Lučka uprava Rijeka

Infrastrukturni zamah smješta obalni dio grada u prvi plan: Evo što se sve planira graditi u riječkoj luci

Marinko Glavan

Postojeći terminal nije dovoljan za prihvat većih brodova / Arhiva NL

Postojeći terminal nije dovoljan za prihvat većih brodova / Arhiva NL

Najstariji dio riječke luke, terminal za generalni teret, proširit će se na Praškoj obali dobivajući novi prostor za veće brodove. Skladišta Metropolis, dio naše industrijske baštine, dobit će novu upotrebljivost, a prsten novih cestovnih i željezničkih prometnica ubrzat će promet tereta i ljudi u skladu s vremenom koje dolazi



Lučka uprava Rijeka nositelj je ili sudionik velikog broja infrastrukturnih projekata koji mijenjaju lice Rijeke. Najveći i najpoznatiji su svakako novi kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali, za koji je nedavno sklopljen koncesijski ugovor s Rijeka Gatewayom, zajedničkom tvrtkom APM Terminalsa i Enna Logica, kao i buduća marina u Porto Barošu, gdje je koncesionar ACI Gitone, tvrtka u vlasništvu ACI-ja i njemačke grupacije Lürssen.



Osim ova dva projekta, o kojima je već mnogo toga napisano i izrečeno, a uz njih su vezani i brojni drugi, poput izgradnje ceste D-403 ili novog multimodalnog željezničkog terminala, još jedan projekt Lučke uprave, izgradnja nove operativne obale na Praškom pristaništu, imat će značajan i dalekosežan učinak na transformaciju Rijeke.


Promjene u gradu


Procijenjena vrijednost ovog projekta je oko 100 milijuna eura, no njegova je važnost kako za luku, tako i za grad, daleko veća.
Važnost proširenja Praškog pristaništa prepoznali su i u Europskoj komisiji, kao i u Vladi Republike Hrvatske. Prije desetak dana Vlada je Lučkoj upravi dala suglasnost za sklapanje ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava iz Instrumenta za povezivanje Europe u iznosu od 1,8 milijuna eura za projekt »Studije za nadogradnju infrastrukture luke Rijeka – proširenje Praškog pristaništa«. Riječ je o pedeset posto bespovratnih sredstava iz EU-a od ukupno predviđenih troškova izrade studije, dok će preostalih pedeset posto financirati sama Lučka uprava Rijeka.
– Glavni cilj Projekta je dovršiti studije o radovima na proširenju Praške obale koja će pridonijeti razvoju osnovne infrastrukture na Terminalu za generalni teret u luci Rijeka. Taj će korak generirati potrebne uvjete za povećanje operativne površine kako bi se omogućilo pristajanje većih plovila i iskrcaj, odnosno ukrcaj tereta, kao i poboljšala povezanost pomorskog i željezničkog prometa u luci Rijeka, uz analizu potreba za opskrbom energije na kopnu, stoji u obrazloženju odluke Vlade.
Dugoročni učinci ovog projekta bit će još značajniji, budući da se ne odnose isključivo na luku i lučko poslovanje, već dobrim dijelom i na grad i njegove stanovnike.


Ribarski brodovi u Lučici Torpedo




Lučka uprava Rijeka intenzivno priprema i projekt dogradnje i uređenja Lučice Torpedo koja je po Pravilniku o redu u luci definirana kao ribarska luka. U prvoj fazi, vrijednost projekta procijenjena je na pet milijuna eura, a njime bi napokon bio trajno riješen problem priveza za ribarske brodove u Rijeci, kao i prekrcaja ribe s njih na vozila za daljnji transport. Predstavnici Lučke uprave o ovoj su ideji već u više navrata razgovarali s predstavnicima ribara koji su vrlo zadovoljni predloženim projektom.
Prva ispitivanja pokazala su, ističu iz Lučke uprave, da je Lučica Torpedo sigurnija nego što se do sada mislilo, po pitanju zaštite od vjetra i valova, a prema Idejnom građevinskom rješenju proširenja ribarske luke Torpedo u Rijeci, predviđa se i produženje glavnog lukobrana i izgradnja dodatnog unutarnjeg lukobrana, kao i produbljenje mora unutar lučice. Ovim rješenjem ostvarila bi se još bolja zaštita vezova u unutrašnjosti luke, kao i sprečavanje zasipanja dijela s vanjske strane postojećeg unutarnjeg lukobrana. Financiranje projekta predviđeno je iz sredstava Ministarstva poljoprivrede i Uprave za ribarstvo, prema kojima će biti upućen prijedlog za sufinanciranje projekta rekonstrukcije tijekom iduće godine. S predstavnicima Uprave ribarstva već su održani inicijalni sastanci, a projekt su podržali Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i Grad Rijeka.

 


Koncesijski ugovor


Projektom izgradnje nove operativne obale u riječkoj luci na Praškom pristaništu, između Visinovog gata i Bratislavske obale, riječka će luka u svom središnjem dijelu, u samom gradu, dobiti otprilike pedeset tisuća četvorih metara novog višenamjenskog terminala za prekrcaj tereta. Kako koncesionaru tog dijela lučkog područja, Luci Rijeka d.d., ionako nedostaje slobodnog prostora za manipulaciju teretom, ovaj će projekt pridonijeti razvoju lučkog prometa u Rijeci, a predstavlja i glavni preduvjet za izdvajanje najvećeg dijela kompleksa lučkih skladišta Metropolis iz lučkog područja i njihove prenamjene u javne i poslovne svrhe, pri čemu bi Lučka uprava taj prostor predala na upravljanje Gradu Rijeci. Projekt je odobrilo Upravno vijeće Lučke uprave, potvrdila ga Vlada, a ima i snažnu podršku riječkoga gradonačelnika Marka Filipovića.
Ravnatelj Lučke uprave Denis Vukorepa najavio je kako će tijekom iduće godine trajati priprema projektne dokumentacije za proširenje Praškog pristaništa, a nakon toga će Lučka uprava aplicirati za dodjelu bespovratnih sredstava iz fondova Europske unije za samu realizaciju projekta. S proširenjem, odnosno izgradnjom novog platoa na Praškom pristaništu, prema najavama iz Lučke uprave, neće biti potrebe za mijenjanjem koncesijskog ugovora pa će koncesionar na pristaništu, kao i praktički čitavom lučkom bazenu Rijeka, ostati tvrtka Luka Rijeka d.d.


 Puno toga će se promijeniti u riječkoj luci kako bi prometna povezanost postala besprijekorna / Foto GORAN KOVAČIĆ/PIXSELL

Puno toga će se promijeniti u riječkoj luci kako bi prometna povezanost postala besprijekorna / Foto GORAN KOVAČIĆ/PIXSELL


 


Zaštićene zgrade


– Očekujemo da će sufinanciranje projekta biti odobreno te da ćemo tijekom 2023. godine raspisati natječaj za odabir izvođača radova koji će luci osigurati nov, prijeko potreban prostor za manipulacije teretom, a gradu izdvajanje Metropolisa iz lučkog područja i njegovu prenamjenu u skladu s prostornim planovima grada, kazao je Vukorepa.
Predsjednik uprave Luke Rijeka d.d. Duško Grabovac već je ranije istaknuo kako je riječ o iznimno značajnom projektu za tu tvrtku, jer u riječkom lučkom bazenu nedostaje prostora za manipulaciju generalnim teretom, bez obzira na brojne druge projekte kojima je cilj poboljšanje kvalitete lučke usluge.
Dio već godinama neiskorištenog kompleksa Metropolis, najbliži novom kontejnerskom terminalu na Zagrebačkoj obali, skladište broj 22, u obuhvatu je budućeg koncesijskog područja terminala i u njemu će, prema koncesijskom ugovoru, biti smješteni uredski i drugi prostori koncesionara, tvrtke Rijeka gateway, ali preostali dio ogromnog kompleksa, inače pojedinačno zaštićenog spomenika kulture, prema Generalnom urbanističkom planu Grada Rijeke može se koristiti u funkciji poslovnih prostora, kao i u javne i kulturne svrhe.
Za stavljanje Metropolisa u javnu funkciju, osim izdvajanja iz lučkog područja koje će biti moguće s proširenjem Praškog pristaništa, kompleks će biti potrebno povezati s mrežom gradskih prometnica kako bi se omogućio nesmetan pristup vozilima i pješacima.


Pješački most


Ravnatelj Lučke uprave Vukorepa, riječki gradonačelnik Filipović i ministar mora, prometa i infrastrukture već su ove godine najavili projekt izgradnje nastavka ceste D-403 koja će povezivati kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali s riječkom obilaznicom kroz lučko područje, uz Metropolis, sve do Trga Žabica u najužem centru grada. Ova će prometnica imati i puno veće značenje za gradski promet od povezivanja samog Metropolisa, jer će njome biti omogućen brz pristup s Rive, kao glavne prometnice u centru Rijeke, prema zapadnom dijelu riječke zaobilaznice, odnosno čvoru Škurinje, na način kako se od Rive, preko Delte i ceste D 404 može stići izravno do istočnog dijela obilaznice na čvoru Draga. Time bi riječko gradsko središte dobilo svojevrstan prsten brzih cesta, od obilaznice, preko Škurinja i D 403 te Metropolisa, do Rive i dalje, preko Delte i ceste D-404 ponovo do obilaznice i čvora Draga. Izgradnjom D-403 i ceste korz sadašnje lučko područje, Rijeka će, kako je istaknuo ministar Butković, postati jedan od gradova s najbolje riješenim sustavom gradskih prometnica u Hrvatskoj, ali i šire. Osim cestom, prema najavama iz Lučke uprave, kompleks Metropolis sa središtem će grada biti povezan i novim pješačkim mostom na Brajdi, iz Krešimirove ulice, preko željezničkih kolosijeka. Sličan je most, pamte stariji Riječani, postojao na istoj lokaciji, a koristili su ga lučki radnici za odlazak na posao i povratak kućama. Novi će most, na isti način, omogućiti pješačku komunikaciju budućim zaposlenicima i posjetiteljima kompleksa Metropolis.
Za sam kompleks u Gradu Rijeci planiraju prvenstveno poslovne svrhe, a dijelom i javne te za potrebe kulturnih djelatnosti. U Gradu računaju na suradnju sa subjektima koji već posluju ili će poslovati u riječkoj luci i u djelatnostima vezanim uz lučko poslovanje, uz otvorene sve opcije koje su u skladu s gradskom prostornoplanskom dokumentacijom.