Od 16. STOLJEĆA

Na Korzu izložena prošlost, sadašnjost i budućnost riječke luke

Marinko Glavan

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Izložba je svojevrsni uvod u preksutrašnje polaganje kamena temeljca za radove na izgradnji i opremanju kontejnerskog terminala, kao i početka pedesetogodišnjeg koncesijskog razdoblja tijekom kojeg će Rijeka Gateway upravljati njime

Na riječkom Korzu, ispred Filodrammatice, otvorena je izložba “Povijest riječke luke od konca 16. stoljeća do Rijeke Gateway-a”, u organizaciji Rijeka gateway-a, koncesionara novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali, u suradnji s Pomorskim i povijesnim muzejom Hrvatskom primorja.


Izložba je svojevrsni uvod u preksutrašnje polaganje kamena temeljca za radove na izgradnji i opremanju kontejnerskog terminala, kao i početka pedesetogodišnjeg koncesijskog razdoblja tijekom kojeg će Rijeka Gateway upravljati njime.


Otvaranju izložbe prisustvovali su gradonačelnik Marko Filipović, predsjednik uprave Rijeka Gatewaya Koen Benders, Tamara Mataija, ravnateljica Pomorskog i povijesnog muzeja te Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka.


Bitan trenutak


Kroz deset izložbenih plakata izložba govori o razvoju luke u Rijeci, od kraja 16. stoljeća, njenog rasta u drugoj polovici 19. stoljeća, vrhunca u razdoblju poslije Drugog svjetskog rata, razdoblja tijekom i nakon rata devedesetih godina, do novog uzleta luke i izgradnje Rijeka Gateway kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali, kao bitnom trenutku za razvoj ne samo luke, već i cijele regije.


Izložba, kako je istaknuo Benders, poziva na putovanje kroz vrijeme i istraživanje prošlosti, sadašnjosti i budućnosti riječke luke.



– Rijeka Gateway više je od samog naziva i predstavlja terminal vrhunske tehnologije, na kojemu se spajaju brzina, dubina, zaštita okoliša i sigurnost.


Sa sloganom “Brže, sigurnije, dublje i zelenije” određujemo put koji će transformirati ne samo našu luku, nego i samu srž naše povezanosti sa svijetom, rekao je Benders, ističući predanost tvrtke inovacijama, dekarbonizaciji i zaštiti okoliša.


U iduća dva tjedna, koliko će plakati biti postavljeni na Korzu, dodao je, svi koji zastanu moći će se prošetati kroz stoljeća, diveći se prošlosti i svjedočeći sadašnjosti i budućnosti grada i luke.


– Izložba svjedoči otpornosti, ambiciji i viziji Rijeke. Prigrlimo naslijeđe, sadašnjost koju oblikujemo i budućnost kakvu želimo, rekao je Benders.


Bitna za identitet grada


Gradonačelnik Filipović je kazao kako je luka uvijek nametala ritam razvoja grada, a kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali donosi novi razvoj i zamah riječke luke.


– Terminal prati i značajan val investicija u željezničku i cestovnu infrastrukturu, kao i ostatak lučkog područja. To su investicije koje Rijeci i riječkoj luci vraćaju značaj koji je imala u prošlosti, a ne sumnjam da će takav biti i u budućnosti, što su prepoznali i najveći brodari na svijetu, vraćajući u luku ono što je, uz ljude, najbitnije, a to je teret.


Riječka luka je kroz povijest, a to će ostati i u budućnosti, mjesto trgovine, susreta ljudi, izuzetno bitna za identitet grada na Rječini, jer nas je ta otvorenost prema svijetu definirala kao multikulturalni grad koji uvažava različitosti.


Čestitam organizatorima i veselim se početku radova na kontejnerskom terminalu u srijedu. Vjerujam da će rokovi iz koncesijskog ugovora biti ispoštovani i da će još više brodara prepoznati Rijeku kao luku iz koje teret brzo stiže do krajnjih tržišta, rekao je Filipović.


Ravnateljica Muzeja istaknula je kako je tema riječke luke iznimno važna za Rijeku i sve Riječane.


– Ona je pitanje identiteta. Njome su se bavile generacije prije nas te vjerujem da će izložba biti zanimljiva Riječanima i našim gostima.


Pomorski i povijesni muzej je na temu riječke luke surađivao s Gradom, Lučkom upravom, a veseli nas da i gospodarstvo nalazi interes za ovu temu, rekla je Mataija.


Svjedočimo novom razvoju


Autor dijela tekstova vezanih uz povijest riječke luke Nikša Mendeš iz Pomorskog i povijesnog muzeja je predstavio plakate, kazavši kako se odlučio za kronološki prikaz, od 16. stoljeća, odnosno vremena kada nastaju prvi značajniji kartografski prikazi grada i luke.



– U to vrijeme Mrtvi kanal je bio glavna luka, kroz nekoliko stoljeća, do prve industrijske revolucije u 19. stoljeću, kada su stvoreni prvi preduvjeti za stvaranje nove, moderne luke.


Nakon prvih ideja pozvani su strani graditelji, vlasti šire luku na zapadni dio grada, a grade se i veliki industrijski objekti, poput tvornice torpeda i rafinerije nafte.


Sve je to omogućilo da Rijeka početkom dvadesetog stoljeća postane vodeća luka na istočnoj obali Jadrana, poznata u svjetskim razmjerima, što je bila do kraja Prvog svjetskog rata.


U međuratnom razdoblju dolazi do stagnacije, ali je stovrena sušačka luka,kao najznačajnija luka Kraljevine Jugoslavije, uz dubrovačku.


Nakon Drugog svjetskog rata objedinjeni grad predstavlja temelj za novi razvoj i uspon koji je trajao gotovo do kraja dvadesetog stoljeća, odnosno Domovinskog rata.


Srećom, sada svjedočimo novom razvoju riječke luke koji će se i preko Rijeka Gateway projekta trajati i za buduće generacije, rekao je Mendeš.


Vukorepa: projekt koji mijenja prometni sustav, Rijeke, Hrvatske i EU


– Da mi je netko još 2018. godine rekao da ćemo danas imati ovu izložbu na Korzu, koja govori o prošlosti i vjerujem uspješnoj budućnosti luke, te da ćemo imati kao koncesionara jednog od najvećih svjetskih operatera kontejnerskih terminala, APM Terminals, zajedno s domaćom tvrtkom ENNA Logic, udružene u tvrtki Rijeka Gateway, zahvalio bih mu na lijepim željama.


Sada smo došli u tu fazu, do relaizacije projekta koji mijenja prometni sustav Rijeke, Hrvatske i Europske unije na Mediteranskom koridoru. Mijenja i grad, vjerujem da ćemo do polovice iduće godine imati opremu na terminalu koji će početi s radom u prvom kvartalu 2025. godine, rekao je Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka.