PUNO POSLA

Posjetili smo hitnu službu u Cambierievoj 7: ‘Ima dosta grlobolje i uhobolje zbog kupanja i mora, sunčanice nije bilo’

Katarina Bošnjak, Sanja Gašpert

Snimio Marko GRACIN

Snimio Marko GRACIN

Dežurne ambulante otvorene su i dostupne, prije svega, s ciljem zaprimanja hitnih stanja, odnosno slučajeva kada je stanje pacijenta takvo da ne može sačekati prvi idući radni dan izabranog liječnika



RIJEKA – Na adresi Cambierieva 7 već dugi niz godina nalazi se dežurna služba Doma zdravlja Primorsko-goranske županije koja je jedina opcija građanima kojima je izvan redovnog radnog vremena ljekarni i ordinacija opće medicine potrebna medicinska pomoć i lijek. U službi se provode posebna dežurstva, a građanima svake subote, nedjelje i blagdana od 8 do 20 sati na usluzi stoje liječnici opće, odnosno obiteljske medicine, pedijatrije i dentalne medicine.


Od osam do osam


Ove smo nedjelje prijepodne posjetili dežurnu službu gdje smo razgovarali s dežurnim liječnicima, doktorom dentalne medicine Danielom Bolfom te liječnicom opće prakse Sabinom Treber-Ćulumović. Čekaonica je isprva bila poprilično popunjena, no u dežurnoj stomatološkoj ordinaciji nije bilo nikoga te nas je dr. Daniel Bolf odmah primio, kazavši kako danas kod njega baš i nema puno ljudi, a da su dežurni uglavnom liječnici koji inače rade u Domu zdravlja.


– Prije se radilo i preko tjedna, sada samo subotom i nedjeljom od osam ujutro do osam navečer i blagdanima. Ljudi nam uglavnom dolaze prvo ovamo, a ako prvo dođu u hitnu na Sušak, pošalju ih ovamo ako nije nešto hitno, a ako nam dođe netko tko je natečen, onda ih ja pošaljem na Sušak gdje oni reagiraju – objasnio je te rekao kako pacijenata zna biti od pet pa do trideset u jednoj smjeni.


Daniel Bolf




Preko ljeta u dežurnoj stomatološkoj ordinaciji često pomoć potraže i stranci, ali katkad i naši ljudi iz Gorskog kotara, Crikvenice i drugih gradova. A dežurni liječnici stižu sve – hitnoće se brzo rješavaju jer se uglavnom radi o zubnoj boli, dok se ostatak liječenja obavlja nakon vikenda, kod njihovih stomatologa. Dr. Bolf je istaknuo kako su čest problem i ljudi koji dolaze jer je njihov liječnik na godišnjem, ne znajući da postoji zamjena.


– Svaki doktor koji ode na godišnji mora imati svoju službenu zamjenu jer mu HZZO ne odobrava da ide na godišnji dok ne nađe zamjenu. I onda mnogi ljudi dođu ovamo i govore da su im doktori na godišnjem, međutim nisu upoznati s tim da moraju otići do ordinacije i vidjeti na papiru tko im je zamjena, zaključio je.


Najviše akutnih stanja


U ordinaciji preko puta tijekom pauze smo razgovarali s liječnicom obiteljske medicine Sabinom Treber-Ćulumović. Ona je mirovinu stavila u mirovanje, kako bi živjela u vikendici u Moravicama gdje su čak dvije godine bili bez liječnika, a gdje sada privremeno radi. Vikendima onda dolazi u Rijeku dežurati s kolegama kojima se to ne da, našalila se dr. Treber-Ćulumović.


– Često dolazim u zadnje vrijeme, meni nije teško kada imam sestru s kojom dobro radim i surađujemo jako dobro. Budem nekada i dva-tri puta mjesečno, danas sam konkretno tu cijeli dan, od osam ujutro do osam navečer, ali inače to bude jedna smjena, ujutro ili popodne. Brzo prođe, ljudi dolaze nekako usputno, dosta je stranaca jer turističke ambulante stvarno ne funkcioniraju. Meni nije teško, inače sam radoholičar – kazala je.


Istaknula je kako bi ljudi u dežurnu službu trebali doći za sve one stvari koje nisu komplicirane, poput visoke temperature ili situacija s mjehurom ili grlom. No, većinom se događa da prvo odu na hitnu odakle ih vraćaju u dežurnu službu jer je na hitnoj uvijek zaista velika gužva i procesiranje traje »do besvijesti«. Najviše je slučajeva akutnih bolesti, kada je bila korona onda su uglavnom zbog toga tražili pomoć, a sada je dosta grlobolje, kao i uhobolje uzrokovane kupanjem. Kaže da sunčanice ove godine nije bilo, iako je vrlo često bila dežurna.


Sabina Treber-Ćulumović


– Nekad dnevno prođe i stotinjak ljudi, subota ujutro je naročito naporna jer ambulante uglavnom ne rade, odnosno ljudi ne znaju ili nisu upoznati, pa dođu ovdje na previjanje, zbog akutne boli, pa dolaze na injekcije i slično. Ljudi su postali strašno komotni, ja sam liječnica koja će uskoro napuniti 70 godina i puno toga sam prošla te primjećujem kako ljudi sve žele preko telefona ili e-maila, zvala je tako maloprije jedna mlada žena koju sam odbila, nazvala je i rekla da ima akutnu upalu mjehura i da mi to uvedemo u sistem na kompjutoru. A mi ustvari nemamo to, mi možemo pomoći pacijentu, ali ne možemo vidjeti njegov zdravstveni karton, dok zamjenski doktor može. Kažem joj da može doći tu, ali ona uzvraća »pa onda ću morati čekati«, i takvih stvari bude. Prije smo se uredili i spremili da bi išli kod doktora, a sada se do nas pokušava na sve moguće rupe – kroz prozor, mailom, na Viber, sekretaricu – kazala je dr. Treber-Ćulumović.


Sporadična korona


Za razliku od dežurne službe, u svojoj ordinaciji u Moravicama i dalje naručuje pacijente u određeno vrijeme i traži da nose maske, jer kako kaže, više se ne priča o koroni, ali nje i dalje ima i to se ne može negirati.


– Ona se sada javlja možda sporadično, ali ljudi i dalje dođu visoko febrilni, pokupe negdje, neću kazati da pokupe u zdravstvenim ustanovama, ali… Sigurno bude jedno dva slučaja korone mjesečno ovdje u dežurnoj. To je mali broj, ali zapravo dosta jer onda oboli cijela obitelj, a nemamo realan broj jer se ljudi više nažalost ne testiraju – zaključila je pred kraj pauze dr. Treber-Ćulumović te otišla pomoći idućem pacijentu, što je tog dana nastavila raditi sve do 20 sati.


Hitna stanja


I nadležni u Domu zdravlja Primorsko-goranske županije kazali su nam da su dežurne ambulante otvorene i dostupne prije svega s ciljem zaprimanja hitnih stanja, odnosno slučajeva kada je stanje pacijenta takvo da ne može sačekati prvi idući radni dan izabranog liječnika.


– Ovim putem apeliramo na sve pacijente da prije dolaska u dežurnu ambulantu procijene je li njihovo stanje hitno, kako ne bi zauzeli red nekome tko zaista hitno treba primiti liječničku pomoć, a s druge strane sebe ili svoje dijete nepotrebno izlagali kontaktu s oboljelom osobom. Ukoliko nisu sigurni, preporuka je da prije dolaska u ambulantu nazovu dežurnu službu na broj telefona 051/335-588. Navedeno vrijedi i za pacijente koji dolaze iz udaljenijih krajeva, kako bi s medicinskim osobljem utvrdili trebaju li osobno doći u ambulantu, ističu u Domu zdravlja. U dežurnim ambulantama dežuraju zaposlenici Doma zdravlja Primorsko-goranske županije, ali i koncesionari, odnosno privatnici koji su ugovoreni subjekti Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje.


Dežurne ambulante Doma zdravlja PGŽ-a pokrivaju područje cijele županije te u njih dolaze i pacijenti iz Gorskog kotara, ali i otoka. Također, primaju se pacijenti i s područja Istarske županije te inozemni i domaći turisti. Kada se uspoređuje tekuća godina u odnosu na 2022. godinu, bilježi se tek neznatan porast broja pacijenata.


Pomoć obiteljskog liječnika zatraži oko 170 pacijenata


Tegobe s kojima se pacijenti najčešće javljaju u dežurnu ambulante obiteljske medicine ovise o sezoni, odnosno godišnjem dobu. Najčešće pacijenti dolaze zbog gripe, prehlade, bronhitisa, upale uha, raznih opeklina, porezotina i alergijskih reakcija. Također, pacijenti dolaze i na previjanja te injekcije za križobolju i slične tegobe. U dežurnu ambulantu dolaze i pacijenti s otpusnim pismima iz bolnice i propisanim terapijama na hitnom traktu. Ima i dosta upita pacijenata vezanih za izdavanje recepata za kroničnu terapiju, no to nije u nadležnosti dežurne ordinacije obiteljske medicine, već izabranog liječnika. U prosjeku, vikendom dežurna ambulanta obiteljske medicine zaprimi više od 170 pacijenata, kažu u Domu zdravlja PGŽ-a.


Dežurna pedijatrija liječi,
ali i savjetuje i educira


U dežurnu pedijatrijsku ordinaciju dolaze pacijenti s tegobama koje kao i kod dežurne ordinacije obiteljske medicine ovise o sezoni i epidemiološkoj situaciji na terenu. Tegobe s kojima se javljaju pacijenti tijekom ljetnih mjeseci su proljev i povraćanje, povišena tjelesna temperatura, akutni respiratorni infekti, otežano disanje, infekcije kože kao što je impetigo, bolovi u uhu, strana tijela u koži, primjerice krpelj i slično, ubodi insekata, alergijske reakcije. Dio pacijenata dolazi nakon obrade na Klinici za pedijatriju kako bi dobili propisanu terapiju. Također, roditelji se mogu obratiti dežurnoj ambulanti za uslugu savjetovanja i eventualne edukacije. U prosjeku, vikendom dežurna pedijatrijska ambulanta zaprimi oko 120 pacijenata, dok se u zimskim mjesecima taj broj povećava.


Stavljanje plombe nije hitan slučaj


U dežurnu stomatološku ordinaciju najčešće dolaze pacijenti s upalama, apscesima, komplikacijama nakon vađenja zuba, potrebnim incizijama te traumama nakon nesreća gdje je došlo do oštećenja usne šupljine. Također, pacijenti dolaze i po antibiotsku terapiju. U prosjeku, vikendom dežurna stomatološka ambulanta zaprimi više od trideset pacijenata. Iz Doma zdravlja napominju kako znatan dio pacijenata dolazi i zbog potrebe za stavljanjem plombe te osjetljivosti na termičke podražaje, što svakako ne spada u hitan slučaj.