokalne samouprave, za djelatnost koju zakupnik obavlja temeljem ugovora o zakupu, i to na pisani zahtjev zakupnika, stoji u odgovoru Odjela za upravljanje imovinom. Objašnjenje je kako je Grad, u suprotnom, obavezan raspisati novi javno natječaj za prostor, a zakupnik, ukoliko želi ostati u prostoru do okončanja natječaja, mora potpisati izjavu kojom Gradu daje suglasnost da slobodno uđe u posjed poslovnog prostora ako ne bude utvrđen najpovoljnijim natjecateljem u postupku javnog natječaja te da pristaje snositi sve troškove oslobađanja poslovnog prostora od stvari, kao i plaćati naknadu u visini ugovorene zakupnine za korištenje poslovnog prostora za svo vrijeme trajanja javnog natječaja, odnosno do ispražnjenja poslovnog prostora ili sklapanja ugovora o zakupu s Gradom.


Preuzimanje tvrtke


Prema odgovoru Odjela, Globalna hrana takvu je izjavu potpisala, nakon čega se tvrtka prijavila na natječaj raspisan 1. srpnja, no nije imala uvjeta pristupiti licitaciji radi evidentiranog dugovanja prema Gradu. Prostor je izlicitirala tvrtka Royal Catering, registrirana u Rijeci za djelatnost restorana i objekata za pripremu i usluživanje hrane, odnosno restoran brze prehrane, po cijeni od 12 eura po čevornom metru.
No, nedugo potom, Grad Rijeka zaprimio je obavijest zakonskog zastupnika Royal cateringa da je pokrenut postupak kojim Globalna hrana preuzima vlasništvo nad Royal cateringom, te će shodno tome, McDonald’s nastaviti s poslovanjem na dosadašnjoj adresi. Uvidom u sudski registar utvrdili smo kako je Globalna hrana zaista, od 18. kolovoza ove godine, upisana kao osnivač Royal cateringa. Inače, osnivač Globalne hrane je poznati poduzetnik Georg Gavrilović.
Gradskoj upravi postavili smo pitanje o visini duga tvrtke Globalna hrana prema proračunu, no odgovoreno nam je kako ova tvrtka, na dan kad smo poslali upit, odnosno prošlog tjedna, više nije imala dugova prema Gradu.