KD Čistoća

Od Nove godine starta novi sustav odvoza otpada u Rijeci, već se zna što će biti najveći problemi

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

"Korisnik sam odlučuje koliko će puta mjesečno iznijeti zeleni spremnik za miješani komunalni otpad na pražnjenje, s time da će svaki korisnik dobiti i termine odvoza otpada te rute kojima voze kamioni Čistoće", rekao je Filipović



RIJEKA – Novi sustav individualiziranog prikupljanja otpada na području Grada Rijeke, čija će primjena, u prvih pet mjesnih odbora, započeti s prvim danima iduće godine, predstavili su jučer gradonačelnik Rijeke Marko Filipović, pročelnica Upravnog odjela za komunalni sustav i promet Grada Rijeke Maja Malnar i direktor KD-a Čistoća Bojan Jurdana.


Novi sustav prikupljanja otpada, kakav je već uveden u osam jedinica lokalne samouprave u riječkom prstenu, u kojima uslugu odvoza otpada pruža KD Čistoća, u Rijeci će se, istaknuo je gradonačelnik, uvoditi sukcesivno, od rubnih gradskih naselja prema centru grada. Ukupna procijenjena vrijednost ovog projekta je oko 10,3 milijuna eura, a sustav individualiziranog prikupljanja otpada trebao bi u cijelosti biti funkcionalan do polovine 2025. godine.


Kartica ili ključ


Individualizirano prikupljanje otpada u Rijeci započet će već od 2. siječnja iduće godine, u mjesnim odborima Draga, Svilno, Pašac, Orehovica i Sveti Kuzam, a nakon toga će biti nastavljeno u mjesnim odborima na zapadnom dijelu grada – Srdoči, Pehlin, Grbci i Gornji Zamet, da bi u narednih godinu i pol bilo sukcesivno nastavljeno u ostalim mjesnim odborima, od periferije prema centru Rijeke.




Kako je naglasio gradonačelnik Filipović, individualni sustav gospodarenja otpadom podrazumijeva kontrolu nad vlastitim otpadom, sprječavanje neovlaštenog korištenja spremnika, a očekuje se i povećanje količina odvojeno prikupljenih reciklabilnih frakcija uz povećanje kvalitete odvojenih vrsta otpada. Korisnicima u višestambenim zgradama, na području mjesnih odbora u kojima se uvodi novi sustav već su, prema njegovim riječima, podijeljeni ključevi, odnosno elektronske kartice za otključavanje spremnika koji će im biti dodijeljeni, dok se vlasnicima obiteljskih kuća dodjeljuju individualni spremnici otpada.


– Postoje dvije kategorije objekata koje se razlikuju prema načinu podjele spremnika. Obiteljske kuće, odnosno korisnici koji žive u obiteljskim kućama i zgradama s četiri i manje od četiri stana te višestambeni objekti, odnosno objektima s pet i više stanova.



Najveći izazov ovakvog individualiziranog sustava u velikim urbanim sredinama kao što je Rijeka je upravo u višestambenim objektima, peterokatnicama i neboderima, kojih ima puno, rekao je Filipović, dodajući kako će se s individualiziranim prikupljanjem započeti u predgrađima, te postupno prema središtu grada, kako bi se takav način prikupljanja otpada uskladio s onim u gradovima i općinama riječkog prstena.


– Prednosti ovog novog sustava su višestruke – poticanje primarne selekcije otpada, odvajanje onog dijela otpada koji se kasnije može koristiti, te smanjivanje onog preostalog dijela koji se onda odvozi na obradu u Centralnu zonu za gospodarenje otpadom Marišćina.


S druge strane, svaki građanin moći će kontrolirati svoje troškove, što više izdvoji frakcija koje se dalje mogu koristiti u reciklaži, to će imati i manji račun, jer se naplaćuje samo otpad i zbrinjavanje miješanog komunalnog otpada, dok su odvoz otpadnog papira te plastike, metala i višeslojne ambalaže besplatni.


Dakle, korisnik sam odlučuje koliko će puta mjesečno iznijeti zeleni spremnik za miješani komunalni otpad na pražnjenje, s time da će svaki korisnik dobiti i termine odvoza otpada te rute kojima voze kamioni Čistoće, ako govorimo o obiteljskim kućama ili manjim stambenim jedinicama do četiri stana, rekao je Filipović, uz napomenu kako su svim stanarima već stigle ili će uskoro stići upute kako koristiti spremnike.


– Kako bi novi sustav gospodarenja otpadom bio uspješno uveden, izuzetno je važna suradnja svih dionika sustava i pridržavanje novih pravila prikupljanja otpada. Stoga pozivam sve građane na suradnju kako bi ova tranzicija prošla što lakše.


Sve ovo radimo s ciljem očuvanja okoliša te s ciljem da bi generacije koje će doći nakon nas mogle uživati u čistom zraku, vodi, nezagađenom tlu, ali i kako bi korisnici usluga Čistoće odvajanjem otpada mogli utjecati na svoje mjesečne račune, rekao je Filipović.


Pročelnica Malnar je kazala kako će se u višestambenim zgradama otpad prikupljati u nadzemnim spremnicima velikih kapaciteta, od dva do četiri kubična metra.


Riječ je o modularnim metalnim spremnicima, što omogućuje njihovo lako i sigurno premještanje, kao i nadograđivanje njihova kapaciteta, ukoliko se za tim ukaže potreba. Spremnici su, prema njenim riječima, zaštićeni od neovlaštenog korištenja, vatrootporni su te zaštićeni od prevrtanja i vremenskih nepogoda, kao i širenja neugodnih mirisa, a onemogućen je i pristup štetočinama.


– Korisnici će moći pristupiti spremnicima pomoću kartice ili ključa, a spremnici za miješani komunalni otpad imaju ugrađen mjerni sustav za praćenje predane količine otpada od strane korisnika.


S obzirom na to da se radi o spremnicima većih kapaciteta, bit će postavljeni rjeđe nego postojeća mreža, a za njihovo postavljanje koristit će se većinom sadašnje lokacije spremnika, odnosno nove u dogovoru s mjesnim odborima, rekla je Malnar, uz opasku kako će novi spremnici biti većeg kapaciteta pa će biti raspoređeni na nešto manje lokacija od sadašnjih.


Na pitanje novinara o mogućnosti ugradnje ukopanih spremnika u centru grada, Malnar je odgovorila kako je to jedna od opcija koje se razmatraju, a ovisit će o lokaciji i mogućnosti financiranja takvog rješenja.


Informiranje korisnika


Direktor KD-a Čistoća Bojan Jurdana rekao je kako je u tijeku niz aktivnosti za informiranje korisnika i pripremu za korištenje novog sustava odvoza u navedenim mjesnim odborima.


– Poslana je obavijest o početku primjene individualiziranog sustava prikupljanja komunalnog otpada. Obavljena je podjela elektronskih ključeva za korisnike s područja mjesnih odbora Grbci i Pehlin, a u tijeku je podjela elektronskih ključeva na području MO Gornji Zamet.


Također, u tijeku je priprema poziva za preuzimanje kartica za korisnike s područja MO Srdoči koji će ih dobiti u razdoblju od 18. prosinca ove godine, do 26. siječnja iduće godine, rekao je Jurdana.


Na pitanje novinara o dosadašnjim rezultatima uvođenja individualiziranog odvoza otpada na području gradova i općina riječkog prstena, odgovorio je kako su količine miješanog komunalnog otpada smanjene za četrdesetak posto, dok su iznosi mjesečnih računa za odvoz otpada smanjeni za do pedeset posto.