ODBOR ZA URBANIZAM

Predstavljeni alternativni načini financiranja Žabice: Filipović se boji HDZ-ovaca “i kad darove nose”

Damir Cupać

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Prijedlog da se izradi analiza financijskih opcija u kojoj bi projekt bio financiran europskim novcem, a za koji se raspisivanje javnog poziva očekuje početkom 2023., podržali su Adrijano Rogić (HDZ) i Marin Račič (NL Davora Štimca), a protiv su bili Sandro Vizler (PGS) i Marin Barać (SDP).



RIJEKA – Odbor Gradskog vijeća za urbanizam i prostorno planiranje nije prihvatio zaključak koji je predložio predsjednik tog radnog tijela Adrijano Rogić (HDZ) da se u svrhu izgradnje i financiranja novog autobusnog kolodvora na Žabici izradi studija izvodljivosti i napravi analiza financijskih opcija s obzirom na mogućnost da taj projekt bude financiran europskim novcem.


Za takav zaključak je uz Rogića glasao Marin Račić (Nezavisna lista Davora Štimca), protiv su bili Sandro Vizler (PGS) i Marin Barać (SDP), dok se gradski vijećnik Marijan Šegota (Most) nije pojavio na sjednici Odbora. Da se priprema spektakularna sjednica ovog radnog tijela, bilo je jasno čim su pozvani mediji da je poprate, a još jasnije kada je sala za sastanke bila pretijesna za razne riječke političke aktere, a stigli su i visoki gosti iz Zagreba koji su zaduženi za projekte koji se financiraju europskim sredstvima predvođeni ravnateljem Uprave za EU fondove i strateško planiranje u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Damirom Šoštarićem.


Javni poziv 2023.


​Rogić je kao predsjedavajući pojasnio da je obveza i dužnost radnog tijela gradskog parlamenta razmišljati i dati mišljenje o tom važnom riječkom projektu na čiju se realizaciju čeka više od 20 godina.




– Gradonačelnik Marko Filipović dao nam je prijedlog financiranja novog autobusnog kolodvora, a koji podrazumijeva prodaju zemljišta. Dužni smo razmisliti o alternativnim načinima financiranja, naveo je Rogić. Ravnatelj Uprave za EU fondove i strateško planiranje u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Damir Šoštarić najavio je da će novi operativni programi omogućiti financiranje takvih projekata do 2027. godine.



– Do sada smo imali mogućnost financiranja kolodvora, ali smo se odlučili preseliti ga u novi operativni program koji predviđa rekonstrukciju postojećih i gradnju novih kolodvora. Očekujemo da bi početkom 2023. godine bio objavljen javni poziv za takve projekte. Uvjeti za financiranje bit će zrelost samih projekata, riješena procedura kada je riječ o zaštiti okoliša. Programom dodjele državnih potpora predviđeno je osiguravanje do 20 milijuna eura, a ako je riječ o višem iznosu, on prolazi provjeru. U studiji projekta treba odvojiti troškove za kolodvor, pojasnio je Šoštarić, naglasivši da je itekako izvedivo da se bespovratnim sredstvima sufinancira realizacija projekta Zapadna Žabica jer Rijeka ima mogućnost kandidirati takav projekt na javni poziv. On je obećao da će javni poziv biti sigurno raspisan budući da su autobusni kolodvori ovaj put određeni kao indikatori što jamči da je novac osiguran. Gradski vijećnik HDZ-a Josip Ostrogović pitao je Šoštarića je li točno da je Grad Rijeka kandidirao projekt autobusnog kolodvora, ali da je to odbijeno i da tako piše u materijalu za Gradsko vijeće.


– Nismo raspisivali javni poziv u to vrijeme pa projekt nije mogao biti prihvaćen. Imali smo sastanak 2018. godine, ali nije bilo prijave jer nije bilo javnog poziva. Kolodvor se može financirati sa sto posto sredstava, ako su troškovi prihvatljivi. Sredstva se mogu dobiti i za gradnju garaže, ali ne u punom iznosu, a mogu se osigurati sredstva i za potrebnu prometnu infrastrukturu, pojasnio je Šoštarić.


Ni kad darove nose…


Pročelnik Odjela gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem Srđan Škunca pojasnio je da je Grad Rijeka imao prezentaciju projekta u resornom ministarstvu, ali da sljedeće tri godine nisu dobili nikakvu povratnu informaciju iz Zagreba.


– Kao što, kao stručna gradska služba, nismo imali nikakvu informaciju kakvi su planovi ministarstva u vezi s financiranjem ovakvih projekata. A te tri godine nismo htjeli stajati prekriženih ruku i činili smo sve kako bi projekt bio spreman za realizaciju jer je na tržištu bilo zainteresiranih za ulaganje. Žao mi je da se sada kada je sve gotovo sve stavlja u kontekst pogrešnih odluka, primijetio je Škunca.


Gradski vijećnik Davor Štimac, koji je prije nekoliko dana obznanio da je pod određenim uvjetima spreman s gradskim vijećnicima s njegove nezavisne liste podržati odluku o prodaji, poručio je da je gradonačelnik Filipović tvrdio da nema alternativnih načina financiranja.


– A sada ispada da ima. Mogli bismo osigurati sredstva za javni interes, a za ono za što Grad Rijeka neće imati sredstava, mogu se uključiti privatni investitori. To bi trebalo ispitati jer treba izabrati najbolje rješenje, a ne inzistirati na odluci Gradskog vijeća u nekoliko dana. Čekali smo više od 15 godina pa možemo sačekati još šest mjeseci, predložio je Štimac.


Vizler (PGS): Prvorazredna politička predstava

 


Sandro Vizler, član Odbora i nekadašnji gradski vijećnik HNS-a, a današnji član PGS-a, primijetio je da je sjednica Odbora prvorazredna politička predstava.


– Pronašli smo rješenje za realizaciju projekta, a sada se to pokušava zaustaviti. Da prijedlog o prodaji zemljišta nije na Gradskom vijeću, ovakve sjednice Odbora ne bi ni bilo. Zašto se tek sada raspravlja kada imamo racionalno rješenje. Ova sjednica nije korektna jer je trebalo ranije doći s ovakvim prijedlogom, uvjeren je Vizler. Njegov kolega iz Odbora Marin Barać (SDP) kazao je da nije ni znao da će se na sjednici raspravljati o čemu se raspravljalo i da je sve zajedno neozbiljno.

Riječki gradonačelnik Marko Filipović poručio je da se boji HDZ-ovaca i kada darove nose i da ostaje kod svog prijedloga o prodaji zemljišta o kojem će se sutra očitovati Gradsko vijeće.


– O ovom projektu raspravlja se zadnjih 20 godina, a kako svjedoči arhiva Novog lista iz 1979. godine, raspravljalo se i tada kada je ocijenjeno da je postojeći autobusni kolodvor neadekvatan, a tada se odustalo od njegovog natkrivanja jer se razmišljalo o preseljenju na drugu lokaciju. Naša suradnja s resornim ministarstvom je zadovoljavajuća i u dnevnoj sam komunikaciji s ministrom Olegom Butkovićem. Tko je bilo i u prošlom mandatu. Podsjetio bih da je ministar Butković prije nešto od više od godinu dana u predizborno vrijeme pozvao Grad Rijeku da se javi jer je Ministarstvo spremno financirati izgradnju novog kolodvora. Poslali smo odmah zahtjev, prošlo je više od godinu dana, a odgovor nismo dobili. Sada imamo obećanje da će se javni poziv raspisati početkom sljedeće godine. Ova Vlada je rekorder kada je riječ o broju smijenjenih ministara i zato mi obećanja ne ulijevaju nadu i imam određene sumnje prema takvim najavama. Meni se čini da bi neki sada odgodili realizaciju projekta na koji čekamo više od 20 godina, a ja se bojim HDZ-ovaca i kada darove nose, kazao je Filipović.


Odlučit će Vijeće


Dodao je da je ove godine trebao biti raspisan natječaj za prugu kroz Rijeku, a da još nema naznaka da će to tako i biti.


– Projekt Žabica nije nešto na što smo ponosni. Ali nakon niza pokušaja sada nudimo mogućnost gradskim vijećnicima da za 3,5 godine imamo novi kolodvor, garažu s 800 mjesta, komercijalne sadržaje i rivu bez automobila. Mi cijenimo da je taj model brži i bolji od onoga što nam se sada prezentira. Prema našem modelu projekt bi bio gotov do 2025. godine, a prema modelu o kojemu pričamo projekt bi, u slučaju da sve bude kao što se obećava, bio gotov do 2029. godine. Da ne pričamo o ponudi za kupnju zemljišta koja iznosi oko 85 milijuna kuna, tome treba dodati šest milijuna kuna komunalnog doprinosa i oko pet milijuna kuna godišnje od komunalne naknade i spomeničke rente. Riječ je o kvalitetnom rješenju zbog kojega građani Rijeke neće puno izgubiti, ali će dobiti puno više. Gradski vijećnici će donijeti odluku u kojem ćemo smjeru ići, ocijenio je Filipović.


Predsjednik Odbora Adrijano Rogić poručio je gradonačelniku da je njegov istup nizak i nekonstruktivan i da ga to žalosti.