JOŠ LOŠIJA USLUGA

Kolaps riječkog gradskog prijevoza. Zbog manjka vozača Autotrolej već od sutra reducira vozni red

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Trenutno se zbog gripe i viroza na bolovanju nalaze čak 32 vozača, dok njih 20 koristi godišnji odmor



RIJEKA – Zbog nedostatka vozača Autotrolej od srijede, 14. veljače, uvodi reducirani vozni red, potvrđeno je jučer iz riječkog gradskog prijevoznika, nakon našeg upita o razlozima učestalih izostanaka polazaka autobusa na linijama javnog gradskog prijevoza u Rijeci.


Nakon što su se našoj redakciji zadnjih dana obratili brojni građani, s pritužbama o sve češćim izostancima polazaka autobusa na gradskim linijama, upravi i predstavnicima radnika u Autotroleju poslali smo upit o razlozima. Razgovarali smo i s nekoliko zaposlenika javnog prijevoznika koji su nam potvrdili kako je sustav prijevoza na gradskim linijama, u prvoj zoni, pred rasulom jer svakog dana u zadnjih dva-tri tjedna, nedostaje vozača za popunjavanje pet do deset smjena na gradskim linijama, zbog čega dnevno izostaje i po više od trideset polazaka autobusa na tim istim gradskim linijama. Kako saznajemo, na bolovanju je u zadnja dva tjedna u prosjeku bilo po trideset od ukupno 253 vozača u Autotroleju, a još dvadesetak ih je na godišnjem odmoru, što je dovelo do raspada sustava na gradskim linijama.


Odlazak u mirovinu


To, razumljivo, izaziva nezadovoljstvo putnika koji su uredno kupili svoje mjesečne ili pojedinačne putne karte, očekujući da će autobusi voziti po voznom redu, a mnogi od njih su, zbog izostanaka polazaka, kasnili na posao, u škole i na fakultete, na liječničke preglede i slično.




Na upit o velikom broju otkazanih polazaka autobusa, kao i velikom broju vozača na bolovanju, iz uprave Autotroleja odgovaraju kako su primorani uvesti novi, reducirani vozni red.


– Nažalost, KD Autotrolej od srijede, 14. veljače 2024. godine, zbog nedostatka vozača mora promijeniti vozni red, odnosno krenuti s primjenom reduciranog voznog reda. Zbog povećanog broja bolovanja vozača, a uslijed aktualne situacije s nedostatkom vozača, o čemu već dulje vrijeme jasno komuniciramo, KD Autotrolej nije u mogućnosti realizirati postojeći vozni red, te krećemo s voznim redom koji ima manje polazaka.



Naime, trenutno se zbog sezone gripe te viroza na bolovanju nalaze čak 32 vozača, dok njih dvadeset koristi godišnji odmor, što znači da su nam 52 vozača manje na raspolaganju, a ukupno ih imamo 253. Slijedom navedene činjenice, odnosno odsustva čak 52 vozača, primorani smo smanjiti broj polazaka na lokalnim, odnosno gradskim linijama, stoji u odgovoru uprave Autotroleja, u kojoj se nadaju kako će se situacija uskoro popraviti, odnosno da će se vozači vratiti na posao, čime bi se uveo i vozni red s većim brojem polazaka.


Ističu i kako je problem nedostatka vozača prisutan već duže vrijeme, a od početka ove godine još je sedam vozača otišlo u mirovinu, dok su istodobno zaposlena samo dva. Još su petorica u postupku prekvalifikacije, dok se dolazak prvih stranih vozača očekuje tek krajem ovog mjeseca.


Stresan posao


Sindikalisti Autotroleja redom su nam potvrdili kako vozača kronično nedostaje, kao i da je velik broj njih na bolovanju. Nedostatak vozača, uglavnom ističu, može se riješiti jedino značajnim povećanjem plaća, kako bi se prvukli novi vozači, kao i oni koji su otišli iz Autotroleja, a velik broj bolovanja pripisuju uvjetima rada, odnosno iscrpljenosti vozača koji nemaju dovoljan broj slobodnih dana za odmor.


– Istina je da se linije otkazuju i to u značajnom broju. Razlog tolikog izostanka linija je kroničan nedostatak vozača koji traje već duže vrijeme. Kao posljedica nedostatka radne snage, vozači odrađuju preveliki broj prekovremenih sati, a posljedica toga su i česta bolovanja. Vidjeli smo na primjeru nove regulacije prometa koliko je stresan i zahtjevan posao vozača autobusa javnog gradskog prijevoza. Osim nezadovoljstva vozača, i ostali radnici Autotroleja suočavaju se s niskim plaćama, zatrpani su prigovorima i žalbama građana, no od odgovornih za tu problematiku ne dobivaju jasne odgovore i upute za korisnike, kaže Robert Puljić, povjerenik Nezavisnog sindikata radnika Hrvatske u Autotroleju, dodajući kako dovođenje stranih radnika nije pravi put za rješavanje ovih problema.


– Uprava Autotroleja, uz podršku osnivača, gradova i općina, predlaže kao rješenje dovođenje vozača iz trećih zemalja putem agencija za ustupanje radnika. Smatramo da uprava nudi loše rješenje za problem koji je sama svjesno stvorila. Za održivost Autotroleja ključno je hitno i znatno povećanje plaća za sve radnike kako bismo privukli kvalitetan kadar i zaustavili odlazak onih koji profesionalno obavljaju svoj posao. Dovođenje radnika iz trećih zemalja samo će nakratko odgoditi ono neizbježno, ako se znatno ne povećaju plaće, a to je daljnji odlazak postojećeg kadra, zaključuje Puljić.


Novi pregovori


Mateo Mavrić, povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika, također potvrđuje kronični nedostatak vozača, kao i veliki broj onih koji su na bolovanju, zbog čega se ne mogu popuniti sve smjene.


– U tijeku je kolektivno pregovaranje, a naši radnici, vozači, traže povećanje plaće na barem 1.500 eura mjesečno, bez dodataka, jer to je jedini način da zadržimo sadašnje vozače i privučemo nove. Prema našim procjenama, Autotroleju trenutno nedostaje najmanje trideset do četrdeset vozača za održavanje normalnog voznog reda. Smatramo da je iznos plaće koji tražimo realan, jer je takvo stanje na tržištu, a s tim iznosom bismo, uvjereni smo, privukli i neke od kolega koji su otišli voziti u Sloveniju, da se vrate u Autotrolej. Neki od njih su nam potvrdili da bi se za taj iznos plaće vratili natrag, kaže Mavrić.


Zanimalo nas je smatra li da se problem može riješiti uvozom stranih radnika ili isključivo povećanjem plaća.


– Rješenje je i jedno i drugo. Dovođenje stranih radnika je vatrogasna mjera, kako bi se kratkoročno riješio dio problema, ali jedino pravo rješenje je u podizanju plaća na razinu koja će spriječiti daljnji odljev vozača, kao i privući nove. Druge opcije, na duži rok nisu moguće, kaže Mavrić, čiji je sindikat s upravom prošle godine sklopio novi Kolektivni ugovor za radnike Autotroleja. Tim su ugovorom bile povećane plaće i neoporezivi dodaci, ali očito ne dovoljno da privuku nove zaposlenike, pa je Sindikat vozača i prometnih radnika prije desetak dana pokrenuo nove pregovore s upravom.


Slobodni dani


Alen Bartulac, predsjednik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca ističe kako osim premalih plaća na nedostatak vozača i velik broj bolovanja zanačajno utječu i uvjeti rada, kao i neki dijelovi kolektivnog ugovora koji je s upravom sklopio Sindikat vozača i prometnih radnika.


– Nemamo razrađen sustav smjena, slobodnih dana i korištenja godišnjih odmora, posebno na gradskim linijama. Novi Zakon o mobilnim radnicima donio je i nove odredbe o minimalnom broju sati između smjena i tako dalje, a problem je i to što je prošlogodišnjim kolektivnim ugovorom izostavljen sustav nagrađivanja ljudi koji žele i spremni su raditi prekovremeno. Uveden je fiksni dodatak za fond sati koji je isti za sve, dok je varijabilni dio ostao na razini od prije sedam-osam godina. Ukratko, to znači da vozač koji odradi trideset prekovremenih sati za to dobije stotinjak eura, ali mu i to dobrim dijelom »pojede« porez, te nema nikakvih drugih bonusa za svoj dodatni trud pa zbog toga gotovo nitko ne želi raditi prekovremeno. Ne manje bitno je to što nemamo algoritam prema kojemu bi se određivale smjene i slobodni dani pa smo sa slobodnim danima uvijek u deficitu. A zbog toga se događa da velik broj ljudi ide na bolovanje, jer nemaju dana za odmor pa nakupljeni stres i umor dovode do češćih obolijevanja. Još sam prije tri mjeseca direktoru Robertu Mrvčiću rekao da jedan dan u tjednu nije dovoljan za odmor, kao što ni sadašnje plaće nisu dovoljne za zadržavanje radnika i dovođenje novih. Tražili smo povećanje plaće od minimalno deset posto, plus povećanje neoporezivih dodataka do zakonskog maksimuma. Smatram da bi za osnovni fond sati neto plaća vozača, s dodacima, morala biti 1.600 eura neto, što je tristo do tristo i pedeset eura više od sadašnjih plaća, kao i da svaki vozač barem svaki drugi tjedan ima po dva slobodna dana, a ne samo jedan, kaže Bartulac.