36,5 milijuna dolara vrijedna novogradnja

‘3. maj’ dogovorio primopredaju: Brod ‘Algoma Intrepid’ 29. rujna u rukama kanadskog brodovlasnika

Orjana Antešić

»Algoma Intrepid« uskoro napušta riječko brodogradilište »3. maj« / Foto : M. GRACIN

»Algoma Intrepid« uskoro napušta riječko brodogradilište »3. maj« / Foto : M. GRACIN

Razloga za zadovoljstvo zasigurno imaju i u Ministarstvu financija, kojemu se uoči primopredaje vraćaju državna jamstva koja je Vlada izdala u rujnu prošle godine kako bi riječki škver mogao dobiti kredit



RIJEKA  U »3. maju« utanačili su s kanadskim brodovlasnikom datum primopredaje 36,5 milijuna dolara vrijednog broda, »Algoma Intrepid«. Trebalo bi to biti 29. rujna, kako je dogovoreno ovih dana s čelnim ljudima ove brodarske kompanije. Sam odlazak ovog samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutih tereta iz riječkog brodogradilišta planiran je u prvom tjednu listopada, odakle najprije ide na ukrcaj tereta i potom preko Atlantika do kanala Saint Lawrence, taman na vrijeme prije nego što zima zaledi i obustavi plovidbu tom rijekom i Velikim jezerima, na granici između SAD-a i Kanade.


– Lijepa je to priča koju smo uspješno priveli kraju, u ugovornim rokovima i na zadovoljstvo nas i brodovlasnika, kazao nam je direktor »3. maja« Edi Kučan, potvrdivši dogovoreni datum kada će ova trećemajska novogradnja biti predana Kanađanima.


Bez zastoja


Razloga za zadovoljstvo zasigurno imaju i u Ministarstvu financija, kojemu se uoči primopredaje vraćaju državna jamstva koja je, podsjetimo, Vlada izdala u rujnu prošle godine da bi riječki škver mogao dobiti kredit za završetak ovog broda u iznosu od 26 milijuna eura. Prema ugovoru koji je potpisan s kanadskom kompanijom Algoma, brod se plaća na primopredaji, a tim će novcem riječki škver zatvoriti kredit kod HBOR-a, državi se vraćaju jamstva, a od onog što ostane »3. maj« vratit će i dio ranijih obveza. Konkretno, riječ je o jednom dijelu prvog kredita od 150 milijuna kuna, koji su dobili u kolovozu prošle godine da bi uopće mogli pokrenuti proizvodnju.





Direktor Kučan ponosan je na činjenicu da se posao na brodu za Algomu odradio i kvalitetno i na vrijeme, upravo onako kako se i utanačilo kod potpisivanja ugovora 4. rujna prošle godine. A nije da je sve išlo glatko, počev od toga da je od trenutka kad je Vlada odobrila državna jamstva za završetak ovog broda, pa do realizacije te kreditne linije prošlo nešto više od mjesec dana. To je onda pomaklo i rokove koji su prvotno bili planirani za dobavu sve potrebne opreme koja se trebala ugraditi na ovaj brod. Podsjetimo, jedna od ključnih stavki bila je dobava čak dvjestotinjak kilometara kabela koji su se još trebali provući i pospajati na ovoj novogradnji, što automatski diktira cijeli proces opremanja. Prvi dio opreme tih kabela u riječki je škver stigao u drugoj polovici studenog prošle godine tako da su se radovi na opremanju ovog broda mogli početi zahuktavati tek koncem godine. A onda je uslijedio i proljetni lockdown uslijed pandemije koronavirusom, no u »3. maju« nije se zastalo s proizvodnjom niti jedan jedini dan.


Test položen


U kolovozu ove godine s »Algoma Intrepidom« otišlo se na dokovanje u »Viktor Lenac«, odmah potom i na probnu vožnju koja je protekla bez ikakavih većih problema. Bile su najave da će brod biti isporučen sredinom ovog mjeseca, no konkretan datum primopredaje uvijek je stvar dogovora između brodogradilišta i brodovlasnika, pa je u ovom slučaju na kraju utanačeno da to bude 29. rujna.
»Algoma Intrepid« drugi je brod koji je »3. maj« sagradio i isporučio Kanađanima. Prvi, pod nazivom »Algoma Innovator« već naveliko plovi Velikim jezerima. Riječ je o sister-shipovima, dizajniranima i građenima baš za plovidbu Velikim jezerima, u kojima Algoma isključivo operira, oba su nosivosti 24.900 tona, dugi su 198 i široki ravno 23,77 metara. »Algoma Intrepid« u more je porinut još početkom lipnja 2017. godine, a nekoliko mjeseci kasnije u javnost su počele izlaziti informacije koje su navijestile financijsku kataklizmu koja će se dogoditi u grupi Uljanik. Algoma je trebala graditi seriju od pet brodova, za četiri su ugovori morali biti raskinuti, a »Algoma Intrepid« bio je svojevrsni test za trećemajce koji su, pokazalo se, uspješno položili. Hoće li doći do realizacije još jedne novogradnje za Algomu, koja je u fazi gradnje na trećemajskom navozu, vidjet će se u dogledno vrijeme. Direktor »3. maja« Edi Kučan nedavno je bio potvrdio da su zainteresirani da, nakon »Intrepida«, dobiju i ovaj brod.