STARA RIJEČKA BOLJKA

Ljudi se žale na sve manji broj parkirališnih mjesta za invalide u Rijeci, provjerili smo o čemu se radi

Bruna Matičić

VEDRAN KARUZA

VEDRAN KARUZA

Dok osobe s invaliditetom upućuju na nepristupačnost i kronični nedostatak te smanjenje parkirališnih mjesta za osobe s invaliditetom, u Rijeka plusu kažu da do smanjenja broja nije došlo. Pravobraniteljica kaže da se radi o problemu cijele Hrvatske



RIJEKA – Našoj redakciji nedavno se obratio čitatelj Mirko Milošević koji je upozorio na nepristupačnost i kronični nedostatak parkirališnih mjesta za osobe s invaliditetom ispred zgrada javnih ustanova ili zgrada i površina javne namjene u gradu Rijeci.


Brojni primjeri


Među brojnim primjerima naveo je županijsku zgradu na adresi Slogin kula, PU PGŽ-a ispred koje postoji nekoliko parkirnih mjesta za osobe s invaliditetom koja su uvijek zauzeta, ali i zgrade KBC-a Rijeka na lokalitetu Sušak, ali i Rijeka s obzirom na to da su nekadašnja parkirališna mjesta za osobe s invaliditetom izmještena na sam ulaz parkirališta Podpinjol zbog čega teško pokretljive osobe poput njega, koji se kreće uz pomoć štaka, moraju preći gotovo 300 metara žele li doći do bolničkih zgrada. Također, ubrojio je i zgradu Općinskoga suda, objekte HP-a pa čak i gradsku tržnicu jer su nekadašnja parkirališna mjesta iz neposredne blizine tržnice preseljena na Rivu.


Nezadovoljan, pa ukazao na probleme – Mirko Milošević


Uz nepristupačnost i nedostatak parkirališnih mjesta za osobe s invaliditetom, naš sugovornik tvrdi da se u posljednjih desetak godina značajno smanjio broj takvih parkirališnih mjesta na frekventnim lokacijama u užem centru grada ili su mjesta preseljena, kao i to da TD Rijeka plus ne poštuje Zakon o sigurnosti prometa prema kojem od ukupnog broja parkirališnih mjesta na gradskim parkiralištima minimalno pet posto mjesta mora biti rezervirano za vozila osoba s invaliditetom. Osim toga, spominje da su u Ulici Šime Ljubića mjesta za osobe s invaliditetom smanjena zbog postavljanja terase ugostiteljskog objekta, a osvrnuo se i na činjenicu da na parkiralištu Školjić ne postoje ucrtana parkirališna mjesta za osobe s invaliditetom, već se ona nalaze uz rub ceste van ograđenog parkirališnog prostora te nisu prilagođena jer se osoba s invaliditetom dovodi u opasnost prilikom izlaza i ulaza u vozilo.


Nema smanjenja




Upit s navedenim problemima uputili smo i TD Rijeka plusu iz kojeg su kazali da se broj parkirališnih mjesta nije smanjio.


– Na parkiralištima pod ingerencijom Društva u užem centru grada (Dežmanova ulica, Supilova, Dolac, Riva Boduli, Zagrebačka ulica, Verdijeva, Wenzelova, Matije Gupca te Ivana Zajca) nalazi se ukupno 32 označena parkirna mjesta za osobe s invaliditetom, dok je ukupan broj obilježenih parkirnih mjesta za osobe s invaliditetom na svim parkiralištima (otvorena i zatvorena parkirališta te garažni objekti) 290. Napominjemo, parkirališna mjesta za osobe s poteškoćama moraju biti smještena najbliže ulazu u obližnje ustanove odgovarajućim ulaznim pristupom te se izvodi pet posto takvih mjesta u odnosu na ukupan broj mjesta za parkiranje, istaknuli su iz Rijeka plusa.


Također, naveli su i da je projekt izmještanja parkirnih mjesta na Putničkoj obali, Delti i Garaži Ciottina, odobren od strane Odjela gradske uprave za komunalni sustav, i preseljen na druge lokacije, dok su parkirna mjesta za osobe s invaliditetom na parkiralištu Školjić izmještena izvan parkirališta radi jednostavnosti korištenja. Također, navode da su u Ulici Šime Ljubića preseljena dostavna, a parkirališna mjesta za osobe s invaliditetom izmještena su u Ulicu Riva Boduli i Riva jer korisnicima omogućuju jednostavnije korištenje te blizinu i centar grada i tržnice te su ostala parkirna mjesta smještena što bliže javnim ustanovama.


Pravobraniteljica


S obzirom na to da se radi o temi o kojoj je zaista potrebno javno govoriti, za komentar smo se javili i riječkom Područnom uredu pravobraniteljice osoba s invaliditetom pitajući ih čini li se nešto po tom pitanju.


– Našem uredu dosad su se obratile lokalne udruge, ali i pojedine osobe s invaliditetom pritužujući se na prepreke na javnim površinama na pojedinim lokacijama u užem središtu grada ukazujući na previsoke rubnjake na pješačkim prijelazima, prepreke na nogostupima te prepreke koje otežavaju korištenje i pristup parkirališnim mjestima za vozila osoba s invaliditetom. Povodom opisanih pritužbi Pravobraniteljica je Gradu Rijeci uputila preporuku te ukazala na normativni okvir koji obvezuje osiguranje pristupačnosti. Preporučila je uspostavljanje komunikacije i suradnje Grada s lokalnim udrugama i predstavnicima osoba s invaliditetom u osmišljavanju rješenja kojima će se osigurati pristupačnost, istaknuli su te naveli da je Grad Rijeka uvažio preporuke Pravobraniteljice.


U tu svrhu, kažu, osnovan je novi saziv Povjerenstva za provedbu projekta »Otklonimo barijere« koje je obišlo i pregledalo sve relevantne lokacije i pristupit će planu uklanjanja navedenih prepreka.


– Problem za osobe s invaliditetom i dalje predstavlja značajno mali broj mjesta rezerviranih za parkiranje vozila osoba s invaliditetom u odnosu na stvarne potrebe, i to u cijeloj Hrvatskoj, istaknuli su iz riječkog Područnog ureda. Na temu pristupačnih parkirališnih mjesta na području Rijeke riječki ured Pravobraniteljice održao je i sastanak s Direkcijom za prometno redarstvo Grada Rijeke, te s predstavnicima Postaje prometne policije Rijeka, PU PGŽ-a i s predstavnicima koncesionara Rijeka plusa, a dogovorena je međusobna suradnja u rješavanju problema, mjerama i aktivnostima koje će se poduzimati. U konačnici, iz riječkog Područnog ureda pravobraniteljice kažu da će izaći na teren i provjeriti lokacije koje naš sugovornik navodi.


Zakonski okvir od pet posto


Kada se radi o parkirališnim mjestima za osobe s invaliditetom, u gradu Rijeci poštuje se tek onaj zakonski okvir od pet posto.


Na otvorenom parkiralištu Gomila od ukupno 149 parkirališnih mjesta pod naplatom, nalazi se sedam obilježenih parkirališnih mjesta za osobe s invaliditetom.


Pozitivne prakse


Mnogi gradovi i općine nedostatku parkirališnih mjesta za osobe s invaliditetom doskočili su uvodeći pozitivne prakse. Primjer su Zagreb ili Pula koji su, osim oslobođenja od naplate donijeli odluke da, ako nema slobodnog mjesta na parkirališnom mjestu označenom za osobe s invaliditetom, vozilo u kojem se vozi osoba s invaliditetom može se bez naplate, uz isticanje znaka pristupačnosti, parkirati na najbližem parkirnom mjestu u odnosu na mjesto označeno za parkiranje osoba s invaliditetom.


Osobe s invaliditetom u Gradu Rijeci mogu kupiti parkirna prava po povlaštenim uvjetima u iznosu od 5,31 eura kojima mogu parkirati na plavo obilježenim parkirnim mjestima.